|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۱۱

درمان خشکی لب با خمیر دندان یکی از روش های مرسوم برای رفع خشکی و ترک لب ها می باشد.

درمان خشکی لب با خمیر دندان امکان پذیر است؟ آیا استفاده از خمیر دندان برای درمان خشکی لب ضرر ندارد؟ با امیدنیوز همراه باشید تا به بررسی این مورد بپردازیم.

درمان ترک خوردگی لب با مقرون به صرفه‌ترین راهکارهای خانگی

بدون شک قبل از اقدام به درمان باید علت خشکی لب را بیابید و سپس بهترین روش درمان خشکی لب را آغاز کنید. خشکی لب دلایل متفاوتی دارد که کم‌آبی، کمبود ویتامین‌ها، حساسیت‌های فصلی، نور شدید خورشید، خیس کردن لب‌ها با بزاق، استفاده از برخی داروها و غیره از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

خشکی لب - درمان خشکی لب با خمیر دندان

لایه‌های نازک پوست لب در اثر از دست دادن رطوبت خشک و ترک‌خورده می‌شوند. زیرا لب‌ها برخلاف پوست بدن دارای لایه محافظتی نیستند و در اثر کم‌آبی به سرعت خشک می‌شوند. در ادامه قصد داریم برخی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمان خشکی لب کودکان و بزرگسالان را عنوان کنیم که با حداقل هزینه لب‌های شما نرم و زیبا دیده شود.

درمان خشکی لب با خمیر دندان

اکثر خمیر دندان‌ها حاوی فلوراید هستند و موجب خشکی و ترک‌خوردگی لب می‌شوند. البته درمان خشکی لب با خمیر دندان های گیاهی و بدون فلوراید نیز امکان‌پذیر است. با قرار دادن مقداری از این خمیر دندان‌ها روی لب‌ها، پوسته‌های نازک لب جدا می‌شوند و درخشش آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و به درمان خشکی لب با خمیر دندان کمک می کند..

مصرف ویتامین‌ ها

از آنجایی که ویتامین‌ها تامین کننده مواد مغذی و رطوبت مورد نیاز بدن هستند، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها با مصرف انواع ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و A درمان می‌شود. این ویتامین‌ها در نرم کردن پوست لب‌ها و آبرسانی به لایه زیرین لب موثر هستند و کمبود آن‌ها در بسیاری از مواقع موجب ترک لب‌ها می‌شود. اگر به غذاهای متنوع و سبزیجات دسترسی ندارید، با خرید مکمل‌های مولتی ویتامین و مصرف آن‌ها این مشکل بسیار ساده به‌راحتی رفع خواهد شد.

تاثیر وازلین در رفع خشکی لب

یکی از در دسترس‌ترین روش‌های درمان خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها استفاده از وازلین بدون الکل است. این نوع وازلین خشکی ناشی از تغییر فصول سال روی لب‌ها را کاهش می‌دهد و برای کودکان نیز قابل استفاده‌ است. وازلین حاوی موادی است که لب‌ها را نرم و براق می‌کند و موجب زیبایی هر چه بیشتر آن‌ها نیز می‌شود.

استفاده از گلیسیرین برای درمان خشکی لب کودکان

گلیسیرین یکی از روغن‌های گیاهی است که خشکی لب‌ها و موها را برطرف می‌کند. البته برای دریافت نتیجه موثر از این ماده و جلوگیری از ایجاد سوزش، باید آن را با چند قطره آب مخلوط کرد و سپس روی لب‌ها ماساژ داد.

فواید خمیردندان - درمان خشکی لب با خمیر دندان

درمان خشکی روی لب با نوشیدن آب کافی

لب‌ها نیز مانند سایر اندام‌های بدن به رطوبت و آب کافی نیاز دارند. از آنجایی که لب به‌طور مستقیم با بزاق دهان در ارتباط است، احتمال خشک شدن آن نیز بالا است. زیرا آب دهان ترک‌های لب را بیشتر می‌کند و یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی لب عنوان می‌شود.

کم آب بودن بدن با نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طی روز برطرف می‌شود. البته در صورت ابتلا به بیماری دیابت یا بارداری مصرف آب باید بیشتر از این میزان باشد. با نوشیدن آب کافی در طی روز به‌خصوص در فصل زمستان، بدون شک مشکل ترک لب و خشکی آن به‌راحتی درمان می‌شود.

روغن‌های طبیعی بهترین نرم کننده های لب

روغن‌های گیاهی و طبیعی به‌راحتی در دسترس عموم قرار دارند و توسط بسیاری از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. روغن‌ زیتون، نارگیل، روغن بادام، روغن درخت چای، روغن دانه انگور و روغن کرچک جز روغن‌های طبیعی با خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی هستند که با تامین اسیدهای چرب ضروری بدن از لب‌ها محافظت می‌کنند.

این روغن‌ها روند درمان ترک‌خوردگی لب‌ها را نیز سریع‌تر می‌کنند و موجب کاهش تجمع آلودگی و عفونت روی ترک‌های لب می‌شوند. برای استفاده از این روغن‌ها کافی است یک الی دو قطره از آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید و روی لب به‌مدت چند دقیقه ماساژ دهید. با انجام سه مرتبه از این کار در طول روز ترکیبات روغن جذب لب‌ها می‌شوند و نرمی و لطافت آن‌ها را به ارمغان خواهند آورد.

درمان خشکی لب با عسل

عسل یکی از مواد طبیعی است که خواص بسیاری برای سلامت بدن به‌خصوص لب‌ها دارد. این ماده با ترکیبات آنتی باکتریال خود خشکی لب‌ها را درمان می‌کند.

از آنجایی که احتمال تجمع میکروب‌ها در لای ترک‌های لب بالا است، برای جلوگیری از عفونی شدن لب‌ها در اثر خشکی و ترک‌خوردگی، بهتر است عسل را روی لب‌ها بمالید و بعد از گذشت ده الی پانزده دقیقه آن را بشویید. مالش عسل به‌مدت یک هفته روی لب‌های ترک‌خورده نتیجه مورد نظر را برای شما در پی خواهد داشت.

معجزه آلوئه‌ورا در درمان ترک‌های روی لب

آلوئه‌ورا جز گیاهان بسیار شناخته شده در تامین رطوبت پوست و مو است که امروزه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. برای رفع خشکی لب با آلوئه‌ورا بهتر است از گیاه طبیعی آن استفاده‌ کنید. زیرا ژل موجود در این گیاه خاصیت چسبندگی دارد و به‌راحتی روی لب‌ها قرار می‌گیرد.

این ژل مانع از پوسته پوسته شدن لب و خشکی آن می‌شود. همچنین آلوئه‌ورا پوست را نرم می‌کند و با از بین بردن سلول‌های مرده روی پوست لب، رشد سلول‌های سالم را سرعت می‌بخشد. این گیاه دارای خاصیت خنک کنندگی نیز است و از پوست لب در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

برای استفاده از این گیاه کافی است که برگ آن را برش بزنید و با یک قاشق ژل آن را خارج کنید. سپس قبل از خواب یا در طول روز آن را روی لب‌ها ماساژ دهید و بگذارید تا صبح روی لب‌ها بماند. در این صورت معجزه این گیاه را در درمان ترک و خشکی لب به‌ سرعت مشاهده خواهید کرد.

تبخال - درمان خشکی لب با خمیر دندان

ماسک خیار برای درمان لب‌های ترک‌خورده

خیار دارای خواص مرطوب کنندگی و خنک کنندگی است و در درمان خشکی لب با طب اسلامی بسیار توصیه می‌شود. این میوه در تمامی فصول موجود است و به‌عنوان یک آبرسان طبیعی و قوی عمل می‌کند. خیار با افزایش رطوبت لب‌ها موجب نرمی و لطافت آن‌ها می‌شود.

خیار را به‌صورت ورقه‌ای برش دهید یا پوره کنید و آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی لب‌ها قرار دهید. سپس آن را با آب بشویید. آب خیار با جذب در پوست خشکی لب را برطرف می‌کند. البته باید این کار را چندین بار در روز انجام دهید که نتیجه دلخواه حاصل شود.

ماساژ کره کاکائو و شی باتر در درمان لب‌های خشک

کره شی باتر و کاکائو دو محصول بی‌نظیر برای درمان خشکی لب در خانه هستند. این دو ماده گیاهی اسیدهای چرب ضروری بدن را تامین می‌کنند و با ایجاد لایه‌ای چرب روی لب‌ها، محافظ بسیار خوبی در برابر سرما، نور خورشید، آلودگی‌هوا و غیره هستند.

دلایل خشک شدن و ترک لب

عفونت قارچی

همه‌ی ما در پوست خود قارچ‌هایی داریم و ترک‌خوردگی‌ لب‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که پوست بیش از اندازه قارچ تولید می‌کند. این قارچ‌ها می‌توانند در اثر گرما و رطوبت یا بزاقی که با آن لب‌های خود را تر می‌کنید، رشد کنند. بهترین درمان، نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زبان‌زدن به لب‌ها است.

پواکنش آلرژیک

ترک‌خوردگی لب‌ می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد. ممکن است به مواد موجود در مواد آرایشی که برای لب‌ استفاده می‌کنید، حساسیت داشته باشید. به‌عنوان مثال به «شی باتر» یا «روغن درخت شی» (shea butter)، موم زنبورعسل یا روغن کرچک حساس باشید. همچنین ممکن است به غذاهای خاصی حساسیت داشته باشید.

کم‌آبی بدن

خشکی لب‌ها، دهان و چشم‌ها همگی از نشانه‌های کم‌آبی بدن است. توصیه می‌شود روزانه هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید. اگر دیابت دارید یا ورزشکار هستید، بیشتر از این مقدار باید آب بنوشید. کم‌آبی بدن موجب اختلال در تعادل املاح بدن شده و تأثیرات بسیار مخربی برای پوست دارد.

آسیب نور خورشید

در معرض ‌بودن نور خورشید و باد‌، به‌خصوص در فصل زمستان، می‌تواند باعث ترک‌خوردگی دردناک لب‌ شود. اگر در یک روز سرد و خشک زمستانی از خانه بیرون می‌روید، حتماً از محصولات مناسب برای لب که خاصیت ضدآفتاب دارند، استفاده کنید.

بالم لب- درمان خشکی لب با خمیر دندان

کمبود ویتامین B2

ویتامین B2 یا «ریبوفلاوین» برای فعالیت‌هایی همچون عملکرد سلولی، متابولیسم چربی‌ها و حفظ سطح نرمالی از «اسیدآمینه‌ی هموسیستئین» در خون ضروری است. اگر لب‌ ترک‌خورده و متورم‌شده، ممکن است ناشی از کمبود «ریبوفلاوین» باشد. بهتر است از غذاهای سرشار از ویتامین B2 مانند تخم‌مرغ و گوشت کم‌چرب بیشتر استفاده کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A

خشکی لب‌ها ممکن است به دلیل مصرف بیش‌از‌اندازه‌ی ویتامین A باشد. مسمومیت با ویتامین A زمانی روی می‌دهد که مکمل‌های زیادی مصرف کنید. باید در مصرف مکمل ویتامین A بسیار محتاط باشید؛ زیرا بخش عمده‌ای از نیاز بدن به ویتامین A از طریق تغذیه تأمین می‌شود. اگر مقدار ویتامین A در سیستم بدن شما زیاد باشد، باعث ترک‌خوردگی پوست و لب‌ها خواهد شد.

لیس‌ زدن لب‌ ها

همان‌طور که بالاتر برایتان نوشتیم، لیسیدن یا خیس کردن لب‌ها با زبان می‌تواند به خشک شدن آن‌ها بینجامد. اغلب افراد در هنگام خشکی لب‌ها، آن‌ها را با بزاق خیس می‌کنند. اینکار موجب تشدید خشکی لب‌ها می‌شود.

آب دهانی که با زبان روی لب‌ها می‌نشیند کاری می‌کند تا شکاف روی پوست لب ایجاد شود و وضعیت را بدتر کند. لیسیدن مکرر لب‌ها، فقط چندثانیه لب‌ها را مرطوب می‌کند و زمانی که آب‌دهان بخار می‌شود، خشکی لب‌ها افزایش می‌یابد. از دیگر عادات اشتباه که باعث آسیب دیدن پوست لب می‌شود، خیس کردن و جویدن لب‌ها است.

عوارض جانبی دارو

اگر برای درمان کم‌کاری تیروئید، آکنه یا فشار‌خون دارو مصرف می‌کنید، ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به این داروها داشته باشید که باعث می‌شود لب‌، خشک و متورم شود. اگر فکر می‌کنید دلیل خشکی لب‌‌ این داروها هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

علائم خشکی لب

اگر احساس می‌کنید، پوست لب شما خشک شده است، احتمال دارد یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید:

  1. خشکی
  2. پوسته‌پوسته شدن
  3. ترک
  4. زخم
  5. ورم
  6. خونریزی
  7. سرخی
  8. سوزش یا گزگز

نرم کننده ی لب - درمان خشکی لب با خمیر دندان

روش های جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن لب

  • لب ها را با زبان مرطوب نکنید؛ زیرا بزاق دهان بسیار سریع تبخیر می شود. در نتیجه لب ها خشک تر از قبل می شوند.
  • سرما یکی از علت های خشکی لب می باشد. به هنگام بارش برف و سرمای شدید سعی کنید لب ها را پشت شال گردن خود پنهان کنید.
  • برخی مواد غذایی و آرایشی حاوی ماده ای به نام آلرژن هستند. کسانی که پوست لب هایشان حساس می باشد با آلرژن دچار خشکی شدید می شوند. آلرژن در عصاره موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، ماهی، سویا، گندم و مواد دریایی وجود دارد.
  • پوست خود را از داخل و بیرون آبرسانی کنید. در فصل سرما رطوبت فضای خانه را در حالت تعادل نگه دارید. به مقدار کافی آب بنوشید؛ زیرا کم آبی بدن باعث خشک شدن لب ها و پوست بدن می گردد.
  • گاهی خشکی لب ها بر اثر مصرف برخی داروها اتفاق می افتد. قبل از مصرف هر دارویی عوارض جانبی آن را به دقت مطالعه نمایید.

اسکراب لب خانگی برای درمان خشکی لب

در ادامه قصد داریم چند راه حل به شما بگوییم که به راحتی و در منزل خودتان بتوانید انواع اسکراب لب را بسازید.

 ۱. با اسکراب لب کیوی لب هایتان را سورپرایز کنید

به جز اسکراب کیوی فکر نمی‌کنم که راه بهتری برای نرمی و لطافت پوست لب هایتان مثل وقتی که در تابستان هستند داشته باشیم.

به گفته من ایمان دارید یا خیر؟ کیوی یکی ازبهترین میوه ها برای از بین بردن خشکی لب ها و جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب ها به شمار می آید. من به شما توصیه می کنم یک کیوی را له یا رنده کنید و مقداری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و چند دقیقه روی لب های تان بگذارید.

۲. اسکراب یا ماسک لب بادام و نعنا

شکر قهوه ای،روغن بادام شیرین،نعنای تازه و عسل از مواد مورد نیاز برای ساخت اسکراب لب خانگی ما هستند.

مواد اولیه را با یکدیگر در یک ظرف مخلوط میکنیم تا به صورت خمیر درآید. سپس ماسک ساخته شده را برای پوست لب‌ها بگذارید.ترکیب نعنا و بادام به مرور خشکی لب ها را از بین می‌برد و به خوبی پوست لب شما را آبرسانی می کند.

شاید نیاز نباشد که هر روز از این پالم لب استفاده کنید و تا چند روز خیالتان راحت باشد.

۳. اسکراب لب عسل و نارگیل

دیگر نیاز نیست پول زیادی را برای خرید اسکراب لب هایتان جمع کنید.فقط کافیست به آشپزخانه بروید و دست به کار شوید.فقط نیاز دارید که در خانه مواد زیر را داشته باشید:

  • روغن نارگیل
  • عسل
  • شکر
  • مقدار کمی آب

با ترکیب مواد بالا در کمتر از ۵ دقیقه ماسک برای لب های تان بسازید و خشکی لبها و پوسته پوسته شدن آن را از بین ببرید.

اسکراب لب - درمان خشکی لب با خمیر دندان

۴. اسکراب لب با دارچین

استفاده از دارچین در اسکراب های لب باعث می شود که پوست لب شما  علاوه بر اینکه نرم و لطیف می‌شود،یک مقدار حجیم تر نیز می شود.در دارچین عناصری وجود دارد که باعث تحریک لب ها می شود و به طور کاملا طبیعی آنها را حجیم تر می کند.

۵. ساخت ماسک لب با آدامس بادکنکی

یک ماسک لب جذاب و بسیار خوب برای ترمیم کردن پوست لب های شما.یک اسکراب لب که برای شما یک نوستالژی را زنده می‌کند. شما نیاز به شکر و روغن زیتون و طعم دهنده آدامس بادکنکی دارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری رنگ خوراکی به این ترکیب اضافه کنید تا کمی به دوران کودکی خودتان سفر کنید و نرمی و لطافت را به پوست لب های تان برگردانید.

6. ماسک لب با طعم دلخواه خود شما

درست است که دستورات آشپزی خیلی آسان نیست،ولی شما می‌توانید طعم مورد علاقه خودتان را بسازید.فقط کافیست مقداری پودر ژله به همراه مقداری شکر برای از بین بردن پوسته پوسته شدن سطح لب ها مخلوط کرده و روی لب‌ها بگذارید.

7. اسکراب لب لیمویی

یک ماسک خیلی راحت و خیلی موثر.موادی که نیاز داریم در همه منازل موجود است. شکر،لیموی تازه و روغن نارگیل.ترکیب این سه برای شما یک ماسک ایده آل را به وجود می آورد. با خشکی لب در فصل زمستان خداحافظی کنید.

8. اسکراب لب با شکر به علاوه وانیل

شکر قهوه ای به همراه وانیل در کنار رایحه خوب،پوست شما را نیز احیا می کند.

9. اسکراب لب طبیعی و خانگی

آیا شما می‌دانید که کدام نوع شکر برای لب ها بهتر هستند؟ به شما پیشنهاد می کنم که شکر سفید را با شکر قهوه ای ترکیب کنید و به آنها مقداری عسل به همراه روغن زیتون اضافه کنید تا نرم کنندگی بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار