|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۲۱

یکشنبه جلسه سرنوشت ساز درباره بودجه باشگاه ها

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال گفت: قانون به ما اجازه می دهد که اعلام بودجه را به باشگاه ها تکلیف کنیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، مهدی تاج در ارزیابی از عملکرد سازمان لیگ برتر فوتبال گفت: ارزیابی ما هم نکات مثبت و هم نکات منفی دارد که باید آنها را در آینده حل کنیم. در دو فصل گذشته، لیگ و جام حذفی را در موعد مقرر به پایان رساندیم، حق میزبانی را به تیم هایی که با استقلال و پرسپولیس بازی داشتند دادیم و در پایان این فصل هم آمادگی برگزاری جشن قهرمانی در ۴ شهر را همزمان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: باید صدور مجوز حرفه ای را در لیگ برتر جدی بگیریم. از میان باشگاه های لیگ برتری تنها فجر مجوز حرفه ای نداشت که البته این تیم هم روز پنجشنبه به دسته اول سقوط کرد.

تاج با تاکید بر اینکه پیکان با شرایط فعلی ورزشگاه شهر قدس نمی تواند در این ورزشگاه دیدارهای لیگ برترش را برگزار کند، یادآور شد: این ورزشگاه چمن خوب و گنجایش ۱۰ هزار تماشاگر را دارد اما جایگاه خبرنگاران و VIP ندارد. اگر پیکانی ها بتوانند این مشکلات را برطرف کنند که بسیار خوب است و همانند گسترش فولاد و فولاد خوزستان یک باشگاه دیگر ما هم صاحب ورزشگاه A آسیا می شود اما در غیر این صورت پیکان باید به فکر جای دیگری برای برگزاری بازی هایش باشد.

رئیس سازمان لیگ برتر که در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود درباره شفاف سازی قراردادها گفت: قانون به ما اجازه می دهد که اعلام بودجه را به باشگاه ها تکلیف کنیم. این کار منطبق با قوانین صدور مجوز حرفه ای AFC است تا مشخص شود باشگاه ها با چه پولی اداره می شوند.

تاج ادامه داد: متاسفانه بعضی افراد در این باره اظهار نظر و عنوان می کنند که ما پنجشنبه به برخی باشگاه ها نامه زدیم در حالی که آنها خودشان مشاور این باشگاه ها هستند و ما در هفته گذشته بود که باشگاه ها را به اعلام بودجه خود مکلف کردیم. از جمله دیگر مواردی که بر آن تاکید شده این است که مالیات بازیکنان توسط خود آنها پرداخت شود.

وی گفت: روز یکشنبه آینده جلسه ای با حضور وزیر صنایع، وزیر ورزش و کفاشیان خواهیم داشت تا روی بودجه باشگاه ها تخمین زده شود و تا جایی که می توانیم تلاش خواهیم کرد سقفی برای بودجه باشگاه ها تعیین کنیم. سقف قرارداد موفق نبود اما در سقف بودجه خود باشگاه تشخیص می دهد چگونه خرج کند. البته در گام نخست این شرایط تخمینی خواهد بود.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: زمانی که بودجه رسمی به تصویب هیئت مدیره رسیده و تایید بازرس و حسابرس قانونی را داشته باشد دیگر فردی جرات نمی کند خارج از آن هزینه ها پولی پرداخت کند.

تاج درباره وضعیت باشگاه های صنعتی تصریح کرد: بیشتر کارخانه های وزارت صنایع سهام شان واگذار شده و آزاد محسوب می شوند و به غیر از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بیشتر باشگاه های ما از جمله داماش، راه آهن، سایپا، گسترش فولاد، نفت، فجر، مس و ملوان مشکلاتی درباره اسناد و بدهی های خود ندارند.

وی اضافه کرد: محجوب مالک ملوان در نامه ای به ما اعلام کرده که بدهی های گذشته این باشگاه را بررسی کنیم و با این شرایط معتقدم نباید تنها بر روی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تمرکز کرد و باید توجه کرد که سایر باشگاه های ما این مشکلات را ندارند.

تاج اظهار داشت: هم سازمان لیگ و هم AFC و سازمان بازرسی بودجه باشگاه ها را بررسی و حسابرسی خواهند کرد و وقتی قرار است این بودجه به امضای هیئت مدیره هم برسد دیگر نمی توان به یک بازیکن به جای ۲۰۰ میلیون ۴۰۰ میلیون داد مگر آنکه فردی بخواهد آن را از جیب خودش بدهد.

وی تاکید کرد: طبق بخشنامه ما به باشگاه ها هر باشگاهی باید با پول رایج کشور یعنی ریال پرداخت های خود را انجام دهد و پرداخت دلاری نخواهیم داشت ضمن آنکه باشگا ه ها نمی توانند به بازیکنان به غیر از پول خودرو یا زمین بدهند. در فوتبال دنیا هم اگر به بازیکنی ماشین داده می شود پول آن در قراردادش حساب خواهد شد.

تاج یکی از مشکلات عمده لیگ فوتبال ایران را بحثجوانگرایی ذکر کرد و گفت: میانگین سنی لیگ ما ۳۲،۳۳ سال است. این موضوع را با برخی دوستان از جمله مجید جلالی، امیر حاج رضایی، مهدی مناجاتی، کاشانی، کرانچار، بگوویچ، بوناچیچ، اسکوچیچ و بسیاری دیگر از مربیان و کارشناسان بررسی کردیم تا لیگ را به سمت جوانگرایی پیش ببریم.

رئیس سازمان لیگ یادآور شد: آئین نامه نقل و انتقالات را یکشنبه اعلام می کنیم که بر طبق آن هر باشگاه می تواند ۱۸ بازیکن بزرگسال، ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال و سایر نفرات خودرا از بازیکنان زیر ۲۲ سال بگیرد. با این کار ۳ بازیکن در هر باشگاه به سهمیه زیر ۲۳ سال اضافه شده که در مجموع ۱۶ تیم لیگ برتر ۴۸ بازیکن را شامل می شود و این اتفاق در لیگ یک هم با تعداد تیم های بیشتری رخ خواهد داد.

تاج همچنین از نشست میان سرمربیان لیگ برتر خبر داد و گفت: پیش از این مربیان درگیر لیگ برتر بودند اما اکنون این فرصت را خواهیم داشت تا آنها را دور یکدیگر جمع کرده و در خصوص مسائل مختلف از جمله بحثجوانگرایی برنامه ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: از باشگاه ها هم خواسته ایم قراردادها را اعلام کنند که قطعا آنها این کار را انجام خواهند داد. ما در بحثاستفاده از بازیکنان جوان کار اجباری انجام نداده ایم به عنوان نمونه پیشنهاداتی بود که در هر بازی تیم ها از دو بازیکن زیر ۲۳ سال استفاده کنند که این کار تعیین تکلیف برای مربیان تیم ها بود. این کار را انجام ندادیم اما در همین فصل گذشته دیدید تیمی مانند نفت با میانگین سنی ۲۴.۱ سال در بیشتر بازی ها گل هایش را از دقیقه ۷۰ به بعد به ثمر رساند و توانست تیم های چون استقلال و پرسپولیس را شکست دهد.

رئیس سازمان لیگ درباره برگزاری جشن برترین های لیگ هم یادآور شد: منتظر هستیم تیم ملی به ایران بازگردد و برنامه هایش مشخص شود تا بعد از آن زمان این جشن را تعیین کنیم.

تاج افزود: در این مدت همکاری کامل را با تیم ملی انجام دادیم و همانطور که روزی گفتم امیدوارم تیم ملی به جام جهانی برود و این اتفاق افتاد. اکنون هم می گویم امیدوارم تیم ملی از گروه خود در جام جهانی صعود کند.

وی در مورد اینکه کارلوس کی روش صحبت های تند و خارج از قاعده ای درباره وضعیت تیم ملی داشته، گفت: من در مالزی بودم و آن برنامه را ندیدم.

به گزارش تسنیم تاج درباره حضور در نشست کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: هر سال این جلسات در AFC برای تغییر شرایط امتیازدهی و رتبه بندی کشورها برگزار می شود از جمله اینکه در گذشته ۱۴ کشور سهمیه داشت و اکنون قرار است ۲۴ کشور در این مسابقات شرکت کنند که با این شرایط سهمیه ها کم خواهد شد.

وی عنوان کرد: طبق سقف قبلی کشور ما ۴ سهمیه مستقیم داشت چرا که در دوره های گذشته ژاپن ۹۲۳ امتیاز کسب کرد و ما تنها با ۱۷ امتیاز کمتر در جایگاه دوم قرار گرفتیم اما اکنون در امتیازدهی ۷۰ درصد نتایج کشورها در لیگ قهرمانان آسیا و ۳۰ درصد در حوزه تیم های ملی محاسبه خواهد شد که متاسفانه این دوره با وجود آنکه باشگاه های ایران با تمام توان کار کردند تنها فولاد صعود کرد.

تاج خاطرنشان کرد: من اعتراض به داوری های ضعیف و نگرانی خود را با مسئول کمیته داوران AFC در میان گذاشتم که او هم اشتباه داوری در بازی اول استقلال و آخرین بازی سپاهان را پذیرفت و اعلام کرد که داوران آن بازی ها محروم شدند.

رئیس سازمان لیگ فوتبال ادامه داد: ایران در بحثامکانات و مجوز حرفه ای امتیاز بالایی را به دست می آورد. در بخش صحت و سلامت مسابقات هم امتیاز کامل را می گیریم و در بخش سازماندهی و مدیریت مسابقات لیگ هم بهترین امتیازات را کسب کرده و باز هم کسب خواهیم کرد.

تاج یادآور شد: در بخش ورزشگاه و زمین های تمرین هم سقف امتیاز را به خود اختصاص خواهیم داد. در مورد هتل، صدور ویزا و حمل و نقل هم برای کسب سقف امتیاز مشکلی نخواهیم داشت. تنها موضوع نگران کننده بحثنتایج در لیگ قهرمانانان آسیا است که اگر فولاد بتواند قهرمان آسیا شود که من آن را دور از انتظار هم نمی دانم، این مشکل حل خواهد شد.

وی درباره شانس ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ گفت: معتقدم با داشتن ورزشگاه های خوب بخت کسب این میزبانی را داریم.

رئیس سازمان لیگ در خصوص هجمه زیادی که این روزها علیه فوتبال می شود، عنوان کرد: نباید صحبت های نسنجیده ای از طرف برخی ها انجام شود چرا که فوتبال ما آنقدرها هم که می گویند بد نیست. من نه قبول دارم که فوتبال عالی است و نه اینکه خیلی ایراد دارد.

تاج تصریح کرد: سازمان لیگ قادر است برخی از مواردی که مربوط به خودش است را حل کند.

وی در پایان گفت: مدیرعامل فعلی پرسپولیس و مدیرعامل های گذشته این تیم، استقلال، سپاهان و… همه در گذشته زحمات خود را کشیده اند و فضا را نباید به گونه ای پیش ببریم که بگوییم این افراد زحمت نکشیدند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار