|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۸۵

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به طرح کارت سهمیه انرژی گفت: هر فردی از انرژی سهمی دارد و اگر این فرد کارت سوخت ندارد می توانیم سازوکاری در نظر بگیریم که سهم وی به حساب خاصی برای سرمایه گذاری واریز شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست بررسی شرایط اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: روند اجرای قانون در مرحله اول با بی توجهی دولت گذشته نسبت به هشدارهایی که از این کمیسیون در رابطه با مصرف انرژی در کشور اظهار می شد، همراه بود در حالی که اساس این قانون اصلاح ساختار سوخت و حامل های انرژی است و در واقع این قانون قصد داشت یارانه انرژی را اصلاح و مابه التفاوت آن را صرف اصلاحات ساختار اقتصادی کند.
علی شمس اردکانی کمبود سرمایه را مشکل اصلی تولید عنوان کرد و افزود: همه کشورهای دنیا به سرمایه متمرکز برای ارتقای سطح زیرساخت های اقتصادی خود نیاز دارند. ولی در ایران مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها اجرایی شد وسرمایه متمرکز حاصل از آن را خرد و در بین مردم تقسیم کردند.
وی با اشاره به این که امروز کشور به ۳ میلیون شغل جدید نیاز دارد، گفت: منابع آزاد شده از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سرمایه خوبی برای حل این نیاز است، هرچند در روند اجرای قانون آن چه شاهدش بودیم خلاف چیزی بود که باید اتفاق می افتاد.
این فعال اقتصادی اعلام کرد: در طول اجرای مرحله اول، اتاق ایران به طرق مختلف تصریح کرد که منابع آزاد شده باید در زمینه سرمایه گذاری صرف شود. باید ۵۰ درصد این درآمد را مستقیم به حساب سرمایه و ۵۰درصد دیگر را به تدریج واریز کنیم. ولی حاصل آن عملکرد عکس دولت بود. به این معنا که کل درآمد به حسابی وارد شد که بالاترین تحریک را در تقاضا داشت و نه تولید. این اقدامات سرعت گردش پول را بالا برد و در نهایت تورم را افزایش داد. افزایش سرعت گردش پول بیش از افزایش حجم پول موجب تورم می شود. آن چه در پایان مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها دیده شد، افزایش مصرف کالاهای خارجی و حرکتی کاملاً ضدتولیدی بود.
شمس اردکانی با اشاره پیشنهاد کارت سهمیه انرژی در این باره توضیح داد: هر فردی از انرژی سهمی دارد اگر این فرد کارت سوخت نداشته باشد به این معنا نیست که حقش را از سوخت نگیرد بنابراین می توانیم سازوکاری در نظر بگیریم که طبق آن هر کس از سوخت استفاده نمی کند سهمش را به حساب خاصی برای سرمایه گذاری واریز کند.
وی مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را ره به ترکستان دانست و گفت: حامل های انرژی از جنس سرمایه هستند نه کالای مصرفی پس باید ساختار مصرف آن ها اصلاح گردد.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار