|
|
کدخبر: ۱۷۷۱۵۴

رئیس قوه قضائیه خواستار شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس قوه قضائیه گفت: برخی افراد ایرانی در کشور عراق زندانی هستند که جرم آن ها عبور غیرقانونی از مرزهاست، این افراد صرفاً برای زیارت به این شکل از مرزها عبور کرده اند لذا تقاضا می کنیم هنگام محاکمه به نیت آن ها هم توجه شود.

به گزارش خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیم، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در دیدار با مدحت محمود رئیس دستگاه قضایی عراق با بیان این که ایران را منزل و وطن خود بدانید همان طور که بنده عراق را منزل خود می دانم، اظهار داشت: رابطه ایران و عراق فراتر از مرزهای مشترک است و سابقه تاریخی، تمدنی این دو کشور و اشتراکات ایمانی موید این ادعاست.

وی در ادامه با تبریک برگزاری موفق انتخابات اخیر در کشور عراق گفت: کشورهای غربی با حمایت از تروریست ها مشکلات متعددی را در عراق ایجا د کردند اما اراده ملت، مرجعیت و نظام عراق بر این مشکلات فائق آمده و راه پیشرفت را طی خواهد کرد.

آملی لاریجانی گفت: دستگاه قضایی ایران از زمان انقلاب اسلامی به رهبر حضرت امام خمینی همواره یکی از ارکان اصلی نظام بوده و ساختارهای جدیدی را ایجاد کرده است. قوه قضائیه در حال حاضر دستگاهی مستقل است که به طور مداوم از دانش روز استفاده می کند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی به استقلال قوه قضائیه تسری شده است و یکی از تجربیات کم نظیر در دنیا این است که قوه قضائیه و دستگاه های اجرایی نظارت می کند و در حال حاضر حداقل دو دستگاه نظارتی قوه قضائیه نسبت به دستگاه های اجرایی خارج از قوه قضائیه نظارت می کند. اول سازمان بازرسی کل کشور که بر دسته های قوه مجریه نظارت کامل دارد و تخلفات را پیگیری می کند و دوم دیوان عدالت اداری که آئین نامه ها، مصوبات و تصمیم های دولتی خلاف قوانین را باطل می کند و مأموران دولتی که از موقعیت سوءاستفاده کرده باشند را مورد پیگرد قرار می دهد.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که همین موضوع از حوزه قضایی یک دستگاه مقتدر ساخته است، گفت: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار مسئولان و نظام عراق قرار دهیم.

آملی لاریجانی گفت: هر دو کشور باید تجارب قضایی و حقوقی خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و به خاطر غرابت بین دو کشور این تبادل تخصص و تجربه به تکامل نظام قضایی طرفین کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به امضای ۴ تفاهمنامه همکاری در حوزه قضایی بین ایران و عراق نیز گفت: این قراردادها بسیار خوب و مناسب است که مفاد آن اجرایی شود. ما آماده همکاری هستیم و این توقع را از طرف عراقی هم داریم که مصوبات این توافقنامه ها را اجرایی کند زیرا در تعامل بین دو دستگاه قضایی و بطور کلی دو کشور تاثیرگذار است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برخی افراد ایرانی در کشور عراق زندانی هستند که جرم آن ها عبور غیرقانونی از مرزهاست. این افراد صرفاً برای زیارت به این شکل از مرزها عبور کرده اند و باید هنگام محاکمه به نیت آن ها هم توجه شود. هر چند ما نیز در قوانین خود تخلف از قوانین را قبول نداریم اما عموماً در ایام اربعین و عاشورای حسینی افراد بدین شکل از مرز عبور کردند که بعضا احکام شدیدی درباره آن ها صادر شده است. تقاضا می کنیم هنگام محاکمه نیات آن ها هم لحاظ شود.

آملی لاریجانی در خصوص حضور منافقین در کشور عراق اظهار داشت: ما می دانیم که حضور منافقین در عراق مشکلاتی را هم برای مردم و مسئولان این کشور ایجاد کرده است اما توقع ما استرداد آن هاست. منافقان در ایران دست به ترورهای مختلفی زدند که از جمله رئیس دستگاه قضائی، دادستان کل کشور و ۱۷ هزار شهروند به دست آنها به شهادت رسیده اند. اینها یک گروه تروریستی مشخص بودند که اعترافات آنها در خصوص ترور موجود است. توقع ما این است که در چارچوب قانون و توافقنامه های استرداد مجرمین که در کشور عراق هستند به ایران بازگردانده شوند تا عادلانه محاکمه شوند. زیرا این موضوع یک مطالبه عمومی است.

مدحت محمود رئیس دستگاه قضایی عراق نیز در این دیدار اظهار داشت: ملت و نظام ایران و عراق پیوندی عمیق دارند و بهترین دلیل در این زمینه این است که جنگ ۸ ساله نیز نتوانست پیوند این دو ملت را متزلزل کند یک دولت مشخص با یک سیاست مشخص اختلافاتی را ایجاد کرد اما به خاطر عمیق بودن این پیوند معنوی بین دو کشور این رابطه همچنان وجود دارد و کسی نمی تواند آن را خراب کند. جنگ ۸ ساله را یک نفس ایمانی محو کرد و از بین برد.

وی با بیان این که امید داریم هم افزایی و ارتباط بین نظام و ملت دو کشور بیش تر شود، گفت: پیام ها و دیدارهای مشترک می تواند این رابطه بین دو کشور را عمیق تر کند.

مدحت محمود ادامه داد: عراق از تجربیات ایران در زمینه مسائل قضایی به ویژه استقلال دستگاه قضایی آگاه است. در همین زمینه و از سپتامبر سال ۲۰۰۳ این تجربه بی نظیر وارد سیستم قضایی عراق نیز شد و دستگاه قضایی ما نیز به طور کامل مستقل شد.

رئیس قوه قضائیه عراق با بیان این که اشراف نسبتاً کاملی به سیستم قضایی ایران دارد گفت: دستگاه قضایی شما با وجود جوان بودن نظام جمهوری اسلامی بسیار قدرتمند فعالیت می کند و در عین حال که در عملکرد سایر قوا خللی ایجاد نمی کند اما پایه توازن و تعامل میان سایر قواست. رئیس قوه قضائیه در ایران وزیر دادگستری را برای حضور در کابینه به دولت معرفی می کند و این موضوع نه تنها اخلال در کار دولت نیست بلکه تعاملی بین قواست. قوه قضائیه ایران نسبت به رفتار و عملکرد قوه مجریه نظارت دارد و این کار مایه تقویت دولت و کشور است.

مدحت محمود درباره درخواست آیت الله آملی لاریجانی در زمینه اجرای موافقتنامه های بین دو کشور گفت: این موافقتنامه ها تا جایی که مربوط به دستگاه قضایی است مصوب شده و وارد مرحله اجرایی شده است و سفیر ایران آمادگی کامل برای اجرای مفاد این موافقتنامه ها را در زمینه استرداد مجرمان دارد.

وی همچنین درباره محاکمه اتباع ایرانی به جرم ورود غیرقانونی به عراق گفت: در این زمینه خواستار اصلاح قوانین شده ایم و موضوع به مجلس نمایندگان ارسال شده است و امیدواریم در مجلس آینده نمایندگان به این موضوع رسیده شود و درخواست ما این بوده که مجازات خفیفی برای اینگونه افراد در نظر گرفته شود در این زمینه با رئیس جمهور گفت وگو کرده ایم که تا افرادی که در این زمینه زندانی هستند مشمول عفو قرار گیرند.

وی همچنین د رخصوص استرداد منافقین به ایران گفت: این موضوع جنبه های سیاسی نیز دارد و دولت عراق اقدامات در این زمینه را با همکاری سازمان ملل انجام می دهد تا به سرانجام برسد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار