|
|
کدخبر: ۱۷۱۵۶۸

حبس ۲.۳ میلیارد دلار در لندن؛

با وجود اخذ مجوزهایی از اتحادیه اروپا، بیژن زنگنه وزیر نفت هر چند کارگروهی را مامور مذاکره با شرکت شل برای وصول مطالبات شرکت ملی نفت ایران کرده است اما این غول نفتی انگلیس تاکنون بدهی ۲.۳ میلیارد دلاری نفتی به ایران را پرداخت نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت حدود ۵ ماه از توافق ایران و کشورهای ۵ + ۱ و با وجود مذاکرات متعدد بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با شرکت های شل و برتیش پترولیوم انگلیس، این دو غول نفتی هنور بدهی چند میلیارد دلاری خود را با ایران تسویه نکرده اند.

از این رو از اواخر سال گذشته کارگروهی در شرکت ملی نفت ایران و با عضویت برخی از اعضای هیات مدیره این مجموعه نفتی به منظور مذاکره و مکاتبه با این دو غول نفتی و به ویژه شرکت شل برای وصل مطالبات معوق نفتی تشکیل شده است.

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه شرکت انگلیسی شل تاکنون بدهی حدود ۲.۳ میلیارد دلاری نفتی به ایران را تسویه نکرده است، گفت: تاکنون مجموعه مذاکرات انجام گرفته توسط شرکت ملی نفت ایران و وزارت امور خارجه هم برای وصول ارزی و یا تهاتر بدهی نفتی با سایر کالاها به نتیجه ای نرسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با دستور زنگنه وزیر نفت کارگروه وصول مطالبات معوق نفتی از شرکت شل تشکیل و برخی از اعضای هیات مدیره و تعدادی از مدیران با سابقه صنعت نفت در این کارگروه مامور وصول مطالبات شده اند، اظهار داشت: پیش بینی می شود در صورت توافق جدید ایران و ۵ + ۱ در مذاکرات آتی راهکارهای جدیدی به منظور تسویه این بدهی نفتی تعریف و اجرایی شود.

رستم قاسمی وزیر سابق نفت فروردین ماه سال گذشته با بیان اینکه اخیراً توافقاتی با شل داشته ایم، تاکید کرده بود: مجوزهایی از اتحادیه اروپایی و سازمان ملل برای تسویه بدهی شل گرفته ایم.

به گزارش مهر، شرکت انگلیسی - هلندی شل یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است به طوری که تا پیش از افزایش تحریم ها به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران به این شرکت چند ملیتی فروخته شده است.

همزمان با افزایش تحریم های خصمانه اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش روزانه نفت خام به این شرکت انگلیسی – اروپایی با مشکلاتی همراه شد به طوری که با تحریم " سوییفت " شرکت نفتی رویال داچ شل برای عمل به قراردادهای نفتی خود با ایران دچار مشکلات متعددی شده بود. میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

از سوی دیگر با وجود آغاز تولید گاز از میدان مشترک ایران و انگلیس در زمستان سال گذشته، اما منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ایران از محل استخراج گاز از این میدان با دستور مستقیم دولت انگلیس تا اطلاع ثانوی توسط شرکت برتیش پترولیوم در حسابی بلوکه شده است.

پیش از این با وجود تصویب تحریم های نفتی در کاخ سفید و اتحادیه اروپا، شرکت برتیش پترولیوم انگلیس نسبت به مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان هم از گزند تحریم ها معاف شده بود.

علاوه بر این، دو طول دو سال گذشته تاکنون با وجود تحریم صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما شرکت های انی ایتالیا و استات اویل هیدروی نروژ با مصوبات اتحادیه اروپا از تحریم ایران معاف و هم اکنون محموله های نفت و گازمایع ایران به دلیل بازپرداخت قراردادهای بیع متقابل به این شرکت ها عرضه می شود.

به گزارش مهر، میدان رهوم در سال ١٩٧٧ میلادی در دریای شمال و در ٣٩٠ کیلومتری شمال شرق آبردین کشف شد و توسعه آن به صورت سرمایه گذاری مشارکتی بین ایران و شرکت بی. پی انگلیس در دستور کار قرار گرفت به نحوی که ٥٠ درصد سهم در اختیار برتیش پترولیوم به عنوان توسعه دهنده و ٥٠ درصد سهم در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار داده شد.

تولید گاز از این میدان از سال ۲٠٠۵ تا ۲٠١٠ میلادی روزانه حدود ۴, ٥ میلیون متر مکعب بوده است که در سال ۲٠١٠ دولت انگلستان به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، تولید گاز از این میدان را متوقف کرد.

گاز رهوم توسط سه حلقه چاه تولید و از خط لوله جریانی ۸ اینچ به چند راهه مرکزی زیر دریا فرستاده می شود و از آنجا به وسیله خط لوله ١۶ اینچی به طول ۴۴ کیلومتر به سکوی فرآورشی Bruce که راهبری آن در دست شرکت BP است، ارسال می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار