|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۹۹

طرز تهیه مربای بالنگ خوشمزه به همراه فوت و فن های تهیه آن را در امیدنیوز بخوانید.

طرز تهیه مربای بالنگ که یکی از مربا های خاص و خوشمزه بین المللی است و از میوه بالنگ درست می شود را در امیدنیوز بخوانید.

طرز تهیه مربای بالنگ

مواد لازم برای یک شیشه متوسط
بالنگ ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلو گرم
آب لیمو ترش ۳ قاشق غذاخوری
آب ۳ لیوان

بالنگ - طرز تهیه مربای بالنگ

دستور تهیه مربای بالنگ

مرحله اول

برای تهیه مربای بالنگ مجلسی ابتدا بالنگ ها را تمیز می شوییم و با چاقو پوست روی آنها را نازک می بریم و بعد بالنگ ها را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط نصف می کنیم و محتویات وسط آن را خالی می کنیم.

طرز تهیه مربای توت فرنگی را در شادمگ بخوانید.

مرحله دوم

سپس با قالب یا با دست هر مدلی که دوست داریم آن ها را خرد می کنیم، اگر بخواهیم مربا شبیه به گل شود، باید بالنگ را به صورت نازک مثل پوست گرفتن برش بدهیم. سپس در کاسه ای بزرگ آب سرد می ریزیم و بالنگ های خرد شده را داخل کاسه می ریزیم.

مرحله سوم طرز تهیه مربای بالنگ

حالا اجازه ی دهیم بالنگ ها به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد بمانند و در همین حین داخل قابلمه ای (متناسب با مقدار بالنگ های خرد شده) تا نصف آب می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

مرحله چهارم

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه بالنگ ها را در آبکشی می ریزیم و بعد از گذشت ۱ دقیقه آب داخل قابلمه که در حال جوشیدن است بالنگ ها را داخل آب در حال جوشیدن می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱ دقیقه داخل آب در حال جوش بمانند.

مربای بالنگ - طرز تهیه مربای بالنگ

مرحله پنجم

بعد از گذشت ۱ دقیقه بالنگ ها را در آبکش یا صافی می ریزیم و مجددا داخل کاسه آب سرد می ریزیم تا ۱۰ دقیقه داخل آن بماند، حالا باید مجددا بالنگ ها را داخل آبکش بریزیم و همان مراحل قبل را مجددا انجام دهیم.

مرحله ششم طرز تهیه مربای بالنگ

۴ مرتبه این کار را انجام می دهیم و در مرحله ۴ بالنگ ها را اجازه می دهیم تا به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب در حال جوش بمانند تا نرم شوند و بعد در صافی می ریزیم و داخل کاسه آب سرد می ریزیم و بعد در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب اضافه بالنگ ها خارج شود.

مرحله هفتم

دقت کنید آب کاسه نیز باید در هر ۴ مرحله تعویض شود و حتما آب سرد داخل کاسه ریخته شود. سپس ۳ لیوان آب داخل قابلمه ای متناسب با حجم بالنگ ها می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید.

مرحله هشتم

سپس کم کم شکر را به آن اضافه می کنیم و آرام با قاشق هم می زنیم تا شکر کاملا در آب حل شود و شربت کمی به غلظت برسد و از روی حرارت قابلمه را بر می داریم و کنار می گذاریم.به این نکته دقت کنید که شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می شود.

مرحله نهم طرز تهیه مربای بالنگ

اجازه می دهیم تا شربت خنک شود و بالنگ ها را داخل شربت می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا شربت به جوش بیاید و بالنگ ها نیز به مدت ۱۵ دقیقه طعم دار شوند و مربا نیز به غلظت مطلوبمان برسد.

مرحله دهم

در آخر زمانیکه مربا آماده شد و به غلظت مطلوب رسید آبلیمو را به آن اضافه می کنیم و ۱ دقیقه بعد از روی حرارت مربا را بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود و داخل شیشه کاملا خشک می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم و در یخجال نگهداری می کنیم.نوش جان

طرز تهیه مربای بالنگ خانگی

نگهداری بالنگ ها در شربت برای دو ساعت

2 ساعت بالنگ ها را در شربت نگه دارید سپس روی حرارت قرار دهید تا شربت دوباره  یکی  دو جوش بزند.در آخر هم آب لیمو را هم برای خوش طعم تر شدن مربا و هم برای جلوگیری از شکرک زدن مربا داخل آن بریزید و وقتی شربت قوام کافی را بدست آورد مربا را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

بعد مربا را در ظرف های مورد نظر بریزد و در یخچال نگهداری کنید

دلایل شکرک زدن و کپک زدن بالنگ

  • اگر مربا بیش از حد بجوشد و شهدش زیاد تبخیر شود، باعث شکرک زدن مربا میشود.
  • اگر میزان ترشی مربا کم باشد، مربا حتما شکرک می ­زند.
  • اگر شهد مربا خوب قوام نیاید، مربا کپک می ­زند.

نکات تکمیلی در مورد مربای بالنگ خانگی

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2 ساعت و
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد .
  • مربای بالنگ خانگی را می توانید در وعده میان وعده - سرو کنید .

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار