|
|
کدخبر: ۱۰۱۲۵۰

از میان ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین المللی پول، ۲۶ کشور تورمی دو رقمی دارند.

به گزارشامید، خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی لوموند نوشت: طبق اطلاعات منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول، از میان ۱۸۹ کشور عضو صندوق بین المللی پول، ۲۶ کشور تورمی دو رقمی دارند؛ در حالیکه در سال ۲۰۱۳، صندوق بین المللی پیش بینی کرده بود که تعداد شاگردان تنبل به ۱۶ کشور خواهد رسید. در رده بندی جدید در میان کشورهای قاره آمریکا، ونزوئلا و آرژانتین از مدت زمان طولانی تا کنون در رتبه های اول قرار دارند.

ونزوئلا در میان همه‌ی کشورها بالاترین نرختورمرا دارد و گفته می شود رو به انفجار است. صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۲، نرخ تورم ونزوئلا را ۲۱.۱% اعلام کرد؛ اما در سال ۲۰۱۳ طبق اعلام مقامات این کشور این نرخ به ۵۶.۲% رسید.

اینبحرانسبب شد تا نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا روز ۱۳ ژانویه دستور افزایش ۱۳ درصدی حداقل حقوقها را صادر کند. بدین ترتیب حداقل حقوق ماهیانه در این کشور به ۵۲۰ دلار(۳۸۱.۸ یورو) رسید. مادورو با همان لحن هوگو چاوز در این باره گفت: " این تورم جنایتکار که از سال ۲۰۱۲ تا کنون ۳ برابرشده، نتیجه‌ی جنگی اقتصادی است که علیه حکومت از سوی جریان راست و بورژوازی بین المللی در جریان است ".

کارشناسان بالا رفتن نرخ تورم در کشوری همچون ونزوئلا را میوه‌ی برخی سیاستهای دولت در کنترل تبادلات از سال ۲۰۰۳ و برابری اعمال شده در مقابل دلار می دانند. دلار در بازارهای موازی به ۱۰ برابر نرخ رسمی افزایش یافته است؛ اما کشورهایی همانند ونزوئلا با تکیه بر نفت، طی دهه های اخیر سیاست صنعتی زدایی را در پیش گرفته اند و میزان بالایی از محصولات و تجهیزات مورد نیاز این کشور(اعم از مواد خوراکی و غیرخوراکی) از طریق واردات(و با پرداخت دلار) تأمین می‌شود؛ مسئله ای که سبب بالا رفتن تورم می شود.

ونزوئلا امروزی از تورم بالا، قحطی و کمبود در بسیاری از مواد موردنیاز - حتی دستمال توالت - رنج می برد؛ بحرانی که شکل برق آسایی به افزایش قیمتها داده است.

دلیل دیگر افزایش فشار تورم در این کشور سیاست های پولی بانک مرکزی ونزوئلا برای تعدیل کسر بودجه‌ی عمومی است(به گفته‌ی مقامات این رقم ۴.۵% تولید ناخالص داخلی است و طبق اعلام صندوق پول ۱۵% است)

کارلوس کنان، کارشناس مرکز ناتیکسیس می گوید: ونزوئلا در آستانه‌ی کسر پرداخت خطرناکی است که در آن قیمتها روند رو به صعود دارد. سیاستهای پولی، کاهش ارزش بولیوار(واحد پول ونزوئلا) در سال ۲۰۱۳ و کمبود کالا چشم انداز پول ملی را تیره کرده است.

علاوه بر ونزوئلا، آرژانتین از دیگر کشورهایی است که نرخ تورم در آن بالاست؛ اما وضعیت آن به اندازه‌ی ونزوئلا فاجعه بار نیست. طبق اعلام مقامات، نرخ تورم در این کشور رقم ۱۰.۹% و به گفته‌ی مقامات صندوق پول ۲۸% است. یک کارشناس اقتصادی درباره‌ی بالا بودن نرخ تورم در ونزوئلا و آرژانتین می گوید: در این دو کشور دخالت دولت در اقتصاد مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. کنترل نرخ تبادل و قیمتها، چالشهایی را ایجاد کرده که قابل کنترل نیستند.

در میان دیگر کشورهای عضو صندوق بین المللی پول، به نظر می رسد برزیل با نرخ تورم ۵.۹% شاگرد زرنگ بوده است. با این حال تورم و کمبود برخی اقلام در این کشور سبب افزایش حداقل حقوق شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار