|
|
کدخبر: ۱۷۱۸۳۳

خبرگزاری تسنیم: مقامات محلی اقلیم کردستان عراق خواستار افزایش تعداد پایانه های مرزی با ایران به منظور افزایش مبادلات تجاری دو طرف شدند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی روداو، مقامات محلی در اقلیم کردستان عراق امیدوارند تا تعداد پایانه های مرزی در مرز با ایران را به منظور افزایش مبادلات تجاری بین دو طرف افزایش دهند.
فتحی محمد، مشاور وزارت تجارت اقلیم کردستان عراق در اربیل گفت: «حجم مبادلات تجاری بین ایران و کردستان عراق در سال گذشته به ۴ میلیارد دلار رسید.»
منطقه کردستان عراق در حال حاضر ۳ پایانه مرزی اصلی در مرز با ایران دارد که عبارتند از: باشماق، پرویزخان و حاج عمران. اما به گفته برخی مقامات کرد، حجم مبادلات تجاری با ایران ایجاب می کند که پایانه های مرزی بیشتری ایجاد شود.
به گفته هوال ابراهیم، سخنگوی فرمانداری منطقه گارمیان، ایرانی ها نیز تمایل دارند چند پایانه مرزی به تعداد پایانه های محدود موجود بیفزایند.
ابراهیم افزود: «در سفر اخیر هیئت ایرانی به گارمیان، آنها خواهان گشایش پایانه مرزی تیلاکو در نزدیکی منطقه میدان شدند.»
ایران با دارا بودن صدها کیلومتر مرز مشترک با کردستان عراق، دومین شریک بزرگ تجاری این منطقه محسوب می شود.
ابراهیم در ادامه گفت، دفتر وی یک پیشنهاد رسمی به دولت منطقه ای کردستان عراق جهت گشایش پایانه مرزی تیلاکو به عنوان سومین پایانه مرزی در مرز با ایران ارائه داده است. در طی سال های اخیر، مبادلات تجاری قابل توجهی از طریق دو پایانه مرزی پرویزخان و پیشتا انجام گرفته است.
در همین حال، مقامات محلی در منطقه حلبچه، می گویند در تلاش برای توسعه دو پایانه مرزی موجود در مرز با ایران هستند.
خیدیر کریم، رئیس شهرداری حلبچه گفت: «از آنجایی که حلبچه به یک استان تبدیل شده است، ما تلاش داریم چند پایانه مرزی رسمی در مرز با ایران ایجاد کنیم که یکی از آنها پایانه مرزی سازان است.»
به گفته مقامات محلی، چنین اقدامی نیاز به موافقت دولت مرکزی در بغداد دارد.
نوخشا نصیح، رئیس شهرداری بیارا در این باره گفت: «جلساتی بین مقامات ایرانی و عراقی برای توسعه پایانه مرزی در منطقه شوشمه برگزار شده است، اما هنوز این موضع هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.»
ظرفیت فعلی شوشمه، برای عبور حدود ۱۲۵ کامیون مناسب است.
نصیح افزود، مذاکرات برای توسعه این پایانه مرزی بیش از ۴ سال است که ادامه دارد.
پایانه مرزی کله در منطقه پیشدار یک پایانه گمرکی کوچک دیگر است که مقامات در پی توسعه آن هستند.
انتهای پیام / / ۱۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار