|
|
کدخبر: ۱۰۲۳۱۱

درباره مشکل انشعابات آب، برق و فاضلاب مسکن مهر از وزیر نیرو بپرسید.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، با وجود موضع گیری‌های متفاوت دولتمردان در موردمسکن مهر، وزیر راه و شهرسازی به سبک و سیاق ماه‌های اخیر همچنان معتقد است تخصیص‌های نامتقارن به این طرح اکثر بانک‌ها را زمینگیر و آنها را گرفتار کرده است. گرفتاری‌هایی که امروز گریبان مردم را نیز گرفته، چراکه وزارت نیرو از عمل به تعهدات خود شانه خالی کرده و برای تامین انشعابات آب، برق و فاضلاب تا ۸ برابر قیمت‌های قبلی پول مطالبه کرده است.

مسکن مهر این روزها با مصائب متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ متقاضیان باید بر اساس دستورالعمل جدید وزارت راه برای هر مترمربع از مسکن مهر ارقامی تا ۱۰۰ هزار تومان را بپردازند، افزایش قیمتی که قرار بود از محل افزایش تسهیلات مسکن مهر و آورده متقاضیان تامین شود. از سوی دیگر بخش زیادی از پروژه‌های تحویل شده و نشده این طرح با کمبود خدمات زیربنایی مانند آب، برق، فاضلاب و گاز مواجه هستند و دولت را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی نیز اخیرا مصوبه دولت قبلی درباره ۲۰ ساله شدن بازپرداختتسهیلاتمسکن مهر را لغو کرده و نگرانی‌های فراوانی را باعثشده است. نگرانی‌هایی که مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر را وادار به برگزاری نشست خبری کرده است تا شاید با رسانه‌ای کردن جزئیات بخشنامه یکجانبه بانک مرکزی

وزیر راه و شهرسازی مانند گذشته می‌گوید به تمام تعهدات قبلی در خصوص مسکن مهر پایبند است. عباس آخوندی با تاکید بر این‌که لغو مصوبه دولت قبلی از سوی بانک مرکزی را پیگیری می‌کنم درباره رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: «برای ریاست این شورا سه نفر به‌عنوان کاندیدا انتخاب شدند و این افراد را خدمت رئیس‌جمهوری معرفی کردم. این موضوع را پیگیری می‌کنم تا آقای روحانی تصمیم درباره رئیس شواری مرکزی را به زودی اتخاذ کند.»

آزادراه تهران - شمال، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، بخشنامه یکجانبه بانک مرکزی برای لغو بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مسکن مهر، صندوق‌های پس‌انداز مسکن، طرح جدید برای مستاجران و برنامه‌های وزارت راه برای بخش حمل‌ونقل هوایی از جمله مباحثی بود که در گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی به آنها پرداخته شد.



وزارت نیرو مدعی است که با قیمت‌های قبلی نمی‌تواند انشعابات آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر را تامین کند، در حالی که به گفته نریمان معاون شما دولت قبلی تمام پول این انشعابات را پیشاپیش پرداخت کرده است. برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

می‌خواهید گفته‌ای از من در نقد وزیر نیرو بگیرید، چنین حرفی به شما نمی‌زنم.



خیر، اصلا کاری به وزارت نیرو نداریم، مشکل مردم را چگونه می‌خواهید حل کنید؟

این سئوال را از وزیر نیرو بپرسید از من چرا می‌پرسید.



آنها می‌گویند پول بیشتری می‌خواهیم، گفته می‌شود وزارت نیرو تا ۸ برابر ارقام قبلی پول برای انشعابات از وزارت راه مطالبه کرده‌اند؟

از بنده خیر، از مردم می‌خواهند بگیرند.



خب، این مشکل مردم را چگونه می‌خواهید حل کنید؟

از وزیر نیرو این سئوال را بپرسید.



به هر حال شما یک طرف قضیه هستید؟

خیر، بنده در هیچ کدام طرفین قضیه نیستم.



آزادراه تهران - شمال در چه وضعیتی قرار دارد؟

این پروژه دو بحثدارد، فعلا با قرارداد قبلی پروژه را فعال کرده‌ایم. آزادراه تهران - شمال پیمانکار، سرمایه‌گذار و فاینانس دارد. یک بحثاین است که برای قطعات ۲ و ۳ باید تصمیم‌گیری جدید اتخاذ شود. این تصمیم‌گیری در اختیار دولت است و بنده گزارشم را در این خصوص به دولت ارائه کرده‌ام و منتظرم دولت در این‌باره تصمیم‌گیری کند.



خاتم‌الانبیاء در پروژه حضور دارد یا خیر؟

بر اساس قراردادهای موجود سرمایه‌گذار اولیه هنوز خلع ید نشده است و همچنان کل قطعات را در اختیار دارد. تا وقتی تکلیف قرارداد روشن نشده، این‌که دولت بیاید مصوبه بدهد و بگوید با یک پیمانکار دیگر - کار ادامه یابد - امکان‌پذیر نیست. نمی‌توان درباره یک قطعه با با دو نفر قرارداد بست. یکی از بحث‌هایی که قبلا در این زمینه مطرح شد و رئیس مجلس هم به آن ایراد گرفته بود. در واقع قرارداد قبلی باید تعیین تکلیف شود و پس از آنقرارداد جدید امضا شود. به همین منظور گزارشم درباره آزادراه تهران - شمال رابه هیات وزیران تقدیم کرده‌ام و منتظرم در دستور کار قرار گیرد.



شما همواره گفته‌اید به تعهدات قبلی در رابطه با مسکن مهر پایبند هستید، یکی از این تعهدات ۲۰ ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر بوده که اخیرا آنرا به‌صورت یکجانبه لغو کرده است.

این مسئله را پیگیری می کنم، اما این سئوال را باید از رئیس کل بانک مرکزی بپرسید.



تکلیف رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی چه زمانی مشخص می‌شود؟

برای ریاست این شورا سه نفر به‌عنوان کاندیدا انتخاب شدند و این افراد را خدمت رئیس‌جمهوری معرفی کردم. طبق قانون آقای روحانی باید یکی از این سه نفر را انتخاب کند. قبل از سفر خوزستان از وی در این‌باره خواهش و گزارش را ارائه کردم. رئیس‌جمهوری که تازه از سفر برگشته و این موضوع را پیگیری می‌کنم تا آقای روحانی تصمیم درباره رئیس شواری مرکزی را به زودی اتخاذ کند.



از ۵ دیماه این شورا رئیس ندارد؟

متوجه هستم که انتخاب رئیس با تاخیر مواجه شده است. این موضوع در اختیار رئیس‌جمهوری است و وی در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کند.

صندوق‌های پس انداز مسکن چه زمانی راه‌اندازی می‌شوند؟

دو بحثدر این زمینه مطرح است؛ یکی این‌که صندوق زمین و ساختمان داریم که مربوط به بازار سرمایه است. در واقع سرمایه‌گذاران و سازندگان می‌توانند برای تامین مالی مستقیم از بازار سرمایه، صندوق زمین و ساختمان ایجاد کنند که تا کنون نمونه این صندوق‌ها را در ایران نداشته‌ایم.

بحث‌های در این رابطه از سوی سازمان بورس مطرح شده که کاملا با وزارت راه و شهرسازی هم در تماس هستند. همچنین بحث‌هایی در رابطه با صندوق‌های پس‌انداز مسکن مطرح است که در انحصار بانک مسکن بوده است.

در این صندوق‌ها مردم پس‌انداز کرده و تسهیلات دریافت می‌کنند. پیشنهادم به بانک مرکزی این بوده که صندوق‌های پس‌انداز مسکن از انحصار بانک مسکن خارج شود و همه بانک‌ها بتوانند این کار را اننجام دهند.

وقتی این صندوق‌ها به مردم تسهیلات می‌دهند، قاعدتا مردم اقساط را به این بانک ها برمی‌گردانند بتوانیم بازار ثانویه روی اقساط داشته باشیم تا بانک‌ها بتوانند قبل از سررسید اقساط کسی اقساط را بدهد و مالک اقساط شود. به این می‌گویند بازار ثانویه یا رهنی بازار روی تسهیلات مسکن. در هر صورت بخش اول را داریم تعقیب می‌کنیم و فرآیند تصویب در شواری پول و اعتبار و بانک مرکزی در حال بررسی است و آخر کار ما پیشنهاد دهنده هستیم و شورای پول و اعتبار باید آنرا تصویب کند.

پیشنهادم این است تمام بانک‌های بتوانند صندوق‌های پس‌انداز راه‌اندازی کنند که با این کار رقابتی بین بانک‌ها ایجاد می‌شود و در واقع مردم از این رقابت بهره‌مند شوند.



امسال عملیاتی می‌شود؟

پیشنهاد را به بانک مرکزی داده‌ام که توسط شواری پول و اعتبار در حال بررسی است.

قرار استمیزان اعتبارات این صندوق‌ها بر اساس خواست بانک‌ها تعیین شود؟

اگر این صندوق‌ها ایجاد شده با یکدیگر رقابت می‌کنند و در رقابت یکی از بانک‌ها سقف بیشتر و یکی از بانک‌ها سقف کمتری را می‌دهد. اشکال کار این است که اجازه ایجاد رقابت را نمی‌دهند و در واقع دخالت می‌کنند و ارقام دستوری تعیین می‌کنند که دود این کار به چشم مردم می‌رود.

پیشنهادم این است اگر ۱۰ صندوق پس‌انداز وجود داشته باشد مشتری به صندوقی مراجعه می‌کند که خدمت بیشتری می‌دهد. مثلا سقف بیشتری با سود کمتری تسهیلات می‌دهد که بازپرداخت آن هم طولانی‌تر است. وقتی انحصار باشد مشتری محکوم انحصارگر است و به دنبال این هستم تا این انحصار جمع کنم اگر بتوانم و زورم برسد.

برنامه‌ای برای مستاجران دارید؟

برای مستاجران به این فکر بودم که بحثعددی درباره آن مطرح شده است. اگر بتوانیم مالیات برای دوره‌های طولانی‌تر نسبت به دوره‌های کوتاه کمتر کنیم یعنی اگر مالکی خانه‌اش را سه سال به مستاجر اجاره بدهد مالیات کمتری نسبت به کسی که یکساله یا دو ساله اجاره می‌دهد، بپردازد. اگر طول مدت اجاره بیشتر شود به نفع مستاجر شود.



برای این کار باید یک نظام مالیاتی تهیه شود. به‌عنوان تنظیم کننده یخش باید این مسئله را مطالعه کنم. البته مسکن بخش فرابخشی است یک بخش را به بانک مرکزی، یک بخش وزارت دارایی و وزارت صنعت پیشنهاد کنم. متن هایی را در این‌باره تهیه کرده‌ام که باید آنرا به وزارت دارایی ارائه کنم و آنها باید به آنرا تایید کنند.

طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و طرح‌های دیگر در این رابطه از جمله طرح ثامن در چه وضعیتی قرار دارد؟

ثامن یک طرح ملی و متکی به بخش خصوصی است که باید بانک‌ها تامین مالی آنرا انجام دهند. البته بانک‌ها در اکثر حوزه‌ها به دلیل همان تخصیص‌هایی که ده‌ها بار بحثانها مطرح شده است، زمینگیر شده‌اند. به دلیل تخصیص‌های نامتقارن به مسکن مهر، بانک‌ها اکثر گرفتارند و امیدواریم امسال و سال‌های آینده امکان تامین مالی بیشتری به این حوزه‌ها صورت بگیرد و این قبیل طرح‌ها از رکود خارج شوند.

بانک مرکزی با تخصیص ۷۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های مسکن مهر موافقت کرده است. این میزان پول از چه منابعی تامین می‌شود.

بانک مرکزی از محل بازگشت اقساط و در واقع منابع بین بانکی پیش‌بینی کرده است. قرار نیست پول به اصلاح داغ چاپ شود و در اختیار بانک مسکن قرار گیرد.

برای بخش حمل‌ونقل هوایی کشور چه برنامه‌ای دارید؟ مهم‌ترین مشکل این بخش چیست؟

مهم‌ترین مسئله حمل‌ونقل هوایی ایران تاخیرات پروازی است که به دو دلیل روی می‌دهد. یکی از دلایل فصلی و وجود غبار است که دید در فرودگاه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. دستگاه‌های ILS که در فرودگاه‌ها داریم خلبان به ۱۲۰۰متر دید غیر مسلح برای فرود نیاز دارد و وقتی فرودگاه غبارآلود می‌شود دید کم خلبان اجازه نشست و برخاست را نمی‌دهد. دلیل دیگر نیز تحریم‌هاست. مدت‌هاست نیازمند نوسازی ناوگان هوایی در جهت ورود ناوگان جدید و تعمیر هواپیماها هستیم.

با وجود بحث‌های انسان‌دوستانه در سال‌های گذشته کمتر به این مسئله توجه شده و قطعات هواپیما به صورت رسمی در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار نگرفته است. امیدواریم با توجه به توافقات ژنو از امروز امکان دسترسی به قطعات فراهم شود که قاعدتا باید بتوانیم تعمیر و نگهداری که در گرفتاری داشتیم را انجام دهیم.

امیدواریم بخش زیادی از ۴۰ درصد ناوگان زمینگیر شده را فعال کرده و به ناوگان هوایی برگردانیم قبل از این‌که هواپیماهای جدید را خریداری کنیم. از سوی دیگر به دنبال تجهیز فرودگاه‌ها هم هستیم که ارتباط مستقیمی با نوع هواپیما دارد و نمی‌توانیم برنامه‌ها را با هواپیماهای کهنه انجام دهیم. در هر صورت نوسازی ناوگان هوایی و تجهیز فرودگاه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار