|
|
کدخبر: ۱۸۱۶۸۷

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: 20 رستوران در استان کرمانشاه در طول چهار ماه امسال به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از فراورده‌های دامی ناسالم پلمب شده است.

نادر پرور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه ، با اشاره به اینکه طی چهار ماه امسال 20 رستوران سطح استان پلمب شده و این نشان‌دهنده نظارت مستمر است اظهار داشت: دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی همکاری ویژه‌ای در این زمینه داشتند و متخلفانی که سلامت مردم را تهدید کردند محکوم به زندان شدند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی دو هدف عمده حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور در مقابل تهدید انواع بیماری‌ها و ارتقای بهداشت عمومی جامعه را دنبال می‌کند عنوان کرد: هدف ما برخورد چکشی نیست بلکه تلاش می‌شود با کلاس‌های آموزشی و تذکر سطح اطلاعات مردم و اصناف فعال در این حوزه افزایش یابد

پرور با بیان اینکه حدود 50 درصد از بیماری‌هایی که سلامت مردم را تهدید می‌کنند از طریق دام و فراورده‌های خام دامی آلوده است گفت: سازمان دامپزشکی کشور از طریق مبارزه و کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان و سایر اقدامات تکمیلی در این حوزه وظیفه خود را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش دمای هوا و آغاز فصل تکثیر کنه‌ها به عنوان ناقلان بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو بیان کرد: این بیماری در انسان بسیار خطرناک و کشنده است اما در دام هیچگونه علامت خاصی ندارد به همین دلیل ممکن است بسیاری از مردم، پرورش‌دهنده‌ها و بهره‌برداران متوجه خطر این بیماری نشوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه مهمترین اقدام دامپزشکی در این زمینه مبارزه با ناقلان یا همان کنه‌ها است افزود: با کمک استانداری، فرمانداران و بخشداران جایگاه‌های نگهداری دام‌ها و بدن خود دام‌ها به صورت کاملا رایگان در حدود 1100 روستا سم‌پاشی شده است و این جایگاه‌ها بیشتر در مناطق مرزی، محروم و پرخطر قرار دارند.

پرور با اشاره به اینکه تکمیل و تجهیز پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است گفت: کشتارگاه صنعتی بیستون از جمله این کشتارگاه‌ها است که تأمین گوشت شهر کرمانشاه، صحنه و هرسین را تأمین می‌کند و از دو سال گذشته انجام شده است و فراورده‌های خام دامی به مدت یک شبانه‌روز در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و در مرحله بعد عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات پیش‌سرد در شهرستان سنقر و کلیایی نیز انجام شده و در پاوه و کنگاور نیز در حال انجام است افزود: اما شهرستان‌های غرب استان از این نظر دارای مشکل هستند و از تمام راهکارهای موجود استفاده می‌شود که کشتارگاه‌هایی که متعلق به شهرداری است تجهیز شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: از مردم این مناطق درخواست می‌شود گوشت خریداری شده را به مدت یک شبانه‌روز در یخچال نگهداری کنند زیرا این اقدام در تمام دنیا انجام می‌شود و در صورت آلوده بودن گوشت با این روش بیماری رفع و گوشت نیز تردتر می‌شود.

پرور با اشاره به اینکه در زمینه رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها وظیفه دامپزشکی نظارت بر گوشت و مواد اولیه است گفت: علاوه بر ضرورت توجه به ظاهر این مکان‌ها چنانچه قیمت غذاهای عرضه شده به صورت غیرمتعارف پایین باشد به طور قطع مشکلی از نظر بهداشتی وجود دارد که باید به اطلاع مراکز بهداشتی و نظارتی رسانده شود.

وی درباره مشکلات بهداشتی خیابان وزیری کرمانشاه گفت: بارها اعلام شده که این منطقه یکی از مناطق پرخطر شهر کرمانشاه است و شهرداری باید برای رسیدگی به آن اقدام کند در واقع این مکان نیازمند یک اکیپ ناظر مقیم است که آن محل را به صورت مستمر رصد کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار