|
|
کدخبر: ۲۳۳۷

نیلسون:

دروا‌زه‌بان برزیلی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: علی کریمی بازیکن بزرگ و حرفه‌ای است که امیدوارم مقابل ما خوب بازی نکند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، نیلسون کوریا دروازه‌بان برزیلی که همراه مانوئل ژوزه؛ پرتغالی به پرسپولیس آمد برخلاف آن مربی پرتغالی در جمع سرخپوشان ماندگار و محبوب شد و باشگاه پرسپولیس یک فصل دیگر هم با این بازیکن قرارداد امضا کرد.

نیلسون با حضور در خبرگزاری فارس در آستانه لیگ سیزدهم به سؤالات خبرنگاران فارس به شرح زیر پاسخ داد:

*ژوزه مقصر ناکامی پرسپولیس نبود

فصل گذشته با پرسپولیس خوب نتیجه نگرفتید اما شما تبدیل به یکی از بازیکنان محبوب هواداران شدید، دلیلش چه بود؟

می‌دانم فصل گذشته رتبه خوبی با پرسپولیس نگرفتیم. پرسپولیس تیم بزرگی است که همواره باید جزو چهار تیم برتر ایران باشد. البته علت ناکامی فصل گذشته مانوئل ژوزه نبود، او کارهایی که باید، انجام داد اما باید قبول کرد فصل گذشته تغییرات زیادی در پرسپولیس ایجاد شد و ۱۰ روز مانده به شروع لیگ برتر مانوئل ژوزه سرمربی تیم شد و از او در این مدت کوتاه کار زیادی بر نمی‌آمد. مشکلات اصلی فصل گذشته پرسپولیس تغییرات زیادی بود که در این تیم ایجاد شده بود. من هم با هواداران پرسپولیس رابطه خوبی برقرار کردم آنها به من لطف داشتند و من هم آنها را دوست داشتم و همین مسئله باعثشد که در این فصل هم در پرسپولیس بمانم.

*دایی خودش بازیکنان پرسپولیس را انتخاب کرد

با توجه به اینکه که گفتید فصل گذشته علت ناکامی تغییرات زیاد پرسپولیس بود، در این فصل هم شاهد تغییرات زیادی در پرسپولیس هستیم. فکر می‌کنید همان داستان فصل قبل برای پرسپولیس تکرار شود؟

این تغییرات یک فرق اساسی دارد، تغییراتی که در این فصل در پرسپولیس ایجاد شده از سوی خود علی دایی انجام شده است او با شناختی که از بازیکنان داشته آنها را جذب کرده است اما ژوزه وقتی به پرسپولیس آمد بازیکنان انتخاب شده بودند و به او گفته شد از این بازیکنان باید استفاده کنید ضمن اینکه در این فصل اسکلت اصلی تیم و به خصوص خط دفاع و دروازه‌بان حفظ شده‌اند.

* پرسپولیس برای قهرمانی می‌جنگد

شما گفته‌اید پرسپولیس شانس قهرمانی در این فصل دارد، این حرف‌ها را به خاطر هواداران زده‌اید و یا واقعاً به این مسئله معتقدید؟ زیرا برخی از طرفداران می‌گویند با توجه به بازیکنان جوانی که پرسپولیس گرفته نباید خیلی برای این تیم در فصل آینده شانس قهرمانی قائل شد.

من این حرف را زدم زیرا در پرسپولیس بازی می‌کنم و پرسپولیس تیم بزرگی است و ما در این تیم برای رسیدن به قهرمانی می‌جنگیم و همه بازیکنان برای رسیدن به موفقیت و پیروزی تلاش می‌کنند، هر چند می‌دانیم کار آسانی پیش رو نداریم اما این فوتبال است ضمن اینکه من دو سال در پرسپولیس حضور دارم و با این تیم تجربه کسب کرده‌ام و وضعیت تیم را می‌دانم و شرایط امروز بسیار فرق می‌کند. علی دایی هم خودش بازیکنان را انتخاب کرده است و با شناخت این انتخاب را انجام دادیم، ضمن اینکه در فوتبال گاهی اوقات با بازیکنان نامی نمی‌توان نتیجه گرفت اما بازیکنان جوان با انگیزه بیشتری در میدان حاضر می‌شوند و ممکن است بهتر از بازیکنان نامی کارایی داشته باشند.

* فوتبال برزیل با همه دنیا فرق می‌کند

برزیلی‌ها معمولاً دروازه‌بان خوبی نداشتند و معمولاً مهاجمان و هافبک‌های خوبی در این کشور دیده می‌شود، خیلی‌ها تصور می‌کردند شما هم بعد از مدت کوتاهی حضور در پرسپولیس از این تیم جدا می‌شوید اما این اتفاق نیفتاد.

این درست نیست، برخی افراد که چنین عقیده‌ای دارند به خاطر آن است که من نوجوان بودم. ۳۰ سال پیش ما یک تیم رویایی داشتیم بازیکنانی مثل سوکراتس، زیکو، فالکائو، جونیور، ادر و … این بازیکنان فوق‌العاده بودند و ما یک دروازه‌بان خوب داشتیم به خاطر همین این تصور به وجود آمد که برزیل دروازه‌بان‌های خوبی نداشت.

شما هم دوره‌ای دیدا دروازه‌بان تیم ملی برزیل بودید، چه شد که او آن همه پیشرفت کرد ولی شما مثل او نتوانستید به سطح اول فوتبال برزیل برسید؟

من ۱۷ ساله بودم و دیدا ۱۹ سال داشت. او دروازه‌بان اول تیم ویکتوریا بود و من ذخیره او بودم سپس او به کروزیرو رفت و من در ویکتوریا ماندم. من و دیدا فوتبالمان را با هم شروع کردیم و با هم دوست هستیم. شرایط فوتبال برزیل با همه جای دنیا فرق می‌کند، برزیل مثل ایران یا هر جای دیگر نیست که فقط سه، چهار دروازه‌بان خوب با هم رقابت کنند، در برزیل رقابت بسیار فشرده و گسترده است و اگر یک‌بار از شانست استفاده نکنی دیگر از تو استفاده نمی‌کنند.

در المپیک ۱۹۹۶ من عضو تیم المپیک برزیل بودم اما در آن سال تیم باشگاهی من خوب کار نکرد و من دعوت نشدم و وقتی یک شانس را از دست بدهیم، دیگر دعوت نمی‌شویم. برزیل حتی فوتبالش با پرتغال هم فرق می‌کند در پرتغال هم یک دروازه‌بان ۲۲،۲۳ ساله دروازه‌بان اصلی تیم پرتغال شده است، البته دروازه‌بان خیلی مطرحی نیست اما چون در پرتغال رقابت جدیدی وجود ندارد این اتفاق می‌افتد.

اکنون تیم ملی انگلیس هم به دنبال یک دروازه‌بان خوب است اما پیدا نمی‌کند اما در برزیل رقابت بسیار فشرده است.

*احمدی، گردان و رحمتی بهترین دروازه‌بان‌های ایران هستند

به نظر شما بهترین دروازه‌بانان ایران چه کسانی هستند؟

رحمان احمدی، شهاب گردان و مهدی رحمتی دروازه‌بانان خوبی هستند که با هم رقابت خوبی دارند.

همین ۳ نفر بهترین دروازه‌بانان ما هستند؟

نه، فوتبال است، ممکن است در همین فصل فرد جدیدی هم به آنها اضافه شود.

از نظر فنی ضعف دروازه‌بانی ایران چیست؟

در ایران باشگاه‌ها توقع دارند دروازه‌بان‌هایشان خودشان رشد کنند و کمتر به جوانان و رده‌های پایه توجه می‌کنند و به آنها آموزش نمی‌دهند و استعدادیابی در زمینه دروازه‌بانی انجام نمی‌شود و دروازه‌بان‌های ایرانی در ۲۴،۲۵ سالگی یک دروازه‌بان می‌شوند بدون آنکه کسی به آنها کمکی کرده باشد و دروازه‌بانی که به سطح حرفه‌ای می‌رسد نمی‌توان او را تغییر داد و همان دروازه‌بانی که شکل گرفته است به کارش ادامه می‌دهد.

نظر شما در مورد مربی دروازه‌بانان ایرانی چیست؟

من در مورد همه مربیان دروازه‌بان نمی‌توانم نظر بدهم اما با سعید عزیزیان و بهزاد غلامپور که کار کردم مربیان بسیار خوبی بودند.

فصل قبل مدتی هم شما مربی دروازه‌بانی پرسپولیس شدید؟

بله، بعد از تغییر مانوئل ژوزه مدتی دروازه‌بان‌ها را تمرین می‌دادم.

* با پرسپولیس قرارداد داشتم نه ژوزه

بعد از آنکه مانوئل ژوزه از ایران رفت خیلی‌ها تصور می‌کردند شما هم از پرسپولیس جدا شوید چه شد که این اتفاق نیفتاد.

من با مانوئل ژوزه قرارداد نداشتم، من با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشتم این یک چیز طبیعی است من اگر خوب کار نمی‌کردم شاید پرسپولیس می‌گفت از تیم برو شاید هم ژوزه خوب کار می‌کرد و من بد کار می‌کردم او به من می‌گفت نیلسون تو برو، این یک اتفاق طبیعی در فوتبال است.

در ابتدای این فصل برای عقد قرارداد با پرسپولیس زمان زیادی صرف شد دلیل این مسئله چه بود؟

این یک مسئله طبیعی در فوتبال است، من ۳۷ سال دارم و در فوتبال همه چیز دیده‌ایم چنین تأخیرهایی در قرارداد بازیکنان امر طبیعی است.

تا ۴۰ سالگی می‌خواهید فوتبال بازی کنید؟

اگر بیشتر هم بتوانم بازی می‌کنم، بدنم تا ۴۲،۴۳ سالگی جواب خواهد داد اما نمی‌دانم ذهنم تا چند سالگی برای بازی در فوتبال جواب می‌دهد.

*خوشحالم که با عابدزاده مقایسه می‌شوم

در تمرینات پرسپولیس هم بسیار جدی حضور دارید این مسئله خیلی جالب است.

سعی می‌کنم در همه تمرینات بهترین تلاشم را انجام دهم زیرا معتقدم وقتی در تمرینات سختی را تحمل کنم در بازی شرایط آسانی خواهم داشت اما اگر خوب تمرین نکنم بازی برایم سخت می‌شود.

برخی می‌گویند شما بعد از احمدرضا عابدزاده یکی از بهترین دروازه‌بان‌های پرسپولیس هستید آیا عابدزاده را می‌شناسید؟

می‌دانم او دروازه‌بان بزرگی است و خوشحالم که چنین چیزی در مورد من می‌گویند و این مسئله مسئولیتم را بیشتر می‌کند من با پسر عابدزاده تمرین می‌کنم او هم دروازه‌بان خوبی است و خوشحالم از اینکه من را با عابدزاده مقایسه می‌کنند، امیدوارم در تاریخ پرسپولیس بمانم و دروازه‌بان‌های بعدی را با من مقایسه کنند.

امیر عابدزاده را چطور می‌بینید.

او دروازه‌بان خوبی است و اگر همین‌گونه تمرین کند در آینده دروازه‌بان بهتری هم خواهد شد.

*من سوپرمن نیستم

در فینال جام حذفی دو گل بد خوردید که خیلی مورد انتقاد قرار گرفتید زیرا آن بازی خیلی برای پرسپولیس مهم بود.

من ماشین نیستم. من هم اشتباه می‌کنم من سوپرمن نیستم و درون دروازه‌ مرتکب اشتباه می‌شوم البته همیشه تلاش می‌کنم بهترین باشم. در آن بازی دو گل خوردم و در یک بازی هم نمی‌توان در مورد یک دروازه‌بان قضاوت کرد. در بازی با ذوب آهن خیلی خوب بازی کردم که پرسپولیس به فینال رسید هر کسی ممکن است یک روز بد در زندگی‌اش داشته باشد. من پیش از حضور در پرسپولیس هم قهرمانی و شکست را تجربه کرده‌ام. هر فردی ممکن است یک روز بد هم در زندگی ورزشی‌اش داشته باشد و آن بازی هم همین شرایط را برای من داشت.

*تافارل الگوی من بود

الگوی شما در دروازه‌بانی چه کسی بود؟

کلودیو تافارل بهترین بود، من او را می‌شناسم و الگویم بود و بعد از او میشل پرودوم بلژیکی دروازه‌بان خوبی بود. در روزگار کنونی نیز بوفون‌ و وندرسار، بهترین دروازه‌بان‌ها هستند.

پیتر اشمایکل را قبول ندارید؟

استایل او فرق می‌کند، من دروازه‌بان‌هایی را دوست دارم مثل میشل پرودوم و تافارل که توپ را یک‌ضرب می‌گیرند.

* فقط چند کلمه فارسی بلدم

شما برزیلی هستید و مدافعان پرسپولیس ایرانی، این تفاوت زبان برای ارتباط برقرار کردن با مدافعان پرسپولیس فصل گذشته سخت نبود و چگونه با آنها ارتباط برقرار کردید؟

با مخلوطی از فارسی و انگلیسی با آنها صحبت کردم، آنها کمی انگلیسی بلد بودند و من هم کمی فارسی یاد گرفتم.

چقدر زبان فارسی یاد گرفتید؟

بعضی از کلمات را بلدم ولی نمی‌توانم صحبت کنم.

کلمات بد را بلدید یا کلمات خوب؟

این یک مسئله طبیعی در فوتبال است که همواره هم‌بازی‌های شما ابتدا کلمات بد را به شما یاد می‌دهند، در کشور من هم همین است و بازیکنان ابتدا کلمات بد را به هم‌بازی‌های جدید یاد می‌دهند.

*امیدوارم کریمی مقابل پرسپولیس خوب بازی نکند

رابطه شما با بازیکنان بزرگ پرسپولیس مثل علی کریمی چگونه بود؟

علی کریمی بازیکن بزرگی بود، هر وقت من به تمرین می‌رفتم او زودتر در محل تمرین حضور داشت در حالی که بیشتر بازیکنان ایرانی دیر سر تمرین می‌آیند ولی کریمی یک حرفه‌ای است.

هفته اول با تراکتورسازی بازی دارید و باید مقابل علی کریمی بازی کنید چه نظری دارید؟

فقط امیدوارم کریمی در آن بازی خوب بازی نکند.

* این مشکل حقیقی است نه من

نظر شما در مورد بازگشت علیرضا حقیقی به پرسپولیس چیست؟

برای من مسئله‌ای نیست و به او خوش‌آمد می‌گوییم زیرا وقتی باشگاه بازیکنی را جذب می‌کند حتماً بر روی آن فکر کرده است.

اما امسال سال جام ‌جهانی است و حقیقی به عنوان یک دروازه‌بان تیم ملی می‌خواهد در پرسپولیس فیکس باشد از این رقابت نمی‌ترسید؟

این مشکل علیرضا حقیقی است نه مشکل من زیرا این سرمربی است که می‌گوید چه بازیکنی در ترکیب باشد، من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم.

* رابطه خوبی با دایی دارم

نظرتان در مورد علی دایی چیست؟

رابطه خوبی با علی دایی دارم، با همه پرسپولیسی‌ها رابطه خوبی دارم اما یادتان باشد سرمربی تیم دلش می‌خواهد بهترین بازیکنان را داشته باشد، نه بهترین دوستان را، سرمربی بازیکنی را می‌خواهد که خوب تمرین کند و در میدان حضور داشته باشد.

*دروازه‌بان‌ها دیوانه‌اند

تصویر ذهنی که قبل از حضور در ایران داشتید چقدر با شرایط کنونی شما فرق می‌کند؟

خیلی‌ها به من می‌گفتند به ایران نرو، تو دیوانه‌ای که می‌خواهی به ایران بروی، خیلی به من توصیه کردند که به فوتبال ایران نیایم اما من اکنون از اینکه به ایران آمده‌ام خیلی خوشحالم، شرایط در اینجا بسیار خوب است حتی برخی از بازیکنانی که قبلاً به ایران آمده‌ بودند به من می‌گفتند به ایران نرو، آنجا خوب پول نمی‌دهند.

کدام یک از بازیکنان به شما می‌گفتند به ایران نیایید؟

بازیکن پرتغالی تراکتورسازی «آنسلو» خ یلی این حرف را می‌زد اما من این کار را انجام دادم زیرا دروازه‌بان‌ها کمی دیوانه هستند، من هم شخصیتم اینگونه است که وقتی کسی می‌گوید کاری را انجام نده مصمّم به انجام آن می‌شوم، به همسرم هم گفتم به ایران می‌رویم اگر خوشمان نیامد برمی‌گردیم اما اکنون ایران و ایرانی‌ها را بسیار دوست دارم و همه آنها دروغ می‌گفتند، مردم هم بسیار مهربانانه با من برخورد می‌کنند و حتی برخی می‌گویند ما استقلالی هستیم اما تو دروازه‌بان خوبی هستی، تهران مثل همه شهرهای دیگر دنیاست، اینجا شرایط خوب است.

* آرزویم این است که در برزیل موسسه خیریه تاسیس کنم

شما در تمرینات پرسپولیس گاهی اوقات به افراد نیازمند کمک می‌کنید در حالیکه برخی بازیکنان دیگر این کار را انجام نمی‌دهند

دوست دارم به افرادی که نیاز دارند کمک کنم، وقتی این افراد را می‌بینم خدا را بیشتر شکر می‌کنم که همه چیز در زندگی‌ام دارم، من نمی‌توانم فقط خودم و خانواده‌ام را ببینم، کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم، آرزویم این است که وقتی به کشورم برگشتم یک موسسه خیریه برای کمک به افراد نیازمند تأسیس کنم تا به آنها در زمینه‌های پزشکی و مسائل دیگر رایگان خدمات بدهد.

*جام جهانی باعثانتقال بازیکنان ایران به اروپا می‌شود

تیم ملی ایران سال آینده در جام جهانی برزیل حضور دارد، نظرتان در این مورد چیست؟

از صعود ایران به جام جهانی خیلی خوشحالم، فوتبال و مردم ایران شایسته حضور در جام جهانی بودند، این مسئله باعثپیشرفت فوتبال شما هم می‌شود، حضور در جام جهانی برای کشور ایران هم خوب است، همه دنیا دوباره ایران را می‌بینند، بازیکنان خیلی خوبی هم در ایران دارید، در جام جهانی این بازیکنان می‌توانند بدرخشند و به لیگ‌های اروپایی بروند، این مسئله باعثپیشرفت فوتبالیست‌های ایران نیز می‌شود، من از اینکه در ایران بازی می‌کنم، خوشحالم. امیدوارم ایران سال آینده در شهر من به میدان برود.

* بلاتر اشتباه کرد که میزبانی را به برزیل داد

فارس: همه دنیا فکر می‌کنند برزیلی‌ها فوتبال را خیلی دوست دارند اما در جام کنفدراسیون‌ها، مردم برزیل نسبت به میزبانی جام جهانی و برگزاری جام کنفدراسیون‌ها اعتراض‌های گسترده‌ای در خیابان‌ها داشتند، دلیلش چه بود؟

فکر می‌کنم بلاتر اشتباه کرد که میزبانی را به برزیل داد، زیرا ما مشکلات زیادی در کشور برزیل داریم. در زمینه حمل و نقل و خیلی مسائل دیگر مشکلات مردم برزیل زیاد است و با حضور فوتبال‌دوستان از سراسر دنیا این مشکلات بیشتر هم خواهد شد، برزیل آمادگی این میزبانی را نداشت، فکر می‌کنم برگزاری جام جهانی سال آینده با مشکلات زیادی روبرو باشد.

حتی ستارگانی مثل روماریو از برگزاری جام جهانی در برزیل انتقاد کردند.

همانطور که گفتم مشکلاتی وجود دارد اما اکنون همه مردم برزیل باید دست به دست هم بدهند تا این جام جهانی برگزار شود، ما میزبان هستیم و باید بتوانیم میزبان خوبی برای این مسابقات که کمتر از یک سال دیگر برگزار می‌شود، باشیم.

* باخت در بازی‌های تدارکاتی مهم نیست

پرسپولیس در دو بازی دوستانه مقابل فولاد و سایپا شکست خورد، این مسئله باعثنگرانی هواداران شده است

در حال حاضر نتیجه اصلاً مهم نیست، مهم هماهنگی و کارهای تاکتیکی تیم است، نتیجه این بازی‌ها اصلاً اهمیت ندارد، نگرانی هواداران را درک می‌کنم زیرا آنها فقط نتیجه را می‌بینند اما تا شروع لیگ امیدوارم پرسپولیس به هماهنگی برسد، شاید در همه بازی‌های تدارکاتی ببازیم ولی در لیگ و بازی‌های اصلی برنده شویم.

* کریمی، مهدوی‌کیا و انصاری‌‌فرد بازیکنان بزرگی هستند

جدایی بازیکنانی مثل مهدوی‌کیا، کریمی و انصاری‌فرد را از پرسپولیس چطور می‌بینید؟

این مسئله خارج از حیطه وظایف من است و من نظری در مورد آن ندارم، این نظر باشگاه و سرمربی است، انصاری‌فرد و کریمی بازیکنان خوبی هستند اما در این مورد صحبت نمی‌کنم، مهدوی‌کیا هم بازیکن بزرگی است، پرسپولیس اکنون باید با بازیکنانی که دارد کار خود را جلو ببرد.

در پرسپولیس با چه کسی بیشتر از همه صمیمی هستید؟

رضا محمدی، با او خیلی صمیمی و نزدیک هستم.

در مورد بازی چهارشنبه با تراکتورسازی بگویید، چه نتیجه‌ای مقابل این تیم کسب می‌کنید؟

امیدواریم برنده شویم، همه تلاش بازیکنان و کادر فنی برای پیروزی در این مسابقه است، نتیجه مهم نیست حتی یک بر صفر هم برنده شویم، خیلی خوب است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار