|
|
کدخبر: ۱۶۴۶۷۱

رئیس پلیس فتا در دیدار با رئیس دفتر UNODC ایران عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس پلیس فتا استفاده از فیلتر شکن ها را یکی از اصلی ترین چالش های امنیتی دنیا خواند و گفت: چالش های بزرگی چون امحاء کردن هویت، استفاده از IP های پنهان، vpn و فیلتر شکن مشکلات زیادی را برای ردیابی جرم در دنیا بوجود می آورند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه دیدار با «بون وات» رئیس دفتر مقابله با جرم سازمان یافته ملل متحد(UNODC) در ایران هدف از این دیدار را همکاری های موثر بین المللی در پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری دانست و ضمن تاکید بر اینکه بی توجهی به امنیت فضای سایبر چالش جدی در آینده برای دنیا بوجود خواهد آورد، تصریح کرد: جوامع بین المللی با محوریت سازمان ملل(UNODC) باید با نگاه جدید و جدی وارد این فضا شوند زیرا فعالیت های بین المللی، عنصری مهم و تعیین کننده در پیگیری و مقابله با جرائم فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه امروز ایران در حوزه سایبر، آماده کمک به سایر کشورها است و می تواند تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهد، ادامه داد: همکاری های بین المللی یک عنصر مهم و تعیین کننده در امر پیگیری و مقابله با جرایم سایبری است.

هادیانفر ضمن ابراز امیدواری از همکاری های دو جانبه ایران و سازمان ملل متحد در حوزه مبارزه با جرایم سایبری، عنوان داشت: اواخر سال ۲۰۱۰ به طور رسمی مطالعات گسترده ای در خصوص ایجاد پلیس سایبری در کشورهای توسعه یافته صورت پذیرفت، در این راستا پلیس فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۲۰۱۱ متناسب با استاندارد های جهانی و نیاز کشور برای پیشگیری و مبارزه با این نوع از جرایم جدید تشکیل شد.

* تجهیز ۳۲ استان کشور به پلیس سایبری و تجهیزات «سایبر فارنزیک»

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به توانمندی های فوق العاده پلیس فتا در حوزه کشف و شناسایی جرایم فضای سایبر، افزود: این پلیس هم اکنون در ۳۲ استان کشور و ۵۶ شهری که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، به نحو مطلوب عملیاتی است و مجهز به تجهیزات «سایبر فارنزیک» در استان های معین کشور است.

* کشف ۲۰ درصدی جرائم سایبری در کشورهای پیشرفته

وی، اساس کار پلیس فتا را رعایت قوانین، حفظ حقوق شهروندی و پیشگیری از وقوع جرم در فضای سایبری دانست و تصریح کرد: در سال ۲۰۱۳،۷۰ درصد جرایمی که در فضای مجازی کشور اتفاق افتاد توسط پلیس فتا کشف شد؛ این در حالی است که پلیس سایبری کشورهای پیشرفته در بهترین شرایط فقط قادر به کشف ۲۰ الی ۳۰ درصدی درصدی جرائم در فضای سایبر هستند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: به منظور مبارزه و پیگیری این جرائم به ظرفیت سازی در سطح بین الملل نیاز داریم؛ لازم است سازمان های بین المللی همچون UNODC و اینترپل، رسالت خود را در این حوزه به انجام برسانند و در ایجاد سامانه های تبادل اطلاعات فرامرزی و سازمان یافته و مجهز شدن کشورها به دانش و ابزارهای لازم کمک کنند.

* فیلتر شکن ها در فضای مجازی، یکی از چالش های امنیتی در دنیا محسوب می شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فیلتر شکن ها در فضای مجازی امروز در دنیا یکی از اصلی ترین چالش های امنیتی محسوب می شود، اظهار داشت: امروز دنیا نیازمند قوانین بین المللی است که همه کشورهای عضو آن را بپذیرند، بنابراین UNODC به عنوان یک نهاد معتبر بین المللی باید نقش خود را در این مسئله جدی تر ایفا کند.

هادیانفر با بیان اینکه ۷ درصد جرایم کشورهای توسعه یافته در حوزه بین الملل و فراملی مربوط به جرایم سایبری است، بیان داشت: در این نوع از جرایم جدید، مجرمان از حوزه واسط استفاده کرده اند و چالش های بزرگی چون امحاء کردن هویت، استفاده از IP های پنهان، vpn و فیلتر شکن مشکلات زیادی را برای ردیابی جرم در دنیا بوجود می آورند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه اظهار داشت: همکاری های بین المللی و اشتراک گذاری اطلاعات جرایم و مجرمان در فضای سایبر می تواند گره گشای این چالش های بین المللی باشد.

* نیازمندی دنیا به قانون بین المللی مبارزه با جرایم سایبری

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه نیازمندی دنیا به قانون بین المللی مبارزه با جرایم سایبری امری اجتناب ناپذیر است که همه کشورها باید به آن احترام گذاشته و عمل کنند، تصریح کرد: ماهیت فراملی بودن جرایم، کمک زیادی به سیال بودن مجرمین می کند؛ بسیاری از جرایم سایبری که در بعضی از کشورها جرم محسوب می شوند در کشور دیگری جرم به حساب نمی آیند، در این راستا چالش های بوجود آمده وضع قوانین بین المللی را بسیار مهم و ضروری ایجاب می کند.

وی با اشاره به اینکه امروز، اینترنت علاوه بر ایجاد فرصت، تهدیداتی چون سرقت و کلاهبرداری را نیز به همراه دارد، عنوان کرد: بر اساس گزارشات رسمی ۴ درصد از جرائم به صورت آشکار است و بیش از ۹۶ درصد از جرایم در فضای پنهان بوقوع می پیوندد.

* نگاه ویژه سازمان ملل به جرائم سایبری تا ۴ سال آینده

در ادامه " بون وات " رئیس دفتر مقابله با جرم سازمان یافته ملل متحد(UNODC) در ایران، نیز از جرایم سایبری به عنوان جرایم فرا ملی یاد کرد و سرقت هویت و اطلاعات را در این حوزه مهم دانست و گفت: سازمان ملل در برنامه ریزی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ خود نگاه ویژه ای به جرایم سایبری دارد و فرصت های جدیدی را برای همکاری دو جانبه بوجود می آورد.

وی تاکید کرد: سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سایبری برنامه هایی را بطور ویژه در دستور کار دارد و آماده همکاری جدی با پلیس سایبری ایران است.

در خاتمه این نشست، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تندیس پلیس سایبری ایران را به رسم یادبود به بون وات رئیس دفتر مقابله با جرم سازمان یافته ملل متحد(UNODC) تقدیم کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار