|
|
کدخبر: ۱۸۳۹۳۹

معاینه فنی خودرو خوروهای زیر 5 سال الزامی است اما پلیس به خاطر کرونا تا پایان ماه رمضان فرصت دریافت معاینه فنی را اعلام کرده و خودرویی جریمه نمی شود.

معاینه فنی خودرو را پلیس راهنمایی و رانندگی  برای رانندگان و خودرو هایی که عمر آنها بیشتر از ۵ سال است الزامی کرده است و خودروهایی که عمر تولید آنها کمتر از ۵ سال می باشد نیازی به معاینه فنی ندارند.

اخبار اجتماعی- سردار کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا البته به خاطر شرایط کرونا اعلام کرده هیچ خودوریی به دلیل اتمام معاینه فنی و مهلت گواهی نامه تا پایان ماه مبارک رمضان جریمه نشوند.

به گزارش امید نیوز، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: این موضوع شامل گواهینامه های رانندگی منقضی اعتبار نیز می گردد.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: به رغم این تدابیر که در راستای پیشگیری از تجمع افراد و شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است توصیه میکنیم به مرور و در فرصت موجود نسبت به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دفاتر پلیس+10 برای دریافت معاینه فنی و تمدید گواهینامه های رانندگی خودشان که منقضی اعتبار شده ، اقدام کنند.

معاینه فنی خودرو چیست؟

در واقع تست و بررسی وضعیت ظاهری خودرو، تست آلاینده ها، چراغ های جلو، سنجش چرخ ها برای همراستا بودن، عملکرد کمک فنرها، سنجش ترمز ها، کارایی وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و همچنین بازدید از زیربندی در مجموع معاینه فنی خودرو را تشکیل می دهد. به بیان ساده تر به تشخیص سلامت و میزان سلامت خودرو معاینه فنی می گویند‌. این بررسی وضعیت خودرو طی چند مرحله انجام می شود که در ادامه می خوانید:

۱. تست گازهای خروجی از خودرو:

این تست به عنوان تست ۴ گاز معروف است که در این مرحله کارشناسان به آزمایش گازهای خروجی از اگزوز خودرو می پردازند.

۲. تست ظاهر خودرو:

از اسم این مرحله کاملا پیداست که کارشناسان عیوب ظاهری خودرو را بررسی میکنند، سالم نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ‌خطر عقب، چراغ دنده‌عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ریزی، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور، صاف بودن آج تایر و… می‌تواند باعث مردود شدنتان شود. 

۳. تست همراستایی چرخ ها:

اهمیت این تست از این رو می باشد که همراستا نبودن چرخ ها باعث افزایش مصرف سوخت میشود پس برای مردود نشدن در این تست باید جلوبندی و میزان فرمان خودروی شما تنظیم باشد.

۴. تست ترمز:

این تست توسط دستگاهی انجام می شود که خودروهای سواری و وانت‌بارها را تا وزن ۴ تن مورد سنجش قرار می‌دهد.

۵.تست تنظیم موتور:

مهمترین مرحله همین در معاینه فنی خودرو تنظیم موتور است، زیرا در صورت تنظیم نبودن و عملکرد ناصحیح موتور، احتراق در موتور به شکلی ناصحیح انجام می شود و همین باعث افزایش بیش از حد آلایندگی خروجی از اگزوز شود.

۶. مرحله جدید معاینه فنی:

بر اساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد از ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۶ برای خودروهای  دوگانه سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال علاوه بر معاینه فنی بنزین، تست هیدرواستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست نیز انجام شود. بنابراین دارندگان این خودروها در سراسر کشور جهت دریافت معاینه گاز ابتدا باید به مراکز مجاز تعیین شده جهت باز کردن مخزن و ارسال به آزمایشگاه مراجعه نمایند.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که کلیه خودروهای دوگانه سوز فابریک مدل ۱۳۹۱ به پایین و همچنین مخازنی که تاریخ تولید آنها قبل از ۲۰۱۱ می باشد شامل این طرح میشوند.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به مراکز معاینه فنی کارت خودرو یا برگ سبز خودرو می باشد بدون داشتن این مدارک هرگز معاینه فنی خودروی شما انجام نمی شود.

شاید برای شما سوال ایجاد شود که هزینه این مراحل و تست ها چقدر است؟ باید بدانید که

هزینه کامل معاینه فنی خودرو تنها ۲۳ هزار تومان است. این رقم با توجه به خدمات ارائه شده بسیار ناچیز می باشد.

حالا اگر خودرویی در معاینه فنی مردود شود باید چه کرد؟

اگر خودرو شما در مراحل معاینه فنی مردود شود و دوباره بخواهید به همان مرکز مراجعه کنید بابت هربار معاینه باید ۵ هزار تومان پرداخت کنید. یک کارشناس فنی می گوید: اگر خودرویی در یک یا چند مرحله از آزمون های معاینه فنی قبول نشود و چنانچه مالک درخواست کند عیب یا عیوب خودرو در مراکز تعیین شده و مجاز این مراکز انجام می گیرد. و در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می شود. وی هدف از انجام آزمون آلاینده ها را در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور بیان می کند و می افزاید: میزان مصرف سوخت، سلامت سیستم جرقه و وضعیت عملکرد سوپاپ ها در دور آرام موتور از جمله مواردی است که در اولین مرحله معاینه فنی خودرو بررسی می شود و درصورتی که خودرو از حالت تنظیم خارج شده و یا نقص فنی در عملکرد مجموعه سیستم احتراق وجود داشته باشد، آلاینده های خروجی از اگزوز از حد استاندارد آن فراتر می رود و در این زمان باید ضمن مراجعه به تعمیرگاهی معتبر، نسبت به رفع عیب و تنظیم موتور با دستگاه سنجش گازهای خروجی اقدام کرد.

مراکز زیادی برای معاینه فنی خودرو در تهران وجود دارند که تعدادی از آنها را در زیر می خوانید:

مراکز معاینه فنی خودرو در تهران

مراکز معاینه فنی در تهران

۱. مرکز بیهقی

میدان آرژانتین، پارکسوار بیهقی، ضلع شمال شرقی پارکسوار

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۱۱

سامانه پاسخگو: ۹۶۰۰۶۰۰۰

۲. مرکز سراج

میدان رسالت، خیابان فرجام، خیابان سراججنب پمپ گاز

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۷۸

سامانه پاسخگو: ۹۶۰۰۶۰۰۰

۳.مرکز الغدیر

یافت آباد، بلوار الغدیر، روبه رو بیمارستان شهدای یافت آباد

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۵۴۲

۴. مرکز شقایق

بزرگراه آزادگان، بالاتر از میدان میوه و تره بار مرکزی، بلوار شقایق

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۲۷

۵. مرکز نیایش

بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی (مسیرجنوب به­ شمال)، بعد از بزرگراه نیایش، خیابان هفتم 

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۹۲

۶.مرکز شهید آبشناسان

تقاطع بزرگراه ایرانپارس و بلوار شاهین شمالی

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۸۷

۷. مرکز شهید چمران

خیابان شهید رجایی ، بالاتر از پل شهید آوینی ، جنب مرکز خرید و فروش خیابان معاینه فنی خودرو

تلفن: ۰۲۱۵۵۲۳۱۷۰۰

۸. مرکز دماوند

بعد از سه راه تهرانپارس -بعد از ساختمان ایر تویا - روبروی بیمه ایران 

تلفن: ۰۲۱۹۶۰۴۶۴۳۱۹. مرکز خاوران

جاده خاوران، بزرگراه امام رضا (ع)، کیلومتر ۱۳ ، بعد از خاورشهر ، مقابل مرکز تعویض پلاک خودرو

تلفن: ۰۲۱۳۳۸۵۶۸۶۸

۱۰. مرکز چیتگر

کیلومتر 12 جاده مخصوص کرج روبروی شهرک دانشگاه داخل مجموعه مرکز تعویض پلاک چیتگر

تلفن: ۰۲۱۴۴۹۰۶۲۲۳

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار