|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۲۳

بیست و پنجمین دوره مسابقات والیبال لیگ جهانی در سال ۲۰۱۴ به سبک جدید برگزار می شود که نوید دهنده دوران جدیدی در مسابقات جهانی این رشته ورزشی است.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، روسیه مدافع عنوان قهرمانی به همراه ۲۷ رقیب دیگر قاصد دوران جدیدی از والیبال در سال ۲۰۱۴ خواهند بود. لیگ جهانی والیبال که تاریخچه برگزاری آن به سال ۱۹۹۰ برمی گردد، در سال جاری به شکل جدیدی برگزار می شود که بسیاری از کارشناسان عنوان " رقابت های کم نظیر " به آن داده اند.

روسیه قهرمان المپیک و لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۳ برای دفاع از عنوان خود در برابر صفی از رقیبان سرسخت خود از جمله برزیل قهرمان مسابقات بین قاره ای جهان ۲۰۱۳ قرار می گیرد.
دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال از ۲۳ ماه می(دوم خردادماه ۹۳) شروع می شود و به مدت شش هفته ادامه خواهد داشت. دور نهایی این رقابت ها نیز ۲۰ جولای(۲۹ تیرماه) در ایتالیا آغاز می شود.

پنج کشور بلژیک، اسلواکی، تونس، ترکیه و مکزیک برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می کنند که تعداد تیم های شرکت کننده در تاریخ این رقابت ها را به ۳۱ تیم رسانده اند. پنج تیم دیگر شامل استرالیا، جمهوری چک، پورتوریکو، اسپانیا و چین دوباره به این مسابقات برگشته اند.

استرالیا قبل از این تنها در سال ۱۹۹۹ این رقابت ها حضور داشت. جمهوری چک و پورتوریکو نیز به ترتیب تجربه بازی در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ رقابت های لیگ جهانی را دارند. تنها حضور اسپانیا نیز در لیگ جهانی والیبال به سال ۲۰۰۸ بر می گردد و چین نیز در ۲۰۱۰ فرصت حضور در این رقابت ها را پیدا کرده بود. در بین تیم ها ی شرکت کننده ایتالیا و برزیل رکورد دار حضور در رقابت های لیگ جهانی هستند که در هر ۲۴ دوره قبل آن حضور داشتند.


از نگاهی دیگر در مسابقات لیگ جهانی امسال همه قهرمان های گذشته تاریخ لیگ جهانی، یعنی برزیل(۹ عنوان قهرمانی)، ایتالیا(۸ عنوان قهرمانی)، روسیه(سه عنوان قهرمانی)، کوبا، لهستان، آمریکا و هلند(هر کدام یک عنوان قهرمانی) حضور دارند. به هر حال همه منتظر آغاز رقابت ها هستند تا ببینند تیم های بزرگ برای رسیدن به قهرمانی چه می کنند.

لیگ جهانی سال ۲۰۱۴ با حضور ۲۸ تیم در هفت گروه و سه دسته برگزار می شود که هشت تیم برتر جهان در سته اول و در دو گروه A و B با هم رقابت می کنند.

ایتالیا، لهستان و ایران به همراه برزیل در گروه A رقابت ها قرار دارند که ۳۰ می کار خود را در لیگ جهانی آغاز می کنند. بازی ها ی گروه B از ۲۳ می آغاز می شود که در آن روسیه، آمریکا، بلغارستان و صربستان حضور دارند. دو تیم اول این دو گروه قدرتمند به دور پایانی مسابقات راه خواهند یافت. این تیم ها به همراه تیم ایتالیا میزبان و برنده بازی نهایی تیم های دسته دوم شامل گروه های C، D و E که از ۴ تا ۶ جولای برگزار می شود، به مرحله نهایی مسابقات راه خواهند یافت.

تیم های گروه A تا E هر کدام دو بازی در خانه و دو بازی در خارج از خانه خواهند داشت که به طور کلی هر تیم ۱۲ بازی انجام می دهد.

در گروه C تیم تازه وارد بلژیک به همراه کانادا، استرالیا و فنلاند رقابت می کنند. در گروه D نیز آرژانتین، آلمان، فرانسه و ژاپن قرار دارند. هلند، کره جنوبی، چک و پرتغال نیز تیم های تشکیل دهنده گروه E مسابقات هستند. در گروه F نیز کوبا به همراه تیم هایی که دارای رنکینگ پایین تری هستند با هم رقابت می کنند که عبارتند از تونس، ترکیه و مکزیک. در گروه G نیز اسلواکی، پورتو ریکو، چین و اسپانیا خود را محک می زنند که آنها نیز از نظر رنکینگ جهانی در رده های پایین تری نسبت به گروه های دیگر قرار دارند.

تعداد تیم های شرکت کننده در این دوره از لیگ جهانی والیبال در تاریخچه این رقابت ها از نظر افزایش تعداد بی نظیر است. در سال ۱۹۹۰ تعداد تیم های شرکت کننده هشت بود که در دو گروه با هم به رقابت پرداختند. در سال ۱۹۹۱ این تعداد به ده تیم افزایش یافت. از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ و سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ جهانی ۱۲ تیم بود. این تعداد در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲،۱۷ تیم بود. ۱۸ تیم در سال ۲۰۱۳ این رقابت ها حضور یافتند و این تعداد در سال ۲۰۱۴ به ۲۸ تیم رسید که در نوع خود بی نظیر است.

رقابت های بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی والیبال در حالی از دوم خردادماه سال جای آغاز می شود که برزیل به عنوان پر افتخارترین و روسیه به عنوان مدعی عنوان قهرمانی از بخت های نخست قهرمانی امسال به شمار می روند.

رقابتهای لیگ جهانی والیبال از سال ۱۹۹۰ با میزبانی ژاپن به طور رسمی آغاز به کار کرد تا شهر اوزاکا ژاپن به عنوان اولین میزبان فینال این رقابتها مطرح شود. کشورهای ایتالیا، برزیل، لهستان و آرژانتین به ترتیب با ۵،۴، ۳ و ۳ دوره میزبانی از فینال این مسابقات در صدر میزبانی ها قرار دارند. اما در طول بیست و چهار دوره کشورهای هلند، روسیه، و صربستان با دو بار میزبانی و کشورهای ژاپن، اسپانیا و بلغارستان با یک بار میزبانی از مسابقات لیگ جهانی در رده های بعدی قرار دارند.

در طول ادوار گذشته تیم های برزیل و ایتالیا با حضور در تمام دوره ها به عنوان با سابقه ترین تیم های حاضر در این مسابقات هستند. این تیم ها به ترتیب با دریافت ۱۶ و ۱۴ مدال رنگانگ در طول سالهای مختلف در صدر جدول مدال ها هم قرار دارند. کوبا، روسیه، ژاپن، هلند، فرانسه، چین، آمریکا، بلغارستان، اسپانیا، لهستان، صربستان، کره جنوبی و آرژانتین هم سایر تیم هایی هستند که تعداد حضورشان در دوره های مختلف لیگ جهانی دو رقمی است. یونان، پرتغال، آلمان، کانادا، ونزوئلا، فنلاند، مصر، جمهوری چک، استرالیا و پورتوریکو هم تیم هایی هستند که حضوری تک رقمی در این مسابقات دارند.


اما آمار و ارقام نشان می دهد تیم ملی والیبال برزیل با کسب ۹ مدال طلا، ۴ نقره و ۴ برنز در صدر پر افتخارترین های لیگ جهانی است. این تیم در سالهای ۱۹۹۳،۲۰۰۱، ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷،۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ صاحب عنوان قهرمانی شد تا بیش از قبل خود را به عنوان قدرت اول این رقابتها معرفی کند.

تیم ایتالیا هم با ۸ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز در رده دوم و روسیه با کسب ۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۷ برنز در رده سوم پر افتخارترین تیم ها قرار دارد. در این بخش تیم های کوبا، هلند، آمریکا و لهستان هم هر کدام با یک قهرمانی در ادوار گذشته در جدول مدال آوران طلای لیگ جهانی قرار دارند. صربستان و فرانسه هم دو تیمی هستند که در این بخش صاحب مدال نقره شدند.

اما تیم ملی والیبال ایران که برای دومین بار در طول تاریخ مجوز حضور در رقابت های لیگ جهانی را به دست آورده است امسال خود را برای حضوری موفق و صعود کننده به مرحله نهایی آماده می کند. تیم ملی والیبال ایران در سال گذشته با هدایت خولیو ولاسکو و در نخستین حضور خود مقام نهمی جهان را به دست آورد که حضور تاثیر گذار و تاریخی بود. امسال نیز هدایت ملی پوشان ایران را کواچ صربستانی بر عهده خواهد داشت.

از میان تیم های آسیایی تیم های ژاپن، کره جنوبی و چین سه تیمی هستند که سابقه زیادی در لیگ جهانی دارند. این تیم ها به ترتیب با ۲۰،۱۵ و ۱۴ بار حضور در لیگ جهانی خود را به عنوان تنها تیم های آسیایی با سابقه در این مسابقات مطرح کردند.

کسب مقام ششمی در سالهای ۱۹۹۰،۱۹۹۳ و ۲۰۰۸ از سوی تیم ژاپن و همین رده در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ توسط تیم های کره جنوبی و چین بهترین مقام تیم های آسیایی درلیگ جهانی بوده است. این در حالی است که در سال ۱۹۹۹ تیم استرالیا هم برای اولین بار و تنها دوره حضورش در لیگ جهانی حضور داشت و در رده دهم قرار گرفت.
رده بندی تیم ها در طول ادوار گذشته به شرح زیر است:

ژاپن ۱۹۹۰: ایتالیا، هلند، برزیل
ایتالیا ۱۹۹۱: ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا ۱۹۹۲: ایتالیا، کوبا، آمریکا
برزیل ۱۹۹۳: برزیل، روسیه، ایتالیا
ایتالیا ۱۹۹۴: ایتالیا، کوبا، برزیل
برزیل ۱۹۹۵: ایتالیا، برزیل، کوبا
هلند ۱۹۹۶: هلند، ایتالیا، روسیه
روسیه ۱۹۹۷: ایتالیا، کوبا، روسیه
ایتالیا ۱۹۹۸: کوبا، روسیه، هلند
آرژانتین ۱۹۹۹: ایتالیا، کوبا، برزیل
هلند ۲۰۰۰: ایتالیا، روسیه، برزیل
لهستان ۲۰۰۱: برزیل، ایتالیا، روسیه
برزیل ۲۰۰۲: روسیه، برزیل، یوگسلاوی
اسپانیا ۲۰۰۳: برزیل، صربستان و مونته نگرو، ایتالیا
ایتالیا ۲۰۰۴: برزیل، ایتالیا، صربستان و مونته نگرو
صربستان ۲۰۰۵: برزیل، صربستان و مونته نگرو، کوبا
روسیه ۲۰۰۶: برزیل، فرانسه، روسیه
لهستان ۲۰۰۷: برزیل، روسیه، آمریکا
برزیل ۲۰۰۸: آمریکا، صربستان، روسیه
صربستان ۲۰۰۹: برزیل، صربستان، روسیه
آرژانتین ۲۰۱۰: برزیل، روسیه، صربستان
لهستان ۲۰۱۱: روسیه، برزیل، لهستان
بلغارستان ۲۰۱۲: لهستان، آمریکا، کوبا
آرژانتین ۲۰۱۳: روسیه، برزیل، ایتالیا
رده بندی نهایی بیست و چهارمین دوره لیگ جهانی والیبال(سال گذشته) به قرار زیر است:

۱ - روسیه
۲ - برزیل
۳ - ایتالیا
۴ - بلغارستان
۵ - کانادا
۶ - آرژانیتن
۷ - آلمان
۸ - صربستان
۹ - ایران
۱۰ - فرانسه
۱۱ - لهستان
۱۲ - آمریکا
۱۳ - کوبا
۱۴ - هلند
۱۵ - کره جنوبی
۱۶ - فنلاند
۱۷ - پرتغال
۱۸ - ژاپن
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار