|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۲۶

خواص آلوئه‌ورا برای پوست و درمان مشکلات پوستی بسیار زیاد است. در ادامه این مطلب خواص بی نظیر آلوئه‌ورا را برایتان به طور کامل شرح داده ایم.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست مرطوب کنندگی است که همین خاصیت باعث می شود خشکی و خارش ناشی از اگزمای پوست و پسوریازیس بهبود یابد. البته این گیاه شگفت انگیز خواص بسیاری برای پوست و مو دارد.اگر می‌خواهید در مورد خواص آلوئه‌ورا برای پوست بیشتر بدانید،تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست که معجزه میکند

خواص آلوئه‌ورا برای پوست

یکی از لذت بخش‌ترین حس‌ها در دنیا این است که بعد از گرفتن یک حمام آفتاب حسابی، بدن خود را از سر تا پا با آلوئه ورا بپوشانید. درست است که آلوئه ورا چسبناک و کمی غلیظ است، ولی احساس آرامش و خنکی که به پوست منتقل می‌کند را در هیچ چیز دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. خواص آلوئه ورا برای پوست و مو بسیار است و این هم یکی از دلایلی است که آلوئه ورا امروزه در بسیاری از محصولات پوست و مو مانند انواع و اقسام کرم‌ها، آبرسان‌ها، ماسک‌های مو، اسکراب صورت و غیره استفاده می‌شود.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت و بدن بی شمار است. اگر پوست صورت شما خشک است، آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای آبرسانی به پوست صورتتان خواهد بود. شما می‌توانید تاثیر آن را بلافاصله بعد از چند دقیقه ماندن روی پوست خود احساس کنید.

در ادامه می‌خواهیم برخی از مهم ترین خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت و بدن را برایتان شرح دهیم.

آلوورا سرشار از ویتامین

  • آلوئه ورا حاوی پلی ساکاریدهایی است که پوست را آبرسانی می‌کند، دارای خواص ضد التهاب است و می‌تواند مانند یک محافظ  برای پوست عمل کند.
  • هم چنین این پلی ساکاریدها باعث تسکین دادن به خارش و سوزش‌های پوستی می‌شود.
  • ژل آلوئه ورا دارای ترکیبات زیست فعال است که سرشار از ویتامین A، B، C، D، E است.
  • این گیاه همچنین دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و زینک است.

مواردی که گفته شد خواص آلوئه‌ورا برای پوست است که باعث شده تا از آن به عنوان یک گیاه درمانی یاد شود.

آلوئه‌ورا - خواص آلوئه‌ورا برای پوست

استفاده از آلوئه ورا برای درمان التهابات پوستی

به طور کلی آلوئه ورا گیاهی است که از آن برای درمان سوزش و التهابات پوستی مانند آکنه و اگزما استفاده می‌شود.

از دیگر خواص آلوئه‌ورا برای پوست می‌توان به درمان سوختگی به خصوص آفتاب سوختگی اشاره کرد. سوختگی زخمی است که در آن درجه حرارت پوست بالا می رود، آب پوست تبخیر می‌شود و باعث ایجاد سوزش، کشیدگی و ناراحتی پوست می‌شود.

هر نوع سوختگی به پوست آسیب می رساند و آن را از حالت عادی خارج می سازد. از آن جایی که آبرسانی یک از مهمترین خواص آلوئه‌ورا برای پوست است، باعث می‌شود تا پوست سریع تر ترمیم گردد.

خواص آلوئه‌ورا برای جوش صورت

یکی دیگر از خواص آلوئه‌ورا برای پوست، درمان جوش‌های قدیمی است. شما می‌توانید آلوئه ورای تازه را روی محل جوش های قدیمی بگذارید (در واقع جایی که اثر زخم هنوز باقی است) تا به مرطوب شدن سلول‌ها کمک کنید. بعد از زدن آلوئه ورا، با پشت قاشق، برای مدت دو یا سه دقیقه روی محل را فشار دهید.

اجازه دهید آلوئه ورا خشک شود و سپس روی آن کانسیلر بمالید. با این کار، سلول‌های خشک شده را بازسازی می‌کنیم و باعث می‌شویم تا برجستگی آن کمتر شود و دیگر به چشم نیاید.

برای پاک شدن جای جوش ها میتوانید این مطلب را مطالعه کنید.

خواص آلوئه‌ورا برای جوش صورت

خواص آلوئه‌ورا برای پوست چرب

ژل آلوورا جاذب بسیار خوبی است که باعث می شود ماسک آلوورا برای پوست چرب و جوش دار گزینه مناسبی باشد. یکی از خواص آلوئه‌ورا برای پوست ، خاصیت مرطوب کنندگی پوست است که آن را برای پوست های خشک مناسب می کند. استفاده از ژل آلوورا در مرطوب کننده معمول خود بعد از حمام یا استفاده از ماسک آلوئه ورا برای پوست خشک به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

درمان سوختگی

یکی از خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت کمک به درمان سوختگی است. برای درمان سوختگی‌های کوچک باید ژل آلوئه ورا را روزی سه مرتبه روی قسمت آسیب دیده‌ی پوست خود بمالید. شاید بهتر باشد قسمت آسیب دیده را با گاز استریل بپوشانید.

آفتاب سوختگی

آلوئه ورا پوست آفتاب سوخته را تسکین می‌دهد، اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از آن برای پیشگیری از آفتاب سوختگی چندان مؤثر نیست. بنابراین، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ترمیم خراش های کوچک

اگر در چانه یا پیشانی‌تان خراش‌های کوچکی ایجاد شده، می‌توانید برای رهایی از درد و احساس سوزش، روزی سه بار مقداری از ژل آلوئه ورا را روی قسمت آسیب دیده‌ی پوست خود بمالید.

درمان بریدگی ها

یکی دیگر از خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت این است که می‌تواند به درمان بریدگی‌ها کمک کند.

اگر عادت دارید که از پمادهای آنتی بیوتیک برای بریدگی‌های سطحی استفاده کنید، بهتر است آلوئه ورا را جایگزین آن کنید. زیرا ساختار مولکولی آلوئه وا به ترمیم سریع زخم کمک می‌کند. همچنین، ایجاد اسکار پوست را (به واسطه‌ی افزایش کلاژن سازی و مبارزه با باکتری‌ها) کاهش می‌دهد. به این منظور بهتر است روزی سه بار از آلوئه ورا استفاده کنید.

خواص آلوئه‌ورا برای زخم و بریدگی

یخ زدگی

یخ زدگی پوست مسئله ای بحرانی و جدی است. این مشکل باید سریع به اورژانس ارجاع داده شود. در گذشته‌، در چنین شرایطی از ژل آلوئه ورا استفاده می‌کردند، اما بهتر است قبل از مصرف آلوئه ورا با پزشک مشورت کنید.

درمان تبخال

تبخال بیشتر در اطراف دهان به وجود می‌آید. آلوئه ورا ضد ویروس هرپس است، به همین علت، برای بهبود تبخال مفید است. دو بار در روز این ژل را روی تبخال خود بمالید تا تبخال تان برطرف شود.

اگزما

کمک به درمان اگزما یکی دیگر از خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت است. خاصیت مرطوب سازی آلوئه ورا به تسکین خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما کمک شایانی می‌کند.

ژل آلوئه ورا برای تسکین بیماری هایی نظیر درماتیت سبورئیک نیز مفید است. این نوع اگزمای چرب اغلب روی پوست سر بروز پیدا می‌کند، اما ممکن است روی پوست صورت و پشت گوش‌ نیز دیده شود.

درمان پسوریازیس با آلوئه‌ورا

آلوئه ورا برای تسکین التهاب یا خارشی که به علت پسوریازیس رخ می‌دهد نیز مفید است. برای کسب نتایج بهتر، این ژل را دو بار در روز بر ناحیه‌ی مورد نظر بمالید.

درمان پسوریازیس با آلوئه‌ورا

مبارزه با پیری زودرس پوست

از آنجا که آلوئه ورا غنی از ویتامین های C و E و بتا کاروتن است، ممکن است برخی از خواص ضد پیری را داشته باشد. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن نیز توانایی رفع و روشن شدن لکه ها را دارد، همچنین کمک می کند تا چهره شما سال‌ها جوانتر به نظر برسد.

آلوئه ورا چه مدت باید روی پوست بماند

پس از استخراج عصاره آلوئه ورا می‌توانید آن را به تنهایی یا با ترکیب با لیمو ترش روی پوست صورت بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه می‌توانید آن را از روی صورت پاک کنید. این ماسک را ماهی یک بار الی دو بار برای شادابی و طراوت پوست و جلوگیری از به وجود آمدن لک‌های پوستی استفاده کنید.

آلوئه ورا چه مدت باید روی پوست بماند

خواص آلوئه‌ورا برای پوست خشک

آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای کسانی است که پوست خشک دارند.

اگر می‌توانید برای خود یک گلدان آلوئه ورا بگیرید و در خانه از آن نگهداری کنید. برای استخراج کردن ژل آلوئه ورا، فقط کافی است یکی از برگ‌های آن را جدا کنید. برگ را با چاقو از طول برش دهید و توسط یک قاشق، ژل را از گیاه جدا کنید.

همچنین می‌توانید برگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. آن‌ها از وسط نصف کرده و ژل میانی آن را روی صورتتان قرار دهید.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست

می توانید از ژل آلوئه ورا برای پوست صورت یا پوست سر استفاده کنید، یا به صورت ترکیبی برای ساخت ماسک آلوئه ورا با ماده دیگری مخلوط کنید و با آن انواع اقسام ماسک صورت را بسازید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه اسکراب صورت آلوئه ورا را برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست شرح دهیم.

طرز تهیه ماسک خانگی آلوئه ورا

از آلوئه ورا اعجاب انگیز می‌توان هم به تنهایی و هم در ترکیب با مواد دیگر، انواع ماسک های خانگی را تهیه کرد. در این بخش دو مورد از ماسک‌های خانگی آلوئه ورا را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه ماسک آلوئه ورا خانگی (اسکراب)

این ماسک که می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم، یک ماسک لایه بردار خانگی است یا به عبارت دیگر یک اسکراب است.

ماسک خانگی آلوئه ورا ما شامل مواد زیر می‌شود:

  • روغن زیتون
  • شکر قهوه ای
  • ژل آلوئه ورا

کافی است این مواد را داخل یک ظرف ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید.

ابتدا صورت خود را بشویید، می‌توانید برای تاثیر بیشتر از فوم شستشو صورت بایوآکوا حاوی عصاره آلوئه ورا استفاده کنید و صورت را به خوبی بشویید. سپس مخلوطی که تهیه کردید را روی پوستتان بگذارید، به آرامی مالش دهید و بعد از 10 دقیقه آبکشی نمایید.

می‌توانید باقی مانده ژل آلوئه ورا را داخل یخچال بگذارید یا آن را در داخل قالب یخ بریزید و در فریزر نگهداری کنید. هر وقت نیاز داشتید یک قطعه از یخ آلوئه ورا را روی پوستتان بگذارید.

طرز تهیه ماسک خانگی آلوئه ورا

طرز تهیه ماسک آلوئه ورا خانگی با شیر

برای درست کردن این ماسک کافی است عصاره آلوئه ورا را با دو قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. برای استفاده راحت‌تر از این ماسک می‌توانید از قرص ماسک فشرده  طبق تصویر استفاده کنید. وقتی که قرص ماسک باز شد، نیم ساعت اجازه دهید تا مواد جذب ماسک شوند. سپس ماسک را روی صورت بگذارید و بعد از ده دقیقه آن را بردارید و از شادابی و لطافت پوست خود لذت ببرید.

ماسک آلوورا و روغن درخت چای

وجود آلوورا برای پوست در این ماسک موجب آبرسانی و شفافیت آن می‌شود و جان تازه‌ای به پیکره پوست شما می‌بخشد. وجود روغن درخت چای، اثر روشن کنندگی و لکه بری بیشتری به فرمولاسیون آلوورا می‌دهد که این ترکیب را به ماسکی فوق‌العاده برای ازبین بردن جای لک و جوش تبدیل می‌نماید.

برای ساخت این ماسک، ابتدا مقداری ژل آلوورا را با استفاده از چنگال یا میکسر له کنید و در یک ظرف تمیز بریزید. سپس 10 تا 15 قطره روغن درخت چای را به آلوورا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. ترکیب به دست آمده را به تمام پوست صورتتان بمالید و اجازه دهید برای 20 تا 30 دقیقه بماند و بعد آبکشی کنید. استفاده از این ماسک 2 بار در هفته توصیه می‌شود.

ماسک خانگی آلوئه ورا

ماسک آلوورا، گلاب و موز

اگر پوست مختلط، خشک یا حساسی دارید و همیشه درگیر پوسته ریزی، خشکی و التهاب هستید و راهکار مناسبی برای ریشه کن کردن این مشکلات نمی‌یابید، درمان شما همین جاست! این ماسک یک ترکیب آبرسان و تقویت کننده پوست است و باعث التیام پوست می‌شود؛ همچنین از بروز آکنه نیز جلوگیری می‌کند.

برای تهیه این ترکیب فوق‌العاده به عنوان ماسک صورت، به اندازه دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را نرم کنید و در یک ظرف تمیز بریزید و یک موز و یک قاشق غذاخوری گلاب را نیز به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست به وجود بیاید.

حال ماسک شما آماده است و کافی است با استفاده از یک پد ماسک، آن را به تمام قسمت‌های پوست خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید و سپس پوستتان را آبکشی کنید. اگر پوست بسیار خشک و ملتهبی دارید هفته‌ای 3 بار می‌توانید از این ماسک برای التیام و بهبود پوست خود استفاده کنید و با بهتر شدن وضعیت، استفاده از ماسک را به دو بار در هفته کاهش دهید تا پوستتان به این ترکیب عادت نکند و به خوبی به درمان جواب دهد.

استفاده از آلوئه ورا به عنوان سرم

استفاده از آلوئه ورا به عنوان سرم

از آنجایی که گیاه آلوئه ورا دارای میزان آب بالایی است، شما می توانید از آن به عنوان سرم نیز استفاده کنید. بعد از شستن صورتتان، آن را روی پوست خود بمالید و بعد از آن، از یک مرطوب کننده استفاده کنید و روی آن بمالید.

چگونه از برگ آلوورا برای پوست ژل استخراج کنیم؟

بهتر است بدانید گلدان گیاه آلوورا در خانه قابل نگهداری است و برگ آن هم در بیشتر عطاری ها به فروش می رسد و شما می توانید با خریداری آن ها به راحتی در خانه ژل آلوورا را تهیه کرده و برای درمان یا ماسک های مختلف از آن استفاده کنید. اما فراموش نکنید که هر چه ژل آلوورا تازه تر باشد، خواص آن هم بیشتر است و این ژل استخراج شده از برگ حداکثر یک هفته تا ده روز خاصیت خود را حفظ می کند. بعد از این مدت عملا ژل شما خاصیتی ندارد و نمی تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند. بنابراین فقط به میزان نیاز هر هفته خود ژل آلوورا تهیه کنید و صرفا به نگهداری آلوئه ورا در یخچال اکتفا نکنید.

چگونه از برگ آلوورا برای پوست ژل استخراج کنیم؟

برای تهیه ژل طبیعی آلوورا و بهره گیری از خواص آلوئه‌ورا برای پوست این مراحل را طی کنید:

  • برگ آلوورا را به خوبی بشویید و از هر گونه آلودگی پاک کنید.
  • حال با یک چاقوی تیز، پوست یک طرف برگ را جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن پوست، ژل سفید رنگ داخل برگ دیده می شود. به وسیله یک قاشق، این ژل را از داخل برگ جدا کنید.
  • ژل را درون یک مخلوط کن بریزید تا به خوبی نرم شود و بتوانید به عنوان کرم از آن استفاده کنید تا بتوانید از خواص آلوئه‌ورا برای پوست بهره ببرید.
  • این ژل یکدست شده را درون ظرفی در دار و در یخچال نگه دارید.
  • همانطور که گفته شد، خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت و بدن تنها تا یک هفته درون ژل طبیعی آن حفظ می شود. بعد از این مدت استفاده از این ژل عملا کاربردی برای پوست شما ندارد.

چگونه از برگ آلوورا برای پوست ژل استخراج کنیم؟

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار