|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۱۰

چرا هزاران کرد عراقی جان خود را برای رسیدن به اروپا به خطر می اندازند؟

کردهای عراق از بیکاری بالا، فساد گسترده، خدمات ضعیف شکایت دارند.

به گفته آری جلال، رئیس بنیاد اجلاس سران در سلیمانیه برای امور پناهندگان و آوارگان، حداقل 40 هزار عراقی از ابتدای سال 2021 کشور را ترک کردند که 70 درصد آنها از اقلیم کردستان بودند.

جلال گفت که مهاجرت به خارج از عراق از دهه 1990 در حال افزایش بوده است، اما پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال 2003 کاهش یافت، قبل از اینکه با ظهور داعش در سال 2014 دوباره افزایش یابد.

دولت اقلیم کردستان (KRG) تعداد فزاینده مهاجرت از اقلیم کردستان را ناشی از هجوم آوارگان داخلی از سراسر عراق پس از تسلط داعش بر بخش‌های وسیعی از شمال این کشور در سال 2014 و تنش‌های چندین دهه بین این کشور دانسته است. ترکیه و حزب کارگران کردستان (PKK).

پ‌ک‌ک که در فهرست گروه‌های تروریستی بسیاری از جامعه بین‌المللی قرار دارد، از کوه‌های شمالی عراق به عنوان سکوی پرشی برای شورش خود علیه ترکیه استفاده می‌کند. ارتش ترکیه به طور منظم عملیات برون مرزی و حملات هوایی را علیه پ ک ک در شمال عراق انجام می دهد.

در بیانیه ای هفته گذشته، دیندار زیباری، هماهنگ کننده حمایت بین المللی اقلیم کردستان، گفت که ورود نزدیک به 700000 آواره داخلی از سایر مناطق عراق به منطقه، منبع ناامیدی برای کردهای عراق بوده است و بسیاری از آنها را "متمایل به فرار می کنند.

وی افزود که صدها روستا در مناطق مرزی که جنگجویان پ‌ک‌ک با ترکیه درگیر شده‌اند، متروک شدن نیز بر افزایش مهاجرت افزوده است.

او به الجزیره گفت: «کسانی که مهاجرت می‌کنند داستان‌های دروغینی در مورد شرایط زندگی در منطقه کردستان می‌گویند و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند... تا آبروی منطقه را خدشه‌دار کنند». وی گفت: قاچاقچیانی که به دنبال سود مادی هستند نیز مقصر هستند.

اربیل از نزدیک با بغداد برای بازگرداندن صدها پناهجوی کرد که در اروپا سرگردان مانده اند، همکاری کرده است. این کشور مجبور کردن شهروندان خود به بازگشت را رد می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار