|
|
کدخبر: ۱۷۰۵۳۰

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی:

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی از افزایش قاچاق مکمل های غذایی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، حسن شکوهی در نشست خبری دومین کنگره مکمل های غذایی و رژیمی از افزایش قاچاق مکمل های غذایی در کشور خبر داد و اظهار داشت: حجم قاچاق این مکمل ها به ۳۵ درصد رسیده است این در حالی است که کشور ما یک درصد مصرف مکمل دنیا را به خود اختصاص داده است. در مجموع نیز مصرف مکمل های غذایی و رژیمی در کشور ۴۰ درصدی رشد داشته است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ مصرف مکمل ها رشد ۵.۶ درصدی را داشته است بطوریکه از ۶۴ میلیارد دلار به ۹۶ میلیارد دلار فروش جهانی رسیده است، عنوان کرد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۷ فروش مکمل به رقم ۱۰۷ میلیارد دلار برسد و در سال ۲۰۱۵ به حدود یک صد میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی با بیان اینکه در سال گذشته در ایران مصرف مکمل های غذایی ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که با اضافه شدن مصرف مکمل های قاچاق به یک میلیارد دلار می رسد، تصریح کرد: مصرف مکمل در کشور یک درصد مصرف مکمل دنیا را تشکیل می دهد و این در حالی است که رشد ۴۰ درصدی مصرف مکمل را سالانه در کشور شاهد هستیم.

شکوهی ادامه داد: در این زمینه مصرف مکمل ها، ۴۵ درصد مربوط به تولید داخل است و حجم قاچاق در دو سال گذشته نیز ۲۵ درصد بوده است اما به نظر می رسد اکنون به ۳۵ درصد رسیده باشد. همچنین، ۲۵ درصد حجم مکمل ها در اروپا که به هورمون آغشته است از کشورهای هند و چین قاچاق می شود و متأسفانه به ایران نیز این قاچاق صورت می پذیرد. البته وزارت بهداشت برای نظارت بر مکمل های قاچاق ظرفیت محدودی دارد و نمی توان همه نظارت را بر عهده وزارت بهداشت گذاشت.

وی درباره سن مصرف کنندگان مکمل های غذایی نیز بیان داشت: ۴۰ تا ۶۵ سال بیشترین گروه سنی مصرف کننده مکمل های غذایی و رژیمی در دنیاست که در ایران نیز به همین شکل است به همین دلیل تبلیغات منطقی تری باید در مصرف این مکمل ها لحاظ شود.

قاچاق از پاکستان، توزیع در داروخانه های ایران

در ادامه نشست خبری دومین کنگره مکمل های غذایی و رژیمی جعفر میرفخرایی نیز عنوان کرد: متأسفانه مکمل های تقلبی و قاچاق به دلیل گران شدن بسیار عرضه می شود و برخی از آنها را مانند مکمل فارماتون به صورت غیرمجاز و تقلبی از کشور پاکستان وارد می شود و در برخی داروخانه های خاطی به قیمت ۹۰ هزار تومان توزیع می شود. براین اساس سازمان غذا و دارو نمی تواند با محدودیت افراد ناظری که دارد متخلفان را شناسایی کند به همین دلیل نیاز به قانون و بازرسان متعددی وجود دارد.

حکایت مکمل های غیرمجاز

در ادامه این نشست خبری امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو نیز عنوان کرد: مکمل ها باید در داروخانه ها توزیع شوند در غیر این صورت غیرقانونی است و با آن برخورد می کنیم.

وی ارتقای سیستم نظارتی و اطلاع رسانی دقیق را راهکار مقابله با مکمل های قاچاق دانست و عنوان کرد: مکمل های غیرمجاز به دو صورت توزیع می شوند مکمل هایی که در سازمان ثبت نشده است، مسئولیتی در قبال آن نداریم و فرآورده هایی که انواع ویتامین ها را دارند و اگر ثبت شوند مجوز توزیع می گیرند اما هنوز ثبت نشده اند.

جمشیدی ادامه داد: فرآورده مجاز به معنای داشتن شماره ثبت بر روی محصول و توزیع آن نیز باید فقط در داروخانه ها مجاز صورت پذیرد کرد، براین اساس برای برخورد با توزیع مکمل های قاچاق نیروی انتظامی، سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیج شدند.

مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو افزود: هیچ فرآورده ای نباید در شبکه های داخلی و خارجی تبلیغ شوند بنابراین اکثر فرآورده هایی که در کشور مجوز نگرفته اند نباید در شبکه های خارجی تبلیغ شوند چرا که غیرمجاز هستند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر وزارت بهداشت دارو و مکمل های غذایی حق تبلیغ ندارند و برخی مکمل ها که مجوز تولید دارند اما مجوز عرضه را ندارند که در مغازه و سوپرمارکت ها توزیع می شوند که این غیرمجاز است و مصرف و توزیع آن ممنوع است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار