|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۶۲

المانیتور گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: المانیتور با اشاره به احتمال ممنوعیت فعالیت زنان در آژانس های معاملات ملکی ایران نوشت: تا سال ۲۰۰۷، کار کردن زنان در این بنگاه ها از سوی جامعه ایران یک امر نامناسب تلقی می شد اما زنان به تدریج راه خود را به سوی این حرفه پیدا کردند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی المانیتور با اشاره به ممنوعیت فعالیت زنان در آژانس های معاملات ملکی در ایران نوشت: حسام عقبایی، در دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد: زنان نباید در آژانس های معاملات ملکی کار کنند.» اعلام این دستورالعمل جدید توسط رئیس سندیکای آژانس های معاملات ملکی تهران، بسیاری از زنان شاغل در این بخش را شگفت زده کرد.
این محدودیت جدید هنوز اجرایی نشده است. عقبایی افزود، اماکن، قبلا اعمال چنین محدودیتی را درخواست کرده بود. برخی زنان امیدوارند که این دستورالعمل اجرایی نشود. برخی دیگر مطمئن هستند که می توانند در یک رشته شغلی دیگ مشغول به کار شوند، اما دیگران بسیار نگران هستند و می ترسند شغل خود را از دست بدهند و تامین مخارج زندگی شان با مشکل مواجه شود.
تا سال ۲۰۰۷، کار کردن زنان در بنگاه های معاملات ملکی از سوی جامعه ایران یک امر نامناسب تلقی می شد. اما زنان به تدریج راه خود را به سوی این حرفه پیدا کردند و اثبات نمودند که گاهی حتی می توانند بهتر از مردان در این شغل فعالیت کنند. آنها طرز فکر جامعه و موضع صاحبان بنگاه های معاملات ملکی در مورد خودشان را تغییر دادند. اقشار مذهبی جامعه همچنان این شغل را برای زنان نامناسب می دانند و معتقدند این حرفه برای ماهیت زنانه و ظریف آنها بیش از حد زمخت و مردانه است.
بر اساس این گزارش آمارهای رسمی نشان می دهد که ۶۵ درصد بنگاه های معاملات ملکی تهران توسط زنان دارای مجوز فعالیت، اداره می شوند. بر اساس محدودیت های جدید، زنان می توانند برای صدور اجازه ایجاد یک بنگاه، مدیریت آن و استخدام دلالان معاملات ملکی مرد، درخواست دهند، اما آنها نباید به عنوان کارمند یا دلال حرفه ای در این بنگاه ها کار کنند.
پس از اعلام این محدودیت، شهین دخت مولاوردی، رئیس امور زنان دفتر رئیس جمهوری ایران در صفحه فیس بوک خود به این اقدام واکنش نشان داد و به نقل از روحانی نوشت، زنان در بسیاری از کتب تاریخی غایب هستند، زیرا تاریخ نویسان به صورت سنتی مرد بوده اند. اما زنان در طول تاریخ در اکثر رشته های شغلی، حاضر و فعال بوده اند. مولاوردی از تصمیم اتخاذ شده در مورد ممنوعیت فعالیت زنان در بنگاه های معاملات ملکی ابراز ناامیدی کرد، اما مشخص نکرد که آیا مخالفتش با این تصمیم منجر به اقدامی در این زمینه خواهد شد یا نه.
هما، دختر ۲۴ ساله ای که اخیرا به استخدام یک بنگاه معاملات ملکی در تهران در آمده است در این باره گفت، هیچ کس در خانواده ام نمی داند که من دلال معاملات ملکی هستم. «من به آنها گفته ام که در یک موسسه تبلیغاتی کار می کنم… من مدرک مهندسی ارتباطات دارم، اما نتوانسته ام شغلی متناسب با رشته ام بیابم.»
این گزارش افزود: ظاهرا زنان مشغول به کار در بنگاه ها نگرانی ای در مورد امنیت خود در هنگام نشان دادن خانه به مشتریان یا رفتن به خانه ای برای قیمت گذاری ندارند.
شیما، ۳۹ ساله که ۹ سال است در این کار فعالیت می کند گفت: «آژانس اسامی مشتریان و آدرس های آنها را دارد و می داند که دقیقا چه زمانی ما به آنجا می رویم و کی باید کارمان تمام شود و برگردیم. من هیچگاه نگران نیستم و هیچکدام از زنان فعال در آژانس ها هم از این بابت نگرانی ای ندارند.»
بر اساس این گزارش داشتن یک کارمند زن در آژانس معاملات ملکی، مزایای خاص خودش را دارد. برای مثال، مردان دارای دیدگاه های سنتی برای دیدن خانه ای جهت خرید یا اجاره به همراه همسرشان با حضور یک دلال زن راحت ترند.
البته این کار مشکلاتی هم دارد. برخی همسران دوست ندارند که شوهرشان با یک دلال معاملات ملکی زن کار کند. زیرا آنها دوست ندارند که شوهرشان با یک زن به جستجوی خانه بپردازد.
انتهای پیام / / ۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار