|
|
کدخبر: ۲۳۱۹

وزیر ورزش و جوانان در آخرین اظهار نظرش با اشاره به اینکه تغییرات صورت گرفته در فدراسیون‌ها کاملا به جا بود و انتخابات کمیته ملی المپیک به دست مدیران فعلی به تعویق افتاد زیرا اساسنامه ما هیچ ایرادی نداشته است، به ابهامات بوجود آمده در خصوص تغییرات هیات مدیره در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پاسخ داد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، محمد عباسی در مورد اینکه آیا موفقیت‌های ورزش مربوط به دوره اخیر است یا به می‌توان مدیران گذشته را هم در آن سهیم دانست، ضمن بیان مطلب فوق گفت: موفقیت‌ها لطف خدا است و لاغیر، اما طبیعی است هر سازمان و ساختاری یک روندی دارد که در همه دوره‌ها هم کارنامه‌ای دارد. در حقیقت دعای خیر مردم، مقام معظم رهبری و مساعی همه بخش‌ها در موفقیت‌ها موثر است و ما چیزی برای خود قائل نیستیم اما حسب معمول سازمانی، آنکسی که پاسخگو بوده است، باید در اینجا کارنامه داشته باشد. اگر اتفاقی بیافتد دیگران نمی‌گویند از قبل برنامه‌ریزی کردیم یا دچار بدشانسی شده‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: حتما زیر ساخت‌ها‌ هم در موفقیت‌ها موثر است زیرا در این چند ساله زیر ساخت‌ها دو برابر شده است. زیرساخت‌ها یکی از شاخصه‌های مهمی است که آمادگی و فضای گسترش ورزش را فراهم می کند. از سوی دیگر استفاده از تجربیات در هر دوره‌ای موثر است و ما آن را منحصر به یک زمان نمی‌دانیم. این را باید قبول کنیم مدیر هوشمند مدیری است که بتواند از تمام تجربیات استفاده کند. اگر در اینجا ساختاری موفقی را می‌بینیم، کارنامه‌ای است که از سال‌های گذشته شکل گرفته و امروز شاهد شکوفایی آن هستیم.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر استفاده مناسب از مربیان و کسانی که در پیشرفت و موفقیت‌ ورزش موثر هستند، افزود: در این دوره که دوران طلایی ورزش بوده زیرا قبل و بعد از انقلاب شاهد چنین موفقیت‌هایی نبوده‌ایم، وقتی موج حضور و دعای مردم در زمان المپیک و پارالمپیک که همزمان با شب‌های قدر بود و یا در این مقطع که تیم‌های فوتبال و والیبال بازی‌های مهمی را پیش رو داشتند، را می‌بینیم، نشان می‌دهد گستره‌ای از ملت و دولت به صحنه آمده و باید برای همه آنها سهم قائل شد.

وی با تاکید بر اینکه در این چند ساله ورزشگاه‌های ۱۵ هزار نفره در شهرهای متعدد افتتاح شد، ادامه داد: قبلا تنها در ایران ورزشگاه آزادی را داشتیم اما امروز در مراکز استان‌ها ورزشگاه‌های ۵۰ هزار نفره افتتاح می‌شود. ورزشگاه نقش جهان هم ۷۰ هزار نفره است که این حجم سنگین کار را نشان می‌دهد و باید در فاصله کم انجام می‌شد.

عباسی همچنین تاکید کرد: من به مدیران، مسئولان و متولیان مربوطه یادآوری کردم که این کار حجم زیاد اعتباری و بودجه‌ای را لازم دارد. در حال حاضر فضای ورزشی نیمه تمامی وجود دارد که برای تکمیل نیاز به ۲-۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که باید در اعتبارات ورزشی وارد شوند. همه عوامل از جمله نمایندگان مجلس، دولت و … باید روندی که ما شروع کردیم را ادامه دهند. اگر چنین اقداماتی صورت نگرفته و این فضاها مورد پشتیبانی قرار نگیرد، تکمیل نمی‌شود.

وی پس از بیان این مسائل در خصوص آخرین وضعیت ورزشگاه نقش جهان اصفهان افزود: برای امسال ان شاء الله نقش جهان افتتاح شده و تکمیل می‌شود. سایر ورزشگاه‌ها هم در طرح مهر ماندگار وارد شده و تکمیل خواهد شد و خداوند هم توفیق دهد تا این کار ادامه پیدا کند.

وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از این گفتگو در مورد برکناری برخی از روسای فدراسیون‌ها در آستانه المپیک و اینکه همچنان چوب تعلیق بالای سر برخی از این فدراسیون‌ها به خاطر آن تغییرات قرار دارد، تاکید کرد: خدا نکند صحبت اشتباهی توسط عده‌ای روی زبان‌ها بیفتد. حتی صدا و سیما هم به غلط به آن اشاره کرده است زیرا کمترین تغییرات مربوط به دوره ما بوده است. در دوره‌های گذشته تعداد روسای تغییر کرده بیش از ۳۰ رئیس بوده است، این چیزی است که افراد یا فراموش کرده یا برعکس آن را عنوان می‌کنند.

وی که میهمان شبکه خبر بود، اضافه کرد: همه عمر مسئولیتی ما یک سال و نیم بیشتر نبوده است، مدیریت یعنی ایجاد انضباط، تغییر و جهش و تصمیم. مدیریت بی‌حرکتی نیست که هیچکس کاری انجام ندهد. ما در این فاصله مسابقات مهمی از جمله المپیک، پارالمپیک و مسابقات جهانی را داشتیم که هر کدام از این تغییرات نزدیک یکی از این رویدادها بوده است؛ این یعنی ما باید در این یک سال و نیم در دوران مدیریتمان کاری انجام ندهیم.

عباسی با تاکید بر اینکه اگر این کارها انجام نمی‌شد، اتفاقات مثبت مورد پشتیبانی قرار نمی‌گرفت، ادامه داد: آنچه در ورزش انجام شده موفقیت آمیز بوده است، ما اگر موفقیتی بدست نمی‌آوردیم، باید اعتراض می‌کردیم. باز هم می‌گویم این تغییرات کاملا به جا بود، هیچ کدام از مسائل تعلیق هم درست نبود و ساختگی بود و ارتباطی به انضباط‌های ورزشی نداشت.

وی در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت کمیته ملی المپیک هم این گونه اشاره کرد: بارها گفته‌ایم انتخابات این کمیته به دست مدیران فعلی به تعویق افتاده است زیرا اساسنامه ما هیچ ایرادی نداشته است. البته عده‌ای از افراد اگر ۸-۹ ماه انتخابات قانونی یک ارگان را به عقب بیندازند، تخلف کرده‌اند و نهادهای ذیربط باید آن را پیگیری کنند.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سئوال که چرا تعامل بیشتری بین دو نهاد برای به وجود نیامدن این اتفاقات صورت نگرفته است؟، تاکید کرد: ما کاملا در تعامل هستیم اما برگزاری انتخابات این کمیته به ما مربوط نمی‌شود و از سوی خود این ارگان باید انجام بگیرد. بنده تاکید می‌کنم اساسنامه این کمیته از دیدگاه ما هیچ اشکالی نداشت، پس نباید مسائل برعکس تلقی شود. یک وقت‌هایی عده‌ای می‌خواهند تشنج ایجاد کنند و ما با آرامش از کنار آن عبور کردیم، این بدین معنی نیست که ما بدهکار شویم. ضمن اینکه ما هیچ ورزشگاهی نداشتیم که از حضور در بازی‌های اصلی باز بماند.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: باید قبول کنیم دیگران رقبای ورزشی ما هستند و ما باید پشت سر یکدیگر بایستیم، هیچ نگرانی از این مسئله نداریم. شما همه اینها را حاشیه جزئی بدانید زیرا ورزش ایران درخشان، مقاوم و جدی بوده است. ما دوران پرافتخاری را پشت سر گذاشته‌ایم و نباید آن را تخریب کنیم، البته منظور تخریب نیست ولی بالاخره باید قبول کنیم همگی این مسائل را باید با افتخار و جدی دنبال کنیم.

عباسی در خصوص از دست رفتن کرسی‌های بین‌المللی هم اضافه کرد: اصلا چنین چیزی نیست، هرچند بخشی از کرسی‌ها بوده است که از دست رفته است. کسب کرسی‌ها و مجامع بین‌المللی فضای خودش را دارد. یک وقت‌هایی ممکن است معدود تغییرات صورت گرفته مربوط به تخلفات بوده زیرا ورزش به خاطر آن است که جلوی تخلفات را بگیریم.

وی در مورد از دست دادن کرسی بین‌المللی کشتی و ناکامی نفر معرفی شده برای حفظ آن، ادامه داد: تعجب می‌کنم چرا برخی مسائل عنوان می‌شود. کسی که به جای آقای خادم رای آورد، چند دوره رئیس فدراسیون کشتی آن کشور بود، میلیاردها دلار هزینه و سال‌ها در انتخابات شرکت کرده بود اما ما امروز در حال کسب تجربه هستیم. خوب است جوانان ما برای آینده کسب تجربه کنند. آنجا هم فضای خودش را دارد و نباید آنها را به حساب ورزش داخلی گذاشت، باید به حساب آن گذاشت که در این یک سال و نیم کارهای بزرگی انجام دادیم و خیلی از کشورها که رقبای ما هستند، تلاش خود را می‌کنند تا این کرسی‌ها به دست ما نیفتد.

وزیر ورزش و جوانان در مورد اداره شدن برخی از فدراسیون‌‌ها با سرپرست خصوصا فدراسیون‌های کشتی و سوارکاری گفت: در دوره‌های قبلی بودند فدراسیون‌هایی که اینگونه اداره شدند.

وی در مورد اینکه این دلیل نمی‌شود چون در دوره‌های قبلی چنین اتفاق رخ داده است، در این دوره هم اتفاق بی‌افتد، خاطرنشان کرد: دوران سرپرستی می‌تواند بیش از شش ماه باشد، آنچه می‌گویم بعضی از چیزها به صورت غلط تکرار می‌شود، مربوط به اینجاست. ببینید. به علت اینکه رویدادهای ورزشی با زمان تطبیق ندارند مدیران ورزشی تشخیص می‌دهند برنامه ریزی هایی چند ماهه برای نتیجه گرفتن نیاز است و تغییرات مجاز نیست که این به صلاح ورزش است. این مسئله در دوره‌های گذشته هم وجود دارد و مشکل خاصی نیست.

عباسی افزود: مهم این است، آن فرد در دوران سرپرستی اختیارات کمتری ندارد که ما بگوییم اگر چنانچه سرپرست نبود، نتایج فرق می‌کرد. خود من همیشه یادآوری کرده‌ام انتخابات فدراسیون‌ها به موقع انجام شود. بعضی از شلوغ کاری‌های و تشنج آفرینی‌های کاذبی رخ داده توسط متخلفانی که بعضا با آنها برخورد شد و برخی رقبای خارجی که بدشان نمی‌آید ورزش ایران متشنج شود، اگر رخ نمی‌داد، خیلی از این مسائل جزئی را هم در ورزش شاهد نبودیم.

وی در مورد دلیل ادامه کار سرپرست فدراسیون کشتی و تفاوت نداشتن بین رئیس و سرپرست تصریح کرد: ما اینجا فراز کلی ورزش کشور را داریم و نباید وارد جزئیات شویم، صلاح هم نیست این گونه باشد. ما باید کلان ورزش کشور را ورد توجه قرار دهیم و از برنامه‌های کلی حمایت کنیم. برخی مسائل جزئی به علل مختلف بر می‌گردد که زمان کارشناسی خودش را دارد. برخی موارد هم ما پرهیز داشتیم و نمی‌خواستیم مردم را وارد مسائل حاشیه‌ای کنیم. من در ورزش وجود حاشیه را به مصلحت نمی‌دانم به همین دلیل به برخی مسائل ورود نمی‌کنیم و از آنها رد می‌شویم.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه در خصوص اتفاقاتی که در هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رخ داد، و رفت و برگشت محمد رویانیان، و رفتن کامبوزیا که قرار بود مدیرعامل شود، اینگونه واکنش نشان داد: وزیر ورزش یکی از اعضای مجمع است. ما تنها در مورد مطالعات اولیه و شناسایی افراد صحبت می‌‎کنیم، در هیچ دوره‌ای این دسته از افراد عضو رسمی نشده‌اند که تصمیم بگیرند رویانیان کنار برود و فرد دیگری جای آن را بگیرد.

وی افزود: این مسائل ممکن است برای رسانه‌ها جذاب باشد اما برای ما اینگونه نبود. علت بر آن بود که دستگاه مربوطه با ادامه همکاری محمد رویانیان موافقت نکرد، بدیهی بود دوستان ما به غیر از آقای کامبوزیا با دیگران هم صحبت کنند اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم خوب است همکاری رویانیان با باشگاه پرسپولیس ادامه پیدا کند.

عباسی در خصوص اینکه پس چرا رویانیان آمد و رفت، خاطرنشان کرد: نباید چیزی که اتفاق نیفتاده را تلقین کرد. معمولا کسی که می‌خواهد جایی برود باید مجمع آن فرد را انتخاب کرده باشد و مجمع پرسپولیس هیچکسی غیر از محمد رویانیان را انتخاب نکرد. پس نباید بحثعزل شدن و رفت و برگشت را اعلام کنید زیرا من به عنوان وزیر این را بیان می‌کنم.

وی در مورد اینکه چه باید کرد این دو تیم دوباره دچار تنش نشوند؟، خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها به برخی مسائل ورود نکنند، اصلا تنشی وجود ندارد. طبیعی است وقتی آقای رویانیان اعلام می‌کند با ماموریت من موافق نشده است، دو کار را معاونت مربوطه انجام می‌دهد. یکی با عده‌ای افراد صحبت می‌کند که اگر تغییر ایجاد می‌‎شود، افراد دست به نقد وجود داشته باشد و دوما سعی می‌کند شرایط موجود را با ثبات نگه دارد. اینها تدابیر مدیریتی است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه به همه باشگاه‌ها علاقمند است و هوادارانش را دوست دارد، یادآور شد: با تمام وجود از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حمایت می‌کنم، تمام همت همکاران را برای آنها به کار می‌بندیم. از هواداران این دو باشگاه تشکر می‌کنیم که همراهی بسیار خوبی با ما داشتند. اینها سرمایه‌های خوب کشور در راه اعتلا و حمایت از ورزش هستند.

وی در خصوص دلایل مطرح شده از سوی امیدوار رضایی در خصوص دلایل برکناری‌اش از هیات مدیره باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: چنین مسائلی اصلا وجود نداشت زیرا فضای وزارت فراتر از چنین مسائل جزئی است. خیلی از افراد در دوره‌های مختلف مانند رضایی که ورزشی نبوده‌اند اما کمک کرده‌اند، در هیات مدیره این دو باشگاه بودند. شخصیت‌هایی خوبی که رفتند و اصلا نباید روی فرد خاصی زوم کنیم. من تعجب می‌کنم چرا تنها روی فرد خاصی کار می‌کنیم، درحالی که خیلی از افراد دیگر در هیات مدیره این دو باشگاه زحمت کشیده‌اند.

عباسی در پایان دوران اخیر ورزش را دوران اولین‌ها خواهند زیرا برخی موفقیت‌ها برای نخستین بار در ورزش رخ داد و در مورد پرداخت پاداش ورزشکاران گفت: بین همه دوره‌ها بهترین دوره‌ای که هنوز عرق ورزشکاران خشک نشده بود، پاداش آنها داده شد، این دوره بود که از این لحاظ استثنایی بودیم. در مورد والیبالیست‌ها و فوتبالیست‌ها ۵۰ میلیون بلافاصله به آنها داده شد، هرچند آنها درخواست‌هایی دیگری هم داشتند که طبق روال قانونی بررسی و کارهایش انجام می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار