|
|
کدخبر: ۱۷۳۷۲۷

۳۳ روز تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

کشور برزیل با نژادها و مردمانی مختلف و گونه های جانوری متنوع، میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ است و یکی از بخت های اصلی برای قهرمانی در این بازی ها به شمار می رود.

به گزارشخبرگزاری فارس، ۳۳ روز دیگر بیستمین دوره جام جهانی در برزیل برگزار می شود و ۳۲ تیم ملی نزدیک به یک ماه با یکدیگر رقابت می کنند تا قهرمان این مسابقات مشخص شود.

از همین روخبرگزاری فارسدر هر روز به یکی از تیم های حاضر در این مسابقات می پردازد و از جنبه های مختلف هر کشور حاضر در جام جهانی را مورد بررسی قرار می دهد.

*برزیل؛ سیاست

برزیل بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور حاضر در آمریکای جنوبی است و زبان رسمی مردم این کشور پرتغالی است که پایتخت آن هم شهر برازیلیا است. این کشور به صورت جمهوری اداره می شود و خانم دیلما روسف از سال ۲۰۱۱ تاکنون ریاست جمهوری این کشور پهناور را بر عهده دارد. برزیل از سال ۱۹۸۸ و توسط قانون اساسی این کشور دارای یک نظام ریاست جمهوری فدرال شده که در آن ریاست جمهوری برزیل به صورت همزمان ریاست دولت و ریاست حکومت را به عهده دارد. برزیل دارای نظامی چند حزبی است که ضمانت آزادی این کشور به شمار می رود. نکته جالب در مورد این کشور این است که شهرداری ها واحدهای سیاسی مستقل به حساب می آیند. رئیس جمهوری برزیل برای ۴ سال انتخاب می شود و این شانس را دارد که یک دوره پس از آن هم کاندیدای این پست شود. قدرت قانون گذاری در این کشور در اختیار کنگره ملی است که از نمایندگان مجلس و نمایندگان سنا تشکیل شده است. نمایندگان سنا اما برای دوره های هشت ساله به این سمت انتخاب می شوند.

*برزیل؛ جغرافیا

کشور برزیل با اقیانوس اطلس همسایه است و شرقی ترین کشور قاره آمریکا به حساب می آید که با کشورهای اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان فرانسه، سورینام و گویان هم مرز است. در واقع به جز اکوادور و شیلی تمام کشورهای آفریقای جنوبی با برزیل مرز مشترک دارند. برزیل دارای زمین های وسیع کشاورزی و جنگل های استوایی است و با داشتن منابع گسترده طبیعی و نیروی کار غنی قدرتمندترین اقتصاد آمریکای جنوبی به حساب می آید. برزیل مستعمره پرتغال بوده و تنها کشوری است که در قاره آمریکا مردمش به زبان پرتغالی سخن می گویند. جمعیت این کشور از نژادهای آفریقایی، سرخ پوستان آمریکایی، اروپایی و آسیایی تشکیل شده است و مذهب اصلی این کشور کاتولیک کلیسای روم است. عموم مردم بر این اعتقاد هستند که نام این کشور از نام پائوبرازیل برگرفته شده که نوعی درخت است که مهاجران اولیه برزیل برای آن احترام خاصی قائل بودند. عده دیگر هم بر این باورند که نام برزیل برگرفته از جزیره ای اسطوره ای است که در قرون وسطی در اروپا از آن بسیار یاد شده است. برزیل پنجمین کشور از لحاظ وسعت در جهان بعد از کشورهای روسیه، کانادا، چین و آمریکاست. وسعت این کشور ۸ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۶۵ کیلومتر است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی در برزیل وجود رود آمازون در برزیل است که بزرگترین و پرآب ترین رود دنیا و دومین رود طویل جهان است. این رود به اقیانوس اطلس می ریزد. از شهرهای مهم برزیل می توان به برازیلیا، ریودوژانیرو، سائوپولو، کوریتیبا، بازیوس، مانائوس و بلاهوریزونته اشاره کرد. کشور برزیل از ۲۶ ایالت و یک منطقه فدرال تشکیل شده که در مجموع ۲۷ فدرال را تشکیل می دهد.

*برزیل؛ حیات وحش

برزیل اکوسیستم متنوعی دارد و تنوع زیستی جانوری در این کشور زیاد است به طوری که کارشناسان انواع جانوران در این کشور را بالغ بر ۲ میلیون نوع تخمین زدند. از حیوانات این کشور می توان به لئوپارت و جگوار که هر دو نوعی پلنگ هستند نام برد. خوک های وحشی، خوکان خرطوم دار، مورچه خوار، تنبل، روباه و گورکن اشاره کرد. البته گوزن و میمون هم از حیوانات پرتعداد این کشور هستند.

*برزیل؛ اقتصاد

برزیل با در اختیار داشتن بخش های گسترده و توسعه یافته کشاورزی، معدن، تولید، خدمات و نیروی کار دارای تولید ناخالص داخلی بیشتر از سایر کشورهای آمریکای لاتین است و همین موضوع این کشور را تبدیل به قدرت اقتصادی منطقه کرده است. مهم ترین صادرات برزیل را هواپیماهای دارای بال ثابت، قهوه، وسایط نقلیه، سویا، سنگ معدن آهن، آب پرتقال، فولاد، منسوجات، کفش، گوشت و بازیکن فوتبال تشکیل داده است! بیشتر بخش صنعتی این کشور در بخش های جنوب و جنوب شرقی برزیل تجمع یافته است. منطقه شمال شرقی برزیل فقیرترین منطقه این کشور به حساب می آید اما در حال حاضر این منطقه نیز در حال جذب سرمایه گذاری های جدید است.

*برزیل؛ مردم

کشور برزیل دارای تنوع زیستی بسیار زیادی است و بسیاری از نژادها و گروه های قومی را در خود جای داده است. در کل برزیلی ها ۴ دسته هستند. سرخپوستان آمریکا و بومیان برزیل که در حدود ۹ هزار سال قبل از میلاد مسیح از سیبری به سمت برزیل حرکت کردند و با عبور از تنگه برینگ به این کشور رسیدند. گروه دیگر استعمارگران پرتغالی بودند که از زمان کشف برزیل در سال ۱۵۰۰ میلادی تا سال ۱۸۲۲ که زمان استقلال این کشور است به این کشور مهاجرت کردند. برده های آفریقایی هم از سال ۱۵۳۰ تا سال ۱۸۵۰ وارد این کشور شدند و گروه دیگر هم گروه های متنوع مهاجران از آسیا و اروپا بودند که تا اوایل سده بیستم به برزیل پا گذاشتند.

*برزیل؛ مذهب

۷۴ درصد از مردم برزیل کاتولیک هستند و این کشور دارای بیشترین شمار کاتولیک در سراسر جهان است. البته در این کشور شمار پیروان مذهب پروتستان هم در حال افزایش است. اسلام هم در این کشور پیروانی دارد.

*برزیل؛ ورزش

محبوب ترین ورزش در این کشور فوتبال است و برزیل فوتبالیست های مشهوری داشته و دارد. پله، جرزینیو، زیکو، سوکراتس، روماریو، ریوالدو، روبرتو کارلوس، رونالدینیو، روبینیو و کاکا از معتبرترین بازیکنان تیم فوتبال برزیل هستند. تیم ملی برزیل تاکنون ۵ بار فاتح جام جهانی شده و از این حیثدر جهان بی رقیب است.

البته در برزیل ورزش های دیگری مثل والیبال، بسکتبال، تنیس، ژیمناستیک و اتومبیلرانی هم مورد علاقه مردم به حساب می آید.

* نظر کارشناس

حمید درخشان/ با توجه به اینکه برزیل میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ است و از آنجایی که انتظار هواداران فوتبال در برزیل که فوتبالشان را صاحب سبک در دنیا می دانند، انتظارات از این تیم برای قهرمانی در جام جهانی بسیار زیاد است چون مردم این کشور تعصب خاصی به فوتبال کشورشان دارند و همه آنها به نوعی درگیر فوتبال هستند. با اینکه دیدیم در سال هایی که حتی این کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی بود اما چیزی از علاقه مردم کشور نسبت به فوتبال کم نشد و باز هم مثل همیشه از تیم فوتبالشان حمایت کرد. در چند وقت اخیر هم دیدیم که تیم ملی برزیل معمولا در تورنمنت ها که شرکت کرده موفق بوده و با ستاره های جدیدی که به فوتبال معرفی نموده انتظارات را از خودش در این بازی ها بالا برده است و همه علاقمندان به تیم ملی فوتبال برزیل انتظار دارند که این کشور قهرمان جام جهانی باشد. چرا که هم در این بازی ها میزبان هستند و هم بازیکنان خوبی در حال حاضر در اختیار اسکولاری قرار دارد که هر کدام از آنها در تیم های باشگاهی شان جزو بهترین ها به شمار می رود. فوتبال برزیل سبک خاص خودش را دارد و بازیکنان این کشور از تکنیک بالایی هم سود می برند که این مشخصه آنها را از همه فوتبالیست های جهان متمایز کرده است و همه اهالی فوتبال هم به این نکته اذعان دارند. با این همه من فکر می کنم شانس برزیل از سایر مدعیان در این بازی ها بیشتر است و شاید بتوانم بیشتر از ۶۰ درصد برای شاگردان اسکولاری در جام جهانی ۲۰۱۴ شانس قائل باشم.

انتهای پیام / ی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار