|
|
کدخبر: ۱۶۳۱۰۷

رئیس سازمان غذا و دارو

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان غذا و دارو از برنامه های برای کاهش مرگ بیماران قلبی و سرطانی با ترویج غذای سالم خبر داد و گفت: ۴۰ درصد ایرانیان اضافه وزن دارند.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، رسول دیناروند در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، از برنامه های برای کاهش مرگ بیماران قلبی و سرطانی با ترویج غذای سالم خبر داد و اظهار داشت: یکی از دغدغه های جدی مردم بحثسلامت و امنیت است و معمولاً در اولویت های اول تا سوم قرار دارد. در کشور ما نیز با فراز و نشیب هایی که این اولویت ها داشت این دغدغه نمود پیدا کرده است و متولیان متعددی در این عرصه فعالیت کردند اما در بخش سلامت تولیت امر بر عهده وزارت بهداشت است.

دیناروند افزود: تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده ایم، اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است. براین اساس وزارت بهداشت موظف است به ابعاد سلامت و امنیت غذایی رسیدگی کند، چرا که بیش از یک سوم مرگ و میرها به دلیل بیماری های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

وی بیان داشت: نزولی کردن مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر کاری است که در دنیا انجام شده است و کشورها توانسته اند آن را متوقف کنند اما ما به آن حد نرسیده ایم در حالی که از وظایف وزارت بهداشت متوقف کردن آن است. بنابراین با ترویج غذای سالم می توان برای کاهش مرگ بیماران قلبی و سرطانی اقدام کرد.

دینارند ادامه داد: براین اساس کمتر از ۴ درصد مردم کالری کمتری دریافت می کنند که مشکلات ناشی از دریافت کم غذا در گذشته ۱۵ درصد بوده است، که در این راستا از ۸ سال پیش نیز سیاست های سلامت محور و اعطای نشان ایمنی آغاز شد تا از محصولات سلامت محور حمایت کند و بر غذاهایی که نگران سلامت آنها هستیم نظارت بیشتری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب و اشباع، کاهش قند و شکر به مواد غذایی از اولویت هایی است که پیگیری می شود و اگر آن را به حد مطلوب برسانیم سیر صعودی افزایش بیماری های وابسته به قلب را که سلامت را تهدید می کند می توانیم متوقف کنیم.

دیناروند خاطرنشان کرد: میزان دریافتی کالری هر فرد در کشور برابر با ۲۸۰۰ کالری است که با توجه به استاندارد کالری روزانه که ۲۴۰۰ کالری است شاهد اضافه وزن در ۴۰ درصد مردم کشور هستیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار