|
|
کدخبر: ۱۶۳۴۵۳

هواداران ایران به تیم کشور خود افتخار کنند

سرمربی تیم فوتبال مارکو اسوالو آفریقای جنوبی گفت: بازی با اسوالو، امتحانی خوب برای تیم کارلوس کی روش بود.

«ژوزه زک مارکز» سرمربی تیم آفریقایی در گفت وگویی باخبرگزاری فارسپس از رویارویی در دیدار دوستانه با ایران(روز گذشته) اظهار داشت: تصور می کنم این یک بازی خوب و امتحانی مفید برای تیم ایران بود که می خواهد نماینده ای شایسته در جام جهانی برزیل باشد. در این مصاف دیدم ایران با توجه به دوره محدودی که از آغاز تمریناتش گذشته است، سازماندهی تاکتیکی خوبی دارد. بازیکنان ایران تلاش می کردند در زمین رقابت کنند که به شرایط بهتری برسند. آنها می خواستند برنامه های تمرینی انجام داده خود را در زمین اجرا کنند. البته باید در نظر گرفت که این تیم در نقطه آغازین پروسه تمرینی اش، جهت حضور در تورنمنتی کاملا معتبر قرار دارد. از این رو طبیعی است با کاستی هایی مواجه باشد.

این مربی ۵۲ ساله که متولد پورتو پرتغال است، کار مربیگری را در سال ۲۰۰۰ با همین تیم آفریقای جنوبی آغاز کرد. وی در سال ۲۰۰۷ در تیم لوسیتانو نقل مکان کرد و به مدت یک فصل هدایتش را بر عهده داشت. اما از سال ۲۰۱۲ به خانه سابقش یعنی اسوالو بازگشت.

مارکز در این مصاحبه نظراتش را اینگونه بیان کرد:

*آقای مارکز، نظرتان در مورد بازی دوستانه انجام شده با ایران چیست؟

تصور می کنم این یک بازی خوب و امتحانی مفید برای تیم ایران بود که می خواهد نماینده ای شایسته در جام جهانی برزیل باشد. در این مصاف دیدم ایران با توجه به دوره محدودی که از آغاز تمریناتش گذشته است، سازماندهی تاکتیکی خوبی دارد. بازیکنان ایران تلاش می کردند در زمین رقابت کنند که به شرایط بهتری برسند. آنها می خواستند برنامه های تمرینی انجام داده خود را در زمین اجرا کنند. البته باید در نظر گرفت که این تیم در نقطه آغازین پروسه تمرینی اش، جهت حضور در تورنمنتی کاملا معتبر قرار دارد. از این رو طبیعی است با کاستی هایی مواجه باشد…

*… که امری طبیعی است؟

بله. مشخص بود که بازیکنان ایران سعی می کنند سرعت گردش توپ خود را بهبود ببخشند و در کنارش به سازماندهی تیمی خود کمک کنند. منظورم این است پیوسته عملکرد بهتری داشته باشند. در کل فکر می کنم مربی ایران بر اساس آنچه تاکنون با تیمش تمرین کرده، امتحان خوبی از شاگردانش گرفت.

*دیگر نکات مثبت بازی ایران چه بود؟

در کنار سازماندهی تاکتیکی، تصور می کنم ارتباطات خوبی بین بازیکنان ایرانی برقرار می شد. بازیکنان خوب درک می کردند که به یاری یکدیگر در گردش بهتر توپ در زمین کمک کنند. همچنین از جنبه تاکتیکی مشخص بود که از طرف کادر فنی تیم ایران تلاش می شد بازیکنان در مناطق صحیح در زمین حضور یابند. به نظرم ادامه این تحولات کمک می کند ایران به شرایط بهتری برسد و روند آماده سازی این تیم شتاب بیشتری بگیرد.

*شما برای این بازی از نفرات اصلی خود استفاده کردید؟

در کل بله. سعی شد براساس نفرات اصلی بازی کنیم که امکان آزمایشی خوب برای اسوالو نیز فراهم شود.

*در اخبار ارسالی عنوان شد با کارلوس کی روش از قبل آشنایی دارید؟

بله. من و او دوستان خوبی هستیم. آشنایی چند ساله ما منجر شد که برای این بازی دوستانه سازماندهی کنیم.

*با توجه به شناخت از کی روش، چه دورنمایی را برای ایران در جام جهانی برزیل تصور می کنید؟

به طور قطع می دانید جام جهانی بزرگ ترین تورنمنت فوتبال دنیاست که در آن بهترین و قدرتمند ترین بازیکنان جهان حضور دارند. در این تورنمنت همه چیز در حد ایده آل است. مربیانی هم که به این جام وارد می شوند، قابلیت های بسیاری دارند. با توجه به این نکته که مربیان کارآمد و با تجربه در این جام می توانند موفق شوند، کارلوس کی روش در این دسته جای می گیرد. او قابلیت های فراوانی در عرصه های مربیگری دارد. از اعتبار کافی نیز برخوردار است و در کنارش تجربه مربیگری بین المللی نیز دارد. همه این عوامل در کنار هم می تواند منجر به روزهای خوشی برای فوتبال ایران در جام جهانی شود.

*در این زمینه می توانید نظری صریح تر دهید؟

در این زمینه اجازه دارم فقط یک نظریه کلی درباره تیم ایران و کادر فنی اش عنوان کنم. من بر اساس آنچه در بازی امروز دیدم، ارزیابی می کنم. بدیهی است بازیکنان دیگری که در کادر این تیم هستند، را ندیده و نمی شناسم. با این حال تصورم بر این است در صورت استفاده از تمام پتانسیل های بازیکنان و کادر فنی و ادامه روند بهتر تمرینات آماده سازی، تیم ایران می تواند مثل بازی با اسوالو از امتحانات دیگر نیز سربلند عبور کرده و به شرایط خوب حضور در جام جهانی برسد.

*در این میان هواداران چه نقشی می توانند داشته باشند؟

آنها می توانند خود را کماکان همراه با تیم ملی ایران ببینند. ضمن ادامه همه حمایت ها از تیم کشور خود، به آن افتخار کنند. با این فضا حتی روند آماده سازی تیم ایران سرعت بیشتری می گیرد. به این نحو هواداران می توانند در اجرای روند آماده سازی، نقش آفرین باشند و به کادر فنی کمک کنند.

انتهای پیام / ن

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار