|
|
کدخبر: ۱۵۶۵۷۱

گزارش فارس از اتفاقات لیگ برتر در فصل سیزدهم

آمار ضعیف گلزنی در لیگ برتر نگرانی های فوتبالدوستان در آستانه جام جهانی را بیشتر از همیشه کرده است.

به گزارشخبرگزاری فارس، پرونده فصل سیزدهم رقابت های لیگ برتر باشگاه های ایران شب گذشته با قهرمانی تیم فولاد خوزستان برای دومین بار در تاریخ این رقابت ها بسته شد.

در زیر قصد داریم در گزارشی کوتاه به صورت تلویحی روند ۵ تیم ابتدایی جدول را مورد بررسی قرار داده و مروری داشته باشیم بر اتفاقات این دوره لیگ برتر:

**۵ تیم در کورس قهرمانی؛ برای اولین بار

نکته قابل توجه در برگزاری هفته پایانی رقابت های لیگ می توان به باقی ماندن ۵ تیم نفت، فولاد، استقلال، پرسپولیس و سپاهان درحالی در کورس قهرمانی تا هفته پایانی اشاره کرد که در تاریخ این رقابت ها طی ادوار گذشته هیچگاه این تعداد تیم در هفته پایانی برای قهرمانی شانس نداشتند و برای نخستین بار بود که ۵ تیم در هفته آخر برای کسب عنوان قهرمانی به جنگ پرداختند که این موضوع جذابیت های لیگ برتر در فصل جاری را افزایش داده و به خوبی تا لحظه آخر هواداران فوتبال را برای معرفی قهرمان لیگ برتر نیم خیز نگه داشت.

**جام فولادی شد

شاگردان حسین فرکی امسال از همان ابتدای فصل با قدرت کار را آغاز کرده و طی ۶ هفته ابتدایی، به ۵ پیروزی دست پیدا کردند تا شایستگی های این تیم از همان ابتدای فصل برای کسب عنوان قهرمانی مشخص شود.

فولادی ها که امسال باید در ۳ جبهه می جنگیدند تیم خوب و مجربی را مهیای حضور در لیگ سیزدهم کردند تا در نهایت به لطف همین تیم جنگنده و یکدست، کاپ را بالای سر برده و عنوان قهرمانی را جشن بگیرند.

فولاد سال گذشته هم یکی از تیم های قدرتمند و موفق لیگ بود و شاید اگر طی هفته های پایانی از قافله تیم های حاضر در کورس قهرمانی عقب نمی ماند، عنوان قهرمانی امسال برای دومین سال پیاپی به این تیم می رسید، با این حال فولادی ها با تجربه ای که از فصل گذشته به دست آوردند، همچنان تا روزهای پایانی شخصیت بالای قهرمانی خود را به رخ سایر مدعیان کشیده و در نهایت عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

شاید بتوان تنها نقطه ضعف نفت را در جدال این تیم با بالانشینان دانست، جایی که این تیم هر ۵ شکست خود را در جدال رفت و برگشت با سایر مدعیان پذیرا شد. فولاد در صورتی که در این دیدارها نیز توانایی توقف مدعیان قهرمانی در کورس را داشت خیلی زودتر از رسیدن به هفته پایانی به قهرمانی می رسید که این اتفاق هرگز نیافتاد تا سرنوشت قهرمانی لیگ سیزدهم به هفته پایانی کشیده شود.

**قصه پرغصه پرسپولیس

قصه پرغصه پرسپولیس در فصل جاری کار را تا جایی کشاند که این تیم که از اول فصل آن را به عنوان بخت نخست قهرمانی عنوان می کردند با لگد زدن چندباره به این بخت، خود را از رسیدن به این عنوان پس از ۶ فصل محروم کردند.

پرسپولیس امسال در بسیاری از دیدارهایش بازی های خوبی را ارائه کرد و چه بسا اگر ماجرای بی پولی و اعتصاب بازیکنان این تیم که پس از تغییرات مدیریتی به وجود آمد، پیش نمی آمد، هم اکنون طرفداران این تیم خوشحال ترین هواداران در ایران بودند.

پرسپولیسی ها با دستان خود، خود را به چالش کشیده و جالب اینکه در این به چالش کشیده شدن، وزارت ورزش و مسئولان ورزش کشور نیز شاگردان دایی را تا روزهای پایانی لیگ همراهی کردند تا یکی از بهترین پرسپولیسی ها یک دهه اخیر از رسیدن به عنوان قهرمانی بازمانده و پس از ۳ سال حداقل به سهمیه آسیایی بسنده کند.

یکی از نقاط قوت شاگردان دایی امسال، بازی های خانگی این تیم بود تا جایی که پرسپولیس دیدارهای خانگی خود را در فصل سیزدهم با شکست ناپذیری به پایان رساند، ضمن اینکه بهترین خط دفاعی ادوار تاریخ لیگ برتر به این تیم رسید.

**نفت در مسیر تیم اسپانیایی

نفت تهران دقیقا در لیگ برتر فوتبال مان همان راهی را رفت که اتلتیکو مادرید در لالیگا.

این تیم که با بازیکنان جوان راهی لیگ برتر سیزدهم شده بود با هدایت یحیی گل محمدی جوان اما با انگیزه موفق شد بالاتر از خیلی از تیم های مدعی قرار بگیرد و تا آخرین لحظات حتی شانس قهرمانی داشته باشد.

گل محمدی نشان داد که حرف های زیادی برای گفتن در عالم مربیگری دارد و شاید باید زمان بیشتری به او در پرسپولیس داده می شد.

او حالا در پلی آف به دنبال گرفتن سهمیه آسیایی برای نفتی است که حالا خودش را در فوتبال ایران در قامت یک مدعی جدی می بیند و شاید این افتخار آسیایی شدن برای اولین بار، به نام گل محمدی جوان سند زده شود.

**وداع سپاهان با آسیا

سپاهان با سرمربی مطرح خود پس از ۸ سال از کسب سهمیه آسیا بازماند تا این تیم به همراه استقلال را بتوان ناکامان بزرگ فصل سیزدهم قلمداد کرد.

صابون تغییرات مدیریتی در فصل جاری به این تیم اصفهانی هم خورد تا روال خوشایند طوفان زرد اصفهان در زمان مدیریت رحیمی، در دوران مدیریت جدید دستخوش تغییر شده و در نهایت این تیم به ضعیف ترین رتبه سال های اخیر خود در لیگ برتر بسنده کند.

البته سپاهان هم در فصل جاری نتوانست خیلی از مهره های خریداری شده بهره لازم را ببرد که از جمله آنها می توان به مجتبی جباری و آرش افشین اشاره کرد.

**ژنرال به آمریکا رفت؛ استقلال پیر شد!

امیرخان از همان روزهای قبل از آغاز فصل، امروز را به خوبی می دید و گویا قهرمانی فصل دوازدهم و کسب عنوان سومی آسیا(به قول مدیرعامل این تیم) چنان ژنرال را سرمست کرده بود که پس از محرز شدن ماندنش در جمع آبی پوشان، غافل از شرایط آماده سازی تیمی قبل از فصل، استقلال را به امان خدا رها کرده و به امریکا رفت.

قصه استقلال هم در فصلی که گذشت در نوع خود به اندازه قصه رقیب دیرینه خود دراماتیک بود و درد قدیمی بی پولی نیز گاه و بیگاه بازیکنان و کادرفنی این تیم را آزار می داد.

استقلال به واقع در فصل جاری یکی از بدترین فصل هایش را سپری کرد و حضور تماشاگرانی انگشت شمار در دیدارهای خانگی این تیم، خود نشانگر بازی بی رونق و نمایش ضعیف این تیم بود؛ تیمی که به جز دیدار با فجرسپاسی در هیچ دیدار دیگری نتوانست اقتدارش را به رخ حریفان کشیده و بیشتر به بردهای یک بر صفر بسنده کرد.

استقلالی ها که امسال را با خریدهای ریسکی آغاز کردند در اواسط فصل نیز چند مهره تأثیرگذار خود را از دست دادند، با این حال در نیم فصل همچنان این خریدهای ریسکی(بازیکنانی که در گذشته از بهترین های ایران بودند و با این امید خریداری شدند تا شاید در فصل سیزدهم پس از روند نزولی خود در فوتبال ایران، دوباره به اوج بازگشته و کمک یار استقلال شوند) تداوم پیدا کرد تا یکی از پیرترین استقلال های تاریخ، در اواخر فصل کم آورده و حتی در آسیا نیز نتایج ضعیفی را به دست بیاورد.

**امان از وزارت.. امان از وزارت

استقلال و پرسپولیس یک بار دیگر امسال با مسئولان بالادستی خود در وزارت ورزش دچار چالشی جدی شدند؛ چالشی که به قیمت از دست رفتن عنوان قهرمانی برای یکی و نرسیدن به سهمیه آسیا برای دیگری تمام شد.

داستان بدهکاری ها، بی پولی ها، پول ندادن ها، عدم توجه به هواداران دو تیم و… همچنان در فصل جاری هم ادامه پیدا کرد تا کاسه گدایی این دو تیم همچنان جلوی هرکسی برای گرفتن دو ریال دراز باشد.

سیستم غلطی بر این فوتبال حاکم است که در این مقال، قصد پرداختن به آن را نداریم. فقط تا این حد می توان گفت که اگر سیستم حاکم بر فوتبال غلط نبود، تکلیف این دو تیم پرهوادار و البته پرافتخار خیلی زودتر از این حرفها مشخص شده تا دیگر لازم نباشد هرازگاهی با شعار خصوصی سازی بخواهیم سر خود و طرفداران را کلاه گذاشته و دست آخر هم برای دفاع از خود و گرفتن زهرچشم از مسئولان این دو تیم مجبور به انتشار اسنادی مخفیانه شویم.

**تماشاگران هم آب رفتند

استقلال و پرسپولیس در فصل سیزدهم روزهای بی پول و کم تماشاگری را سپری کردند تا در فصلی که همگان فکر می کردند به واسطه صعود پرقدرت تیم ملی به جام جهانی، لیگ پررونقی را حداقل از لحاظ حضور تماشاگران شاهد خواهیم بود، این اتفاق هرگز رخ ندهد تا این موضوع زنگ خطری باشد برای فصول آینده لیگ برتر.

البته وضعیت برخی شهرستانها از جمله تبریز نیز دست کمی از تهران نداشت تا اینچنین ویروس قهر تماشاگران از فوتبال، به بیشتر ورزشگاه ها سرایت کند.

**چه بدشانس است سازمان لیگ!

جشن قهرمانی تراکتور در ورزشگاه خالی کرمان؛ جشن قهرمانی سپاهان در ورزشگاه خالی آزادی و این بار جشن قهرمانی فولاد در ورزشگاه خالی یادگار امام تبریز.

فولاد در حالی کاپ قهرمانی را بالای سر برد که از بدشانسی سازمان لیگ یک بار دیگر جشن قهرمانی در ورزشگاهی خالی از تماشاگر برگزار شد، البته خیلی این تقصیر را بر گردن سازمان لیگ انداختند اما زمانی که کاپ اصلی به نشانه پرشانس بودن فولاد برای قهرمانی به تبریز رفت، می شد شرایط را به گونه ای مهیا کرد که حداقل شاهد حضور پرشمار هواداران جنوبی در یادگار امام تبریز باشیم تا حداقل از این لحاظ شاهد یکی از روزهای باشکوه فوتبالی باشیم.

به خاطر تفاوت فرهنگ ها شاید قیاس جالبی نباشد، اما همان اندازه که در اروپا روی این مسائل توجه ویژه ای می شود تا ورزشگاه برای جشن قهرمانی مملو از جمعیت باشد، سازمان لیگ و باشگاه فولاد هم می توانستند شرایط حضور پرشمار تماشاگران اهوازی را به هر ترتیبی فراهم آورند تا فولاد در مقابل دیدگان تماشاگرانش برای دومین بار در تاریخ لیگ برتر کاپ را بالا ببرد.

**فقر گلزنی و نگرانی برای گلزن ها:

آقای گل فصل سیزدهم لیگ برتر کار را با ۱۴ گل به پایان رساند؛ آمار فاجعه ای که بیشتر از هرکسی، کی روش را برای حضور پرقدرت تیم ملی ملی در جام جهانی نگران می کند.

امسال لیگ برتر یکی از سال های کم گل خود را سپری کرد و فقر گل به حدی بود که در هفته بیست و پنجم تنها شاهد ۶ گل در ۸ بازی بودیم و چه بسا اگر امروز شاهد گلزنی مهاجمان طراز اول فوتبال ایران از جمله دژاگه و قوچان نژاد در لیگ برتر انگلیس نبودیم، شاید نگرانی ها در آستانه جام جهانی بیشتر از همیشه بود.

**با پدیده های لیگ آشنا شوید

در فصل سیزدهم چند بازیکن در ترکیب تیم های خود به اندازه ای درخشش داشتند که می توان از آنها به عنوان پدیده های فصل یاد کرد.

در زیر نگاهی می اندازیم به پدیده های لیگ برتر در فصل سیزدهم:

محمد عباس زاده از پرسپولیس

فرشاد احمدزاده از تراکتورسازی

علیرضا بیرانوند از نفت تهران

مهدی شریفی و علی کریمی از سپاهان

سجاد شهباززاده از سایپا

فرید کریمی از صبا

مهرداد بایرامی و سامان نریمان جهان از گسترش فولاد

علیرضا عظیمی از راه آهن

روح الله سیف الهی از داماش

پرویز کریمی از استقلال خوزستان

انتهای پیام / ی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار