|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۸۸

درمان کیست تخمدان در خانه با کمک روش های طبیعی و خانگی بسیار موثر است. راهکار های ویژه برای درمان کیست را بخوانید.

درمان کیست تخمدان در خانه با کمک روش های خانگی امکان پذیر است؟ کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری های زنان است که در سنین مختلف ایجاد می شود. برای درمان برخی از انواع کیست می توانید از روش های طبیعی استفاده کنید، امیدنیوز روش های درمان کیست تخمدان در خانه را یادتان می دهد.

کیست تخمدان چیست ؟

کیست تخمدان کیسه‌ای است مملو از مایع که معمولاً روی تخمدان رشد می‌کند. کیست تخمدان عارضه و وضعیت پزشکی رایجی در دختران و زنان در سنین باروری شناخته می‌شود. اغلب خیلی از زنان و دختران دارای کیست تخمدان هرگز دچار علامت نمی‌شوند. معمولاً برای درمان کیست تخمدان زنان و دختران نیاز به درمان خاصی ندارند.

درد قاعدگی - درمان کیست تخمدان در خانه

چون بیشتر کیست‌های تخمدانی پس از ایجاد تنها ظرف مدت چند ماه خودشان برطرف می‌شوند. در بدن زنان و دختران بطور کلی دو تخمدان یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ وجود دارد. تخمدان‌ها شبیه به 2 بادام کوچک هستند و قسمت مهمی از دستگاه تناسلی و تولید مثل بانوان بشمار می‌روند.

بطور کلی تخمدان‌ها در بدن بانوان دو وظیفه مهم دارند:

  • آزاد کردن یک تخمک هر 28 روز یکبار
  • ترشح استروژن و پروژسترون، هورمون‌هایی که نقش حیاتی در قدرت باروری زنان دارند.

حال با ایجاد کیست تخمدان در هر یک از تخمدان‌ها ممکن است اختلالات موقتی یا دائمی مثل ایجاد درد پریودی رخ دهد. با وجود اینکه برطرف کردن این بیماری در بیشتر موارد خیلی آسان است و یا اینکه به خودی خود کیست‌ها برطرف می‌شوند، اما کنترل وضعیت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه روش‌های درمان کیست تخمدان در طب سنتی و خانگی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

درمان خانگی کیست تخمدان

اغلب کیست‌های تخمدان خودبه‌خود برطرف می‌شوند و تنها مشکل اساسی آن‌ها ممکن است علائمی باشند که ایجاد می‌کنند. علاوه بر درمان‌های دارویی و جراحی ممکن است بتوانید از روش‌های خانگی نیز بهره ببرید. درمان‌های خانگی کیست تخمدان به‌طورقطع کیست را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند در کاهش علائم ناراحت‌کننده کیست تخمدان و همچنین جلوگیری از عود آن موثر باشند.

به خاطر بسپارید روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت جایگزین درمان‌هایی که پزشک متخصص تجویز می‌کند نیست. بنابراین درصورتی‌که قصد استفاده از روش‌های خانگی درمان کیست تخمدان را دارید حتماً با پزشک خود را مشورت کنید.

کیست تخمدان - درمان کیست تخمدان در خانه

مصرف مسکن

برای کاهش دردهای ناشی از کیست تخمدان می‌توانید مسکن‌های OTC مصرف کنید. این مسکن‌ها می‌توانند موقتاً درد ناشی از کیست تخمدان را تسکین دهند. ازجمله داروهای مسکن بدون نسخه می‌توان به ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن اشاره نمود. مصرف این داروها به مدت دو تا سه روز برای تسکین درد ناشی از کیست تخمدان می‌تواند خوب باشد. اما اگر بخواهید بیشتر از این مدت از مسکن‌های OTC استفاده کنید، حتماً باید با تجویز پزشک باشد.

بادام

بادام سرشار از منیزیم است و به تسکین ناراحتی‌های ناشی از کیست تخمدان کمک می‌کند، به همین علت است که حتی در دوره پریود نیز به بانوان خوردن بادام توصیه می‌شود. منیزیم به کاهش دردهای مزمن کمک می‌کند. شما می‌توانید بادام را به وعده‌های غذایی خود نیز بیفزایید، مثلاً روی سالاد بادام بریزید یا غذاهایی که حاوی این آجیل هستند تهیه کنید.

مصرف چای بابونه و زنجبیل

اگر از التهاب ناشی از کیست تخمدان رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم چای زنجبیل بنوشید. چای زنجبیل تسکین‌دهنده طبیعی درد و گرفتگی است. این ریشه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و ضد سرطان است. خوب است بدانید که افزودن زنجبیل به رژیم غذایی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد، رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند و به کاهش علائم و عوارض ناشی از آن کمک کند.

چای بابونه به عنوان دمنوشی آرامش‌بخش و موثر در کاهش استرس شناخته می‌شود و خواص ضدالتهابی دارد و ضمن کاهش اضطراب به فرد در تسکین اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کند. نوشیدن چای بابونه باعث می‌شود که فرد مبتلا به کیست تخمدان شب‌ها راحت‌تر بخوابد.

کیست هموکیستیک - درمان کیست تخمدان در خانه

حمام نمک اپسوم

گرمای آب گرم نیز می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از کیست تخمدان به شما کمک کند. می‌توانید به آب حمام مقداری نمک اپسوم بیافزایید تا تأثیر تسکین‌دهنده آن افزایش پیدا کند. نمک اپسوم تأثیری زیادی در کاهش درد عضلانی و دیگر دردهای ناحیه شکم و رحم دارد.

ماساژ

درد کیست می‌تواند موجب شود عضلات اطراف آن دچار تنش شوند. که باعث درد بخصوص درد در دوره پریودی میشود. ماساژ کمر، ران، باسن و معده می‌تواند به کاهش تنش عضلات و کاهش درد کمک کند.

ورزش و کشش عضلانی

ورزش و کشش عضلانی نیز می‌تواند به کاهش درد مرتبط با کیست تخمدان کمک کند. همچنین به عضلات در حال تنش نیز کمک می‌کند. بعضی از زنان با ورزش شدید تسکین پیدا می‌کنند در حالی که بعضی دیگر از آنها ترجیح می‌دهند تمرین کششی و یوگا کار کنند.

ورزش می‌تواند سلامت وزن را در زنان دارای کیست تخمدان تامین کند. حتی بدون کاهش وزن، ورزش ممکن است درد را بوسیله کشش عضلات کاهش دهد. این کار ممکن است از بروز کیستهای بیشتر جلوگیری کند و به مبارزه با مقاومت انسولین کمک کند.

گرما

گرما جریان خون را افزایش می‌دهد که به کاهش درد کمک می‌کند. سعی کنید از یک پد گرمایی یا یک بطری آب گرم پیچیده در حوله برای کمر یا شکم در حدود ۲۰ دقیقه استفاده کنید. بهتر است که این کار را چند بار در روز تکرار کنید چون گذاشتن پد به مدت طولانی باعث سوختگی پوست می‌شود. با یک پد گرمایی نخوابید.

کیست رحم - درمان کیست تخمدان در خانه

تکنیکهای آرامش بخش

استرس و اضطراب ممکن است درد را بدتر کند. تکنیکهای ریلکسیشن همچون مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق، ممکن است به رفع استرس و کاهش شدت درد کمک کند. این تکنیکها همچنین می‌تواند به شخص کمک کند تا درد طولانی مدت را کنترل کند و سلامت کلی را بهبود ببخشد.

دستگاه فیزیوتراپی

دستگاه تحریک کننده سیستم عصبی (TENS) امواج الکتریکی ایمنی به اعصاب می‌فرستد. این امواج می‌تواند چگونگی پاسخ اعصاب به درد را تغییر دهد، که هم به کاهش درد پریودی و هم درد کیست تخمدان کمک می‌کند. دستگاه‌های تحریک عصبی بصورت بدون نسخه در دسترس هستند اما پزشک هم ممکن است آنها را تجویز کند.

کاهش وزن برای درمان کیست تخمدان در خانه

اگر یک زن اضافه وزن داشته باشد، کاهش وزن ممکن است به تنظیم بهتر هورمونها در بدنش، پیشگیری از کیستهای بیشتر و بهتر شدن علائم درد و کوفتگی کمک کند. کاهش وزن با وجود تخمدان پلی کیستیک مشکل است بنابراین سعی کنید دلسرد نشوید، اینکار ممکن است زمانبر باشد.

تغییر رژیم غذایی

بسیاری از زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند مقاوم به انسولین هستند. این می‌تواند منجر به دیابت شود، بارداری را مشکلتر کند و موجب افزایش وزن شود.

طیف وسیعی از تغییرات رژیم غذایی ممکن است کمک کننده باشد اما از آنجایی که تحقیقات به رژیم غذایی خاصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره نکرده است ممکن است که نیاز به استفاده از کارهای بالینی و مراجعه به متخصص تغذیه باشد تا بببیند که کدام رژیم غذایی برای وی از همه بهتر است.

مکمل‌ ریشه ماکا

مصرف این مکمل به کنترل و تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین این مکمل گیاهی به کاهش علائم کیست تخمدان و یائسگی همچون افسردگی، تپش قلب، تعریق شبانه و گرگرفتگی کمک می‌کند.

درد پریودی - درمان کیست تخمدان در خانه

سیاهدانه

سیاهدانه را از گذشته تا به امروز برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده می کردند. سیاهدانه باید همراه با عسل استفاده شود. برای این منظور میتوان ترکیبی از عسل و سیاه دانه درست کرد.

ترکیب یک جزء سیاهدانه معادل 100 گرم با دو جزء عسل معادل 200 گرم، ترکیبی مناسب برای استفاده از سیاهدانه است. خانم های مبتلا به کیست تخمدان باید یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را پیش از هر غذا بخورند.

سرکه سیب مفید برای درمان کیست تخمدان

سرکه سیب اثر کپسول های کوچک را دارد، زیرا دارای پتاسیم بیشتری است.

رازیانه برای درمان کیست تخمدان در خانه

رازیانه گیاهی است که در درمان کیست تخمدان از آن استفاده می شود. یکی از نکاتی که باید در مورد رازیانه در نظر داشت، این است که رازیانه را باید در مواردی که کیست نسبتا بزرگ است استفاده کرد زیرا رازیانه دارویی قوی برای درمان کیست تخمدان محسوب می شود.رازیانه را می توان به شکل دمنوش استفاده کرد ولی بهترین شیوه استفاده از آن ترکیب یک لیوان عرق رازیانه بهمراه یک قاشق غذاخوری عسل است. این ترکیب را باید 40 دقیقه قبل از خواب نوشید.

قسمت های هوایی بومادران

بومادران احتقان لگن را از طریق بهبود گردش خون به اندام های تولید مثلی تسکین می دهد.

درمان کیست تخمدان در خانه با دانه خردل

دانه خردل یکی از بهترین و موثرترین داروهای خانگی برای کنترل علائم کیست تخمدان است. همچنین خونریزی های شدید در دوران قاعدگی را درمان می کند و باعث تقویت عضلات رحم می شود.

کیست خوش خیم - درمان کیست تخمدان در خانه

درمان گیاهی کیست تخمدان

مجدداً متذکر می‌شویم درمان باید تحت کنترل متخصص انجام بگیرد و شروع درمانی خارج از دستورالعمل‌های پزشکی باید تحت نظارت پزشک باشد. در ادامه به چند مورد از درمان‌های گیاهی کیست تخمدان اشاره خواهیم کرد.

  • شبدر قرمز: شبدر قرمز دیواره‌های تخمدان را تحریک کرده و آن را تشویق به تخلیه کیست‌های تخمدان می‌کند. این گیاه حاوی استروژن گیاهی است و سبب تحریک تخمدان می‌شود
  • بابونه: گیاه بابونه به تسکین درد ناشی از کیست تخمدان کمک می‌کند. همچنین اگر سیکل قاعدگی برهم‌خورده باشد، با مصرف این گیاه می‌توان سیکل قاعدگی را تنظیم نمود
  • تریبولوس: این گیاه به نرمال شدن عملکرد تخمدان کمک کرده و تخمک‌گذاری را به روال طبیعی‌اش برمی‌گرداند. این گیاه در حوزه پرورش اندام نیز کاربرد دارد و سبب افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی بیشتر ورزشکار می‌شود
  • پودر چستبری: جوشانده این گیاه دارویی می‌تواند به کنترل علائم کیست تخمدان، کاهش درد ناشی از کیست، درد پیش از قاعدگی و تنظیم قاعدگی کمک کند

درمان دارویی کیست تخمدان

داروهای ضدبارداری برای تنظیم هورمونها و کاهش خطر رشد بیشتر کیستها.

متفورمین برای کاهش حساسیت انسولین در زنانی با سندرم تخمدان پلی کیستیک.

برداشتن تخمدان یا لوله فالوپ در صورتی که کیست به شدت به این بافتها آسیب وارد کند.

پزشک ممکن است نیاز به سونوگرافی منظم برای تومور بدخیم داشته باشد. گاهی اوقات پزشک ممکن است حتی با وجود سرطانی نبودن تومور و نداشتن هیچ علامتی برداشتن تومور را پیشنهاد کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

فقط پزشک می‌تواند کیست تخمدان را تشخیص دهد و مطمئن بودن درمان آن را در خانه تعیین کند. زنانی که فکر می‌کنند ممکن است کیست تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشند باید به متخصص زنان مراجعه کنند. آنها در مورد سابقه پزشکی زنانه از وی می‌پرسند و ممکن است یک آزمایش خون یا سونوگرافی را انجام دهند.

در مواردی نادر، کیست تخمدان ممکن است یک مورد اورژانسی باشد. یک کیست پاره شده می‌تواند باعث درد شدید و غیر قابل تحمل و خونریزی شدید شود. یک زن مبتلا به پارگی کیست همچنین ممکن است دچار سرگیجه، تهوع یا استفراغ همراه با درد لگن شود. اگر این امر رخ داد، باید به پزشک مراجعه کنند.

کیست در بارداری - درمان کیست تخمدان در خانه

درمان کیست تخمدان در یائسگی

چنانچه کیست از نوع خوش‌خیم باشد و سطح CA-۱۲۵ در آزمایش نرمال گزارش شود، پزشک متخصص ممکن است از روش‌های زیر برای کنترل وضعیت پزشکی استفاده کند:

  • معاینه فیزیکی دوره‌ای
  • تست تصویری
  • تکرار تست CA-۱۲۵

همزمان ممکن است پزشک داروهای تسکین‌دهنده درد و دیگر علائم کیست تخمدان را نیز تجویز کند. گاهی کیست خوش‌خیم نیازمند جراحی است. به این جراحی سیستکتومی گفته می‌شود. در موارد زیر پزشک انجام جراحی را ضروری می‌داند:

  • کیست بیش‌ازحد بزرگ است
  • کیست دردناک است و علائم ناشی از آن در حال شدت گرفتن هستند
  • پارگی کیست
  • پارگی کیست سبب پیچ خوردن تخمدان شده
  • درمان‌های دارویی موثر نبودند
  • بیمار در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارد

در خیلی از موارد جراحی کیست تخمدان در بانوان یائسه به روش لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. در این تکنیک جراحی برش‌های کوچکی روی ناحیه مورد نظر ایجادشده و جراح با استفاده از تجهیزات لاپاراسکوپی کیست را خارج می‌کند. این روش جراحی وقتی کیست خوش‌خیم و کوچک باشد موفقیت‌آمیزتر است.

درمان درد پریودی - درمان کیست تخمدان در خانه

درمان کیست بدخیم تخمدان در زنان یائسه

باوجوداینکه ابتلا به سرطان تخمدان خیلی ضعیف است، اما این بیماری در زنان یائسه شیوع بالاتری دارد. درصورتی‌که بیمار مبتلا به سرطان بدخیم تخمدان باشد، جهت درمان باید تحت مراقبت متخصص آنکولوژی زنان قرار بگیرد. متخصص معمولاً برای درمان کیست سرطان تخمدان از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • پرتودرمانی
  • اووفورکتومی (خارج کردن هر دو تخمدان)
  • هیسترکتومی کامل (در این روش جراحی تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ تخلیه می‌شوند)
  • شیمی‌درمانی
  • پروسه‌های درمانی هدفمند

روش‌های کاهش نشانه‌های کیست تخمدان در طولانی مدت

ضمن اینکه برخی کیست‌های تخمدانی به تدریج برطرف می‌شوند و برخی دیگر نیازمند بi کارگیری روش‌های درمان کیست تخمدان هستند، شما نیز می‌توانید در خانه با ایجاد تغییراتی روند بهبود و حفظ سلامت تخمدان را سرعت ببخشید. برخی از این روش‌ها می‌توانند به کاهش اندازه کیست‌های تخمدان کمک کنند و از این طریق در درمان کیست تخمدان موثر باشند.

قبل از اینکه هر کدام از این روش‌ها را جهت درمان کیست تخمدان و کنترل اثرات آن شروع کنید، حتماً موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید:

درد زیر شکم - درمان کیست تخمدان در خانه

مصرف مکمل کوهوش سیاه برای تنظیم قاعدگی

بسیاری از زنان و دختران درگیر به کیست تخمدان از اختلال و نامنظم بودن قاعدگی رنج میبرند. کوهوش سیاه از جمله گیاهان دارویی موثری است که در طول درمان مصرف می‌شود و بسیار تاثیرگذار است. این گیاه با تنظیم قاعدگی به حفظ سلامت باروری کمک می‌کند. همچنین این گیاه دارویی در کاهش اثرات ناشی از یائسگی همچون اختلال خواب، عرق شبانه، گرگرفتگی و تپش قلب تاثیر گذار است.

مصرف پودر دانه کتان برای کاهش سطح آندروژن

ممکن است پودر دانه کتان در دوره درمان بتواند به شما کمک کند. کتان حاوی ترکیباتی است که به کاهش سطح آندروژن کمک می‌کنند. خیلی از زنان درگیر به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطوح بالایی از آندروژن هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار