|
|
کدخبر: ۱۶۵۰۸۸

گزارش گاردین از مهاجم تیم ملی فوتبال ایران

مهاجم تیم ملی کشورمان بر این باور است که ایران چیزی از نیجریه و بوسنی کم ندارد و می تواند به همراه آرژانتین راهی مرحله بعد جام جهانی شود.

به گزارشخبرگزاری فارس، رضا قوچان نژاد از ژانویه گذشته استاندارد لیژ بلژیک را ترک کرد و راهی چارلتون انگلیس در دسته دوم این کشور شد. وی دلیل این کار را بازی نکردن در ترکیب تیم بلژیکی عنوان و اعلام کرد می خواهد جایگاهش در تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را از دست ندهند.

سایت گاردین در مورد این بازیکن گزارشی نوشته که در زیر می خوانیم.

«به عنوان یک کودک آرزوی بودن در چنین لحظه ای را دارید. ۱۱۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور دارند، یک بازی مهم که ما آن را با پیروزی پشت سر گذاشتیم. وقتی به جایگاه هواداران نگاه می کنید، مردمی را می بینید که از شادی گریه می کنند. این اتفاق شما را تکان می دهد. درست همانند آن است که رویای شما بدل به واقعیت شده است. این اتفاق رخ داده و شما راهی جام جهانی شده اید!»

نه، این صحبت های رضا قوچان نژاد در مورد حضورش در چارلتون نیست بلکه در مورد حضور در تیم ملی فوتبال ایران بود که با آن به جام جهانی راه یافت. این رخداد در زمان عجیبی اتفاق افتاد، جایی که امیدهای ایران برای چهارمین حضورش در جام جهانی بسیار کم بود. آنها از دو مرحله مقدماتی به سادگی عبور کرده بودند اما مرحله سوم خیلی سخت تر به نظر می رسید. آنها در دقیقه ۹۰ از سد ازبکستان گذشتند و سپس با قطر در خانه مساوی کرده و در خاک لبنان باختند. دیدار بعد مقابل کره جنوبی بود. یک رقیب همیشگی و سخت که دشمنی دیرینه ای هم میان آنها وجود داشت. به همین دلیل رسیدن به پیروزی برای ایرانی ها مهم بود. ورزشگاه آزادی تهران که یکی از بزرگترین ورزشگاه های دنیا است مملو از تماشاگرانی بود که انتظار بالایی از تیمشان داشتند. قوچان نژاد در آن دیدار و در ۲۵ سالگی نخستین بازی خود برای تیم ملی فوتبال ایران را انجام داد.

«فشار نبود، بلکه دلیل فوتبال بازی کردن بود. سایر مسایل هم اهمیت دارند. پول و چیزهای دیگر اما از زمانی که کودک هستید، رویای شما حضور مقابل مردم زیادی است که فوتبال شما را تماشا کنند. تو هم از اینکه در آنجا حضور داری لذت می بری. این کاری است که من بارها انجام داده ام. به همین خاطر خوشحالم.»

قوچان نژاد هرچند در پیروزی یک بر صفر کره جنوبی گلی نزد اما بسیار خوشحال به نظر می رسید. این بازیکن ۹ ماه بعد و زمانی که دو تیم دیدار برگشت را در اولسان کره جنوبی برگزار می کردند گلی سرنوشت ساز را وارد دروازه این تیم کرد تا تیم ملی کشورش را راهی جام جهانی کند. چوی کانگ هی، سرمربی کره جنوبی با مصاحبه هایی که انجام داده بود شرایط بدی را بین دو تیم رقم زد اما در نهایت ایران موفق عمل کرد.

چوی که از شکست مقابل ایران در تهران عصبانی بود از شرایط میزبانی انتقاد و اعلام کرد در کره این اتفاق را جبران خواهد کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که صعود کره به جام جهانی تقریبا قطعی شده بود. کارلوس کی روش نیز در پاسخ اعلام کرد چوی به مردم ایران توهین کرده و تی شرتی به تن کرد که عکس سرمربی کره جنوبی با چهره ای ناراحت روی آن بود. پس از آن دیدار کی روش گل قوچان نژاد را با ژستی جالب به رخ سرمربی و کادر فنی کره جنوبی کشید.

این اتفاق حضور قوچان نژاد در تیم ملی ایران که توسط کی روش رخ داده بود را مورد پسند هواداران ایرانی قرار داد. او اکنون در ۱۱ دیدار موفق به زدن ۹ گل شده که استعداد وی در امر گلزنی را نشان می دهد.

رضا در هلند بزرگ شده زیرا والدین او زمانی که هشت سال داشت از ایران به این کشور اروپایی مهاجرت کردند. از نظر فوتبالی او از یک مدرسه فوتبالی فارغ التحصیل شده و در تمامی رده های تیم ملی هلند فوتبال بازی کرده است. او سپس در سن ۱۱ سالگی راهی باشگاه هییرنوین شود. او ۱۲ سال در این باشگاه بازی کرد و پس از آن مارک اوورمارس استعداد وی را کشف کرد و وی را به شکل قرضی به باشگاه «گو اهد ایگلز» برد. «ارتباط خیلی خوبی با مارک اوورمارس دارم. وقتی جوان تر بودم او همواره به من کمک می کرد. در هییرنوین بودم که او با من تماس گرفت. او از من خواست به تیم تحت هدایتش بروم. ۱۹ یا ۲۰ ساله بودم که برای آنها بازی می کردم، درست پیش از آنکه دچار آسیب دیدگی بدی شوم. پارگی رباط صلیبی بسیار بد بود. به نظرم یک یا دو سال طول کشید تا بار دیگر بتوانم به میدان بروم.

در طول دوران آسیب دیدگی، قوچان نژاد کسی نبود که دست از تلاش بردارد. او شروع به خواندن رشته حقوق کرد و نواختن چندین ساز را هم آغاز کرد. او یک ویولن نواز خیلی خوب است.

زمانی که آسیب دیدگی اش برطرف شد بار دیگر به تیم اوورمارس برگشت. یک فصل آنجا بود و سپس راهی کامبور شد. او در این تیم در ثانیه ۹ نخستین حضورش در ترکیب موفق به گلزنی شد تا با رکورد یوهان کرویف برابری کند. سنت ترودن تیم بعدی او در بلژیک بود و پس از آن هم استاندارد لیژ مقصد بعدی وی نام گرفت. مالک این تیم رولند دوشاتلت است که سال پیش چارلتون را هم خرید. سه بازیکن دیگر هم از استاندارد لیژ به شکل قرضی راهی چارلتون شدند اما قوچان نژاد قرارداد دائمی بست. این بازیکن اکنون در این تیم برای یافتن جایگاهی ثابت در جام جهانی فوتبال است و در تیمی حضور دارد که برای رهایی از سقوط به دسته پایین تر می جنگد.

«اگر بتوانیم در لیگ دسته اول انگلیس باقی بمانیم درست همانند این خواهد بود که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده ایم. امیدوارم بتوانیم در هفته های پیش رو کاری انجام دهیم.» آنها با بلکبرن روورز دیدار دارند و سپس با واتفورد و بلکپول. شرایط او در چارلتون کمی متفاوت است. او فصل را در حالی آغاز کرد که با استاندارد لیژ برای رسیدن به قهرمانی در لیگ بلژیک بود و در رقابت های لیگ اروپا به میدان می رفت اما رضا بر این باور است که نجات دادن تیم از سقوط ارزش بیشتری نسبت به قهرمانی دارد. «می توانید مقایسه کنید. زمانی که در بالاترین سطح بازی می کنید، به دنبال رسیدن به یک جام هستید اما اکنون جامِ شما این است که سقوط نکنید. می دانم شاید حرفم احمقانه باشد اما درست همین است که گفتم. ما اکنون یک هدف را دنبال می کنیم. این خیلی بهتر از این است که به دنبال هیچ چیز نباشیم.»

تلاش برای سقوط نکردن چیزی است که چارلتون را در شرایطی قرار داده که کسب سه امتیاز برایش اولویت داشته باشد. چیزی که در لیگ انگلیس به ندرت دیده می شود. «فلسفه این موضوع کمی برای من متفاوت است. نخست اینکه لیگ انگلیس فیزیکی است. مدافعان در هر دیدار تلاش می کنند شما را به دردسر بیندازند. به همین خاطر شما باید تلاش کنید در همکاری با هم تیمی هایتان موفق عمل کنید. مورد دوم این است که در هلند ما همواره برای پیروزی بازی می کردیم اما اینجا مهم این است که نبازیم. من در مدرسه فوتبال هلند رشد کردم و آنها همواره سعی می کنند فوتبالی تهاجی را ارائه کنند و تمرکز کمتری روی دفاع کردن دارند. این یک تجربه خوب برای من است که فوتبال را از این منظر نگاه می کنم.»

آشنا شدن قوچان نژاد با فوتبال انگلیس ناگهانی رخ نداده است. از زمانی که خوزه ریگا در ماه مارس(اسفند) جانشین کریس پاول در این تیم شد، شیوه فوتبال باشگاه کمی روی پاسکاری بنا نهاده شد، چیزی که با تکنیک این فوتبالیست ایرانی جور در می آید. گل پیروزی بخش او مقابل لیدزیونایتد تنها گل او در این فصل برای چارلتون است اما همکاری او با هم تیمی هایش چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

نقش او در تیم ملی ایران کمی متفاوت است. او نوک پیکان خط حمله ایرانی ها است و به همراه آنها تلاش می کند تیمش را برای نخستین بار به مرحله حذفی جام جهانی برساند. گروه آنها در جام جهانی متشکل از آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و نیجریه است. آماده سازی تیم ملی ایران برای جام جهانی ایده آل نبوده است. کی روش چندی پیش از عدم توانایی برای برنامه ریزی دیدارهای تدارکاتی و دوستانه را مورد انتقاد قرار داده بود. «تیم هایی هستند که ما برای رویارویی با آنها برنامه ریزی می کنیم اما آنها پیشتر برنامه ریزی های خود را انجام داده اند. این یک برنامه ریزی غلط برای ما است.» اینها را قوچان نژاد می گوید که تنها گل ایران در شکست دو بر یک مقابل گینه را به ثمر رساند. «آنها تیمی قدرتمند بودند و از طرفی ما هم خوب بازی نکردیم اما می دانم که چیزهای زیادی از این دیدار یاد گرفتیم.»

بازیکنان ملی پوشی که در تیم های باشگاهی ایران بازی می کنند اکنون در اردوی آفریقای جنوبی حضور دارند. آنها پنج بر صفر موروکا سوالوز را شکست داده اند. قوچان نژاد و سایر بازیکنانی که در لیگ های خارجی توپ می زنند، مانند اشکان دژاگه در در فولام بازی می کند، در کمپ اتریش به سایر بازیکنان تیم ملی اضافه می شوند تا همگی راهی برزیل شوند، جایی که همه آنها امیدوارند بتوانند خودی نشان دهند. «ما تیم باتجربه ای داریم. این تیم بازیکنانی در خود جای داده که سال ها تجربه حضور در لالیگا و سایر لیگ های اروپایی را دارند. ما یک گروه با استعداد و با تجربه هستیم. سرمربی تیم هم با تجربه است و از نظر تاکتیکی قدرت بالایی دارد. آرژانتین شانس نخست حضور در مرحله بعدی است. بدون شک آنها از گروه بالا می روند و سایر تیم ها برای رسیدن به رتبه دوم تلاش می کنند. فکر نمی کنم تیم ما چیزی کمتر از بوسنی و نیجریه داشته باشد.»

انتهای پیام / م

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار