|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۵۰

با وجود تلاش رئیس فدراسیون فوتبال دلایل مختلفی وجود دارد که بخت ایران را نسبت به امارات برای کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا کاهش می‌دهد.

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در سفر به بحرین، با شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد مذاکره شد تا او را راضی کند تاریخ انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا کمی به تاخیر بیفتد، شاید نایب رئیس جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا بتواند کفه ترازو را به سمت فوتبال ایران سنگین‌تر کند اما شواهد نشان می‌دهد که امارات بخت بیشتری نسبت به ایران برای کسب میزبانی خواهد داشت.

شاهین رحمانی عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است لابی و جریانات غیر ورزشی تاثیری در تعیین میزبان ندارد، بلکه شرایط بدیهی کشورهاست که میزبان جام ملت‌ها را مشخص می‌کند.

رحمانی با تاکید بر اینکه به عنوان یک عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نظر نمی‌کند، در گفت‌وگو با تسنیم دلایل زیر را به عنوان نظر شخصی خود برای کمتر بودن بخت ایران نسبت به امارات برای کسب میزبانی جام ملت‌ها مطرح کرد:

۱ - مبادلات مالی: کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ بحثی در مورد تحریم ایران ندارد بلکه این کنفدراسیون از تمامی کشورهای خواهان میزبانی می‌خواهد تا مسیر مبادلات مالی در جریان برگزاری مسابقات را مشخص کنند. گروه برگزار کننده AFC، اسپانسرهای مسابقات و تیم‌های شرکت کننده در طول این رقابت حجم مالی قابل توجهی را باید وارد کشور میزبان کنند و باید مسیر تبادلات مالی میان این کشورها و کشور میزبان، راهکار خرید حق پخش تلویزیونی، همچنین ترانسفر مالی در داخل کشور میزبان مشخص باشد. در اینجاست که ایران به دلیل بحثتحریم‌های تحمیل شده مشکل اساسی دارد.

۲ - ورود تماشاگر بانوان: کنفدراسیون فوتبال آسیا در این زمینه فشاری به فوتبال ایران نیاورده بلکه در اساسنامه AFC قید شده که ورود به ورزشگاه‌ها در جریان برگزاری مسابقات رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ تبعیضی را شامل نمی‌شود. درست است که فدراسیون ایران اعلام کرده اجازه ورود تماشاگران خانم خارجی را می‌دهد اما طبق این بند از اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا تعریفی تحت عنوان بانوان خارجی و داخلی وجود ندارد و این در حالی است که امارات مشکلی برای ورود بانوان به ورزشگاه ندارد.

۳ - امکانات سخت افزاری و زیربنایی: امکانات هتلی، فرودگاهی، حمل و نقل شهری و بین شهری، کیفیت ورزشگاه‌ها و حتی جاده‌ها، همه و همه در تعیین میزبان جام ملت‌ها تاثیر اساسی دارد و از این جنبه شرایط امارات بهتر است و ضمن اینکه جام ملت‌های ۲۰۱۹ با حضور ۲۴ تیم برگزار خواهد شد و کشورها به جای ۵ شهر باید ۶ شهر را با امکانات کامل معرفی کنند.

۴ - تعداد تماشاگر: همواره تعداد تماشاگر به عنوان یکی از مزایای فوتبال ایران نسبت به سایر کشورهای آسیایی ذکر شده است اما دقیقا در همین مورد هم فوتبال ایران با یک ضعف روبرو است. اینکه در جام ملت‌های آسیا قطعا دیدارهای ایران مقابل رقبایش با استقبال تماشاگران روبرو خواهد شد اما سایر دیدارها تماشاگر آنچنانی نخواهد داشت. جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا در استرالیا پرتماشاگرترین دوره تاریخ این مسابقات تاکنون بوده است آن هم در شرایطی که فوتبال، ورزش اول این کشور نیست اما مهاجران آسیایی از کشورهایی چون ایران و عراق، همچنین آسان بودن مسیر سفر از کشورهای آسیای جنوب شرقی به استرالیا دلیل این استقبال بود.

در امارات، ‌ هم تعداد بسیاری ایرانی حضور دارند و هم نیروی کار از کشورهای مختلف آسیایی در این کشور هستند و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر و عربستان هم به آسانی امکان حضور در این کشور را دارند. بنابراین ظرفیت تماشاگر در ایران تنها مختص به دیدارهای ایران است و به عنوان مثال بازی تیمی چون تایلند تماشاگری نخواهد داشت. حتی این موضوع در مورد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم صادق است و تعداد تماشاگران بازی پرسپولیس با دیدارهای تیم نفت قابل مقایسه نیست.

رحمانی در پایان به تسنیم گفت: در حال حاضر درخواست میزبانی ایران فرصت خوبی به ما می‌دهد تا این نقاط ضعف را مطرح کرده و با تمرکز بر روی این دغدغه‌ها به دنبال حل کردن آن باشیم اما اگر باز هم بخواهیم مباحثی چون تاثیر لابی و مسائل پشت پرده در تعیین میزبان را پیش بکشیم باز هم این فرصت را از دست خواهیم داد. پس بهتر است صادقانه به بیان ایرادها و کاستی‌های خود بپردازیم و آنها را برطرف کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار