|
|
کدخبر: ۱۶۷۸۰۶

دبیر همایش خلیج فارس:

خبرگزاری تسنیم: دبیر همایش خلیج فارس با انتقاد از عدم پرداختن عمقی به موضوع خلیج فارس گفت: برنامه هایی برای تثبیت نام خلیج فارس در آینده ای نزدیک اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، احمد خرم در همایش روز خلیج فارس با بیان اینکه خلیج فارس یک در گرانبها و گنجینه است اظهار داشت: ما هنوز نتوانسته ایم بهره ای از خلیج فارس و دریای عمان ببریم و از موارد استراتژیک آن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ۳۵ سال است از کنار خلیج فارس گذر کرده ایم و به متن آن وارد نشدیم. لذا شورای عالی خلیج فارس باید به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود که متدسفانه در سالهای گذشته تعطیل بوده است.

خرم با بیان اینکه دبیر این شورا وزیر امور خارجه است، گفت: هیچ ایرانی نیست که این خلیج را جز با نام خلیج فارس بشناسد، در سالهای آینده با پیگیری شورای عالی خلیج فارس فعالیت های مختلفی را در نظر داریم که کار اصلی آن به خارج کشور مربوط می شود. ما بیش از ۴ میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که یکی از کمترین کارهایی که می توان انجام داد این است که آنها را در زمینه ثبت نام در وبگاه هایی که بین خلیج فارس و خلیج عرب مسابقه می اندازند وارد کنیم.

دبیر همایش خلیج فارس ادامه داد: متأسفانه طبق آمار ارائه شده در برخی از سایت ها ۴۹ درصد نام خلیج عرب و ۵۱ درصد نام خلیج فارس ثبت شده است که این جای نگرانی دارد.

در ادامه این مراسم محمدباقر وصولی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تمدن و فرهنگ ایران همچون رودی درخشان از اعماق هزاره های تاریخ تاکنون جاری است و هیچگاه متوقف نشده است اظهار داشت: وحدت جغرافیایی منطقه در نام خلیج فارس تحقق یافته است و این اسم از نخستین ادوار شکل گیری علم جغرافیا در متون آن وارد شده است. همچنین در منابع جدید علم جغرافیا از جمله یونان روح ایران و بویژه در مکتب جغرافیای اسلامی در خلیج فارس محقق شده است و دستاورهای علمی این خلیج مهم جزوی از میراثفرهنگی جهانی است.

وی اضافه کرد: اهمیت این خلیج به گونه ای است که نه تنها جزئی از میراثطبیعی ایران محسوب می شود بلکه جزئی از میراثجغرافیایی جهان است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار