|
|
کدخبر: ۱۴۶۷۷۷

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: دبیر جشنواره مد و لباس یکی از ویژگی های جشنواره امسال را، طراحی لباس دانشجویی و مردان می داند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، بخش فروشگاهی سومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، امروز ۲۶ اسفند به کار خود پایان می دهد. این بخش در دو محوطه جنبی و روبه روی تالار وحدت به صورت مکانی سرپوشیده برقرار شده بود. در نگاه اول بخش جنبی تالار وحدت شامل غرفه هایی بود که لباس های ساده تر و با قیمت پایین تر عرضه کرده بودند اما در بخش روبه رویی تالار وحدت غرفه ها شیک تر بوده و لباس های با قیمت بالاتر عرضه می کردند.

مردمی که برای خرید یا بازدید از نمایشگاه جشنواره آمده بودند، اظهار می کردند که مدل ها جدید نیست، تنوع ندارد و به نظر می رسد بیش تر مربوط به سال گذشته است. اجناسی نیز که مد روز و به نسبت شیک تر هستند، قیمت های بالایی دارند، ضمن این که برگزاری آن در مکان طرح ترافیک، تردد را سخت کرده است. برخی نیز می گفتند هیچ غرفه ای به آن ها تخفیف نداده و قیمت ها بالاست.

فروشندگان اما از بازار فروش جشنواره امسال راضی نبودند و دلیل آن را مکان نامناسب بخش فروشگاهی می دانستند، ضمن این که غرفه دارانی که محصولات تولیدی و تک دوز خود را در معرض نمایش گذاشته بودند، اظهار می کردند که مجبورند اجناسشان را گران تر بفروشند. تقریباً تمام فروشندگان از جشنواره سال گذشته رضایت بیش تری داشتند.

کشور ما برای صادرات مُد به کشورهای منطقه، مزیت نسبی دارد

منظر رمزی از جمله طراحان لباسی است که در مراسم اختتامیه سومین جشنواره مد ولباس در بخش چادر و سربند، شایسته تقدیر شناخته شد. وی در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره امسال، به خبرنگار ما می گوید: برای این جشنواره ها هزینه های بسیار می شود، اما بهره برداری از آن زیاد نیست؛ این در حالی است که کشورما در زمینه صادرات مُد به کشورهای اطراف که آن ها نیز اسلامی هستند، مزیت نسبی دارد، اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نمی شود.

وی ادامه می دهد: در این حوزه رسانه های فراگیر مانند صدا و سیما که می توانند در زمینه اشاعه مدل های جدید و نمایش طرح های بومی و اسلامی طراحان داخلی کشور فعالیت کنند، کوتاهی کرده اند. مدل هایی که در سینما ارائه می شود، مدل های با وقار و موجهی نیست. جشنواره امسال مانند سال های گذشته نوآوری نداشت و به صورت کپی برداری از سال گذشته برگزار شد.

این طراح لباس همچنین می گوید: نقص دیگر برگزاری جشنواره های اینچنینی، این است که کل جریان محدود به تهران است و تبلیغاتی هم برای آن صورت نمی گیرد، از طرف دیگر برای اطلاع رسانی و تبلیغ این جشنواره ها، در میان دستگاه های مختلف هماهنگی وجود ندارد و به طور مثال یک فرد در مصاحبه با رادیو تنها از نکات منفی مد و طرح های ارائه شده مطرح می کند و نقاط مثبت را نادیده می گیرد. مدل هایی که در سینما ارائه می شود نیز مدل های باوقار و موجهی نیست.

خانم رمزی ادامه می دهد: جشنواره امسال مانند گذشته نوآوری نداشت و به صورت کپی برداری از سال گذشته برگزار شد. ما در این حوزه خلأ بزرگی داریم و آن نبود یک رسانه تخصصی متمرکز بر مسائل کلی پوشاک، نساجی، مد و ارائه طرح های لباس است.

برگزیدگان بخش طراحی لباس، حداقل شئونات اسلامی را رعایت نکرده بودند

خانم حسینی دیگر طراح لباسی است که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کرده و طرح های وی در دوره اول به عنوان برگزیده انتخاب شده بودند. وی از وضعیت حجاب افراد طراحان لباسی که برگزیده نهایی بودند و برای گرفتن جایزه خود به بالای سن رفتند، ابراز ناراحتی می کند و می گوید: افرادی که به عنوان مبلغ طرح های خود بالای سن رفتند حداقل صورت و شئونات اسلامی را رعایت نکرده بودند، چطور می توانیم طراحی لباس و مد جوانان و الگوبرداری آن ها از این مدها را به این افراد بسپاریم در صورتی که توقع لباس ایرانی اسلامی داریم.

امسال فضای عرضه مدل ها یک سوم سال های گذشته بود

حمید قبادی، دبیر سومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در خصوص کیفیت برگزاری این جشنواره به خبرنگار اجتماعی تسنیم، می گوید: علی رغم سختی و محدودیت ها و تأخیر در شروع کار، با تلاش شبانه روزی همکاران بنیاد ملی مد و لباس، طراحان و اهالی این عرصه سومین جشنواره برگزار شد. اما متأسفانه ما در این دوره فضای کافی و امکان عرضه تلاش های عزیزان را نداشتیم.

وی ادامه می دهد: سال گذشته نمایشگاه در محل مصلای تهران برگزار شد و امسال به دلیل برگزاری نماز جمعه، این امکان فراهم نشد که البته دلیل منطقی بود. ما امسال تنها یک سوم فضای سال های گذشته را داشتیم اما موفقیت ها کم نبود؛ در بخش نمایش لباس فضای مناسب و حرفه ای که مانند یک گالری باشد وجود داشت و در بخش دانشگاهی نیز مقالات و پایان نامه هایی با محتوا و کمیت ۶۵۰ مقاله وجود داشت.

امسال برای نخستین بار طراحی لباس دانشجویی و لباس مردان را داشتیم

بهترین نکته که برای نخستین بار اتفاق افتاد، طراحی لباس دانشجویی و لباس مردان بود که به صورت مستقل و حرفه ای و به صورت گامی جدید برگزار شد که البته به دلیل جدید بودن آن تعداد آثار رسیده در این بخش کم بود. منظور از لباس دانشجویی یونیفورم نیست بلکه لباسی است که در شان دانشجو و دانشگاه و پوشش مناسبی باشد. در بخش لباس مردان نیز نیاز به بحثهای نظری و ایده داریم چرا که سال های متعدد، مصرف کننده مدل های غربی بودیم.

از وی در خصوص ضعف بخش بین المللی جشنواره می پرسم که پاسخ می دهد: به رغم اعلام آمادگی انجمن های دوستی، آن ها در این جشنواره، حضور جدی نداشتند و فقط سه طراح از دو کشور به این بخش آمدند و کارگاه های آموزشی برگزار کردند، قبول داریم که در بخش بین المللی نقص جدی داشتیم.

برخی از طراحان در خصوص عدم رعایت شئونات اسلامی توسط طراحان برگزیده که خود مبلغ طرح هایشان نیز بودند که وی پاسخ داد: این مدل ها و طرح ها قبلاً نیز وجود داشته ولی به صورت زیرزمینی بوده و ما باید اجازه دهیم تمام سلایق حضور داشته باشند اما آن ها را در مسیر قانونی و چارچوب های اجتماعی هدایت کنیم.

به گزارش تسنیم، این جشنواره نیز مانند دیگر جشنواره ها و نمایشگاه ها با روی کار آمدن دولت جدید با کمبود زمان و برنامه ریزی سریع برگزار شد و به هر حال کم و کاستی هایی داشت اما با توجه به اهمیت موضوع مد و لباس و تأثر آن از فرهنگ و تاثیر آن بر این حوزه، ضروری است تا در برگزاری این جشنواره ها اهتمام بیش تری شود ضمن این که بازخورد آن نیز در جامعه بررسی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار