|
|
کدخبر: ۱۶۶۵۸۰

اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه /

خبرگزاری تسنیم: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ایجاد یک نهضت صنعتی برای ارتقای سلامت فرآورده های غذایی، یکی از مهم ترین رویکردها برای ارتقای امنیت غذا و تغذیه در هر جامعه به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم, سید مرتضی صفوی درباره مولفه های سلامتی در صنعت غذا از دیدگاه تغذیه ای, اظهار داشت: ایجاد یک نهضت صنعتی برای ارتقای سلامت فرآورده های غذایی، یکی از مهم ترین رویکردها برای ارتقای امنیت غذا و تغذیه در هر جامعه به شمار می آید.

به گفته وی در یک نظام غذایی بهنجار، صنعت غذا عهده دار تأمین مواد غذایی و آشامیدنی ایمن، دارای ارزش تغذیه ای بالا، ماندگار و در نتیجه قابل عرضه در تمامی نقاط در همۀ زمان ها، دارای قابلیت خرید توسط اقشار مختلف و حامی سایر فعالیت ها در حوزه های مرتبط با تأمین سلامت است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در این رابطه می توان فعالیت های صنعت غذای سلامت محور را در سه حوزۀ کلی تعریف کرد و بخشی از این سلامت در گرو تضمین ایمنی در مسیر تولید یعنی مواد اولیه، فرایند صنعتی و فرآوردۀ تولیدی نهایی و عرضه شده به بازار مصرف به صورت اطمینان از عدم آلودگی شیمیایی، میکروبی و فیزیکی است.

صفوی گفت: بخش مهم دیگر نهضت صنعتی برای سالم سازی محصولات، توجه به کیفیت و ارزش تغذیه ای فرآورده های تولیدی است. در این رابطه ارتقای چگالی مواد مغذی در تولیدات از راه هایی همچون استفاده از مواد اولیه با ارزش غذایی بالاتر، غنی سازی و ارتقای استانداردهای غذایی، فرمولاسیون مواد غذایی با ارزش تغذیه ای بالاتر و نیز غذاهای فرا ویژه در عین بهره مندی از خواص حسی مطلوب از راه هایی مانند گسترش واحدهای تحقیق و توسعه(R& D)، ارتباط با مراکز و متخصصان حوزه های علوم پزشکی، اصلاح فرآیندهای تولید و نگهداری، و تلاش در جهت تعریف «محصولات بهینه» در هر صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت، انتظار می رود صنعت نقش برون بخشی و فراگیرتری در ارتقای سلامت جامعه از طریق حمایت و سرمایه گذاری برای اجرای فعالیت های مرتبط با سلامت مانند انجام تحقیقات سلامت نگر، اطلاع رسانی و آموزش موازین سلامتی از طریق برگزاری جشنواره ها، دوره های آموزشی, چاپ و توزیع انتشارات علمی، برچسب گذاری مناسب تغذیه ای و سایر رویکردهای مرتبط ایفا کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار