|
|
کدخبر: ۶۰۳۰۴

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات نرخ دلار بعد از مذاکرات ژنو، گفت: به‌تبع این تحولات مثبت، میزان فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار ارز به شدت کم‌رنگ شده است.

به گزارشامیدبه نقل از ایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بروز نوسانات ارزی در سال‌های اخیر، فعالان اقتصادی، مردم و سیاستگذاران کشور را با نااطمینانی‌هایی روبرو ساخت و از دیدگاه آگاهان، تداوم این بی ثباتی ها بیش از هر چیز، مخل فضای کسب وکار، فعالیت های تولیدی و ثبات اقتصادی کشور بوده است.

وقوع رویدادهای پیش‌گفته، بیش از پیش اهمیت انجام وظایف ذاتی و قانونی بانک مرکزی را مشخص کرده است. لذا این بانک در برهه کنونی، در راستای حفظ و صیانت از ارزش پول ملی و تقویت آن به مقولاتی چون استقرار انضباط پولی و کاهش انتظارات تورمی توجه جدی داشته و ثبات‌بخشی به فضای اقتصاد کلان و ایجاد ثبات قیمت‌ها را در سرلوحه سیاست‌های پولی و ارزی خود قرار داده است. امید می‌رود به یاری خداوند متعال و تلاش‌های دولت تدبیر و امید در زمینه تنش زدایی و التزام عملی به رعایت انضباط مالی، مجموعه این اقدامات به بهبود شرایط کسب و کار و معیشت مردم منجر شود.

بر این اساس، پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ولی اللهسیفرئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با تحولات اخیر بازار ارز گفتگویی انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرانید.

جناب آقای رییس کل، لطفاً توضیح فرمایید که نرخ ارز چرا برای بانک مرکزی اهمیت دارد؟ آیا صحبت های شما در چند ماه گذشته را می توان به عدم تمایل بانک مرکزی به کاهش نرخ ارز تعبیر کرد؟

نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان نقش مهمی در تخصیص منابع، ایجاد تعادل در بازارها و حفظ پایداری درونی و بیرونی اقتصاد کشور ایفا می کند. این کارکردهای گسترده موجب شده بانک مرکزی به منظور ایفای صحیح وظایف ذاتی و قانونی خود توجه ویژه‌ای به تحولات این بازار داشته باشد. بر این اساس؛ حفظ آرامش در بازار ارز، حداقلسازی نوسانات نرخ ارز و تناسب سطح و تغییرات آن با عوامل بنیادین اقتصادی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به طور طبیعی مردم، فعالان و سیاستگذاران اقتصادی کشور همواره از یک بازار ارز پویا که ضمن حفظ ارزش پول ملی بتواند موازنه مطلوب و پایداری را میان اقتصاد داخلی و خارجی بر قرار سازد و به سرمایه‌گذاری و تولید در کشور کمک نماید، استقبال نموده و بی ثباتی در بازار، جهش های هیجانی و تلاطم‌های سفته‌بازانه را نامطلوب و مخل فضای اقتصادی جامعه و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و تولید می دانند. بانک مرکزی نیز که حسب وظیفه قانونی، عهده دار حفظ ارزش پول ملی در کشور می‌باشد، حفظ و صیانت از ارزش پول ملی را همواره مد نظر داشته و تقویت ارزش پول ملی را در فضایی بادوام و چارچوبی سازگار با عوامل بنیادین و مصالح اقتصاد ملی، مطلوب می‌داند.

مواضع بانک مرکزی در قبال برخی تحولات بازار ارز طی ماه‌های اخیر نیز از این منظر قابل ارزیابی است و نباید نظر این بانک بر لزوم ثبات‌بخشی و حفظ آرامش در بازار ارز را به اشتباه به عدم حمایت از کاهش نرخ ارز تعبیر نمود.

آیا ادبیات نظری و تجربی هم بحثهای شما را حمایت می کند؟

مسلما " مبانی علمی و تجربیات عملی گذشته کشور و دیگر اقتصادها در این خصوص نیز حکایت از اهمیت هدایت صحیح نرخ ارز در مسیری متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین تعیین و حمایت‌کننده از نرخ پایدار ارز دارد. در همین راستا، از بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذار پولی و ارزی انتظار می‌رود تمامی مساعی خود را برای هدایت تحولات بازار ارز در مسیری صحیح و سازگار با بنیان‌های اقتصاد کلان بکارگیرد و اقتصاد را از تبعات نوسانات ناپایدار و فاقد پشتیبانی کافی از سوی عوامل بنیادین، مصون دارد. بر این اساس، انعکاس آثار تحولات مثبت، پایدار و متناسب با اقتضائات کلان کشور در بازار ارز مسلماًّ از حمایت‌های بانک مرکزی برخوردار خواهد بود.

با گذشت بیش از سه ماه از شروع به کار دولت جدید و دستاوردهای اخیر در مذاکرات، نظر شما راجع به تحولات روزهای اخیر در بازار ارز چیست؟

خوشبختانه طی ماه‌های اخیر فضای کلی تحولات کشور به گونه‌ای بوده که از شدت تلاطم‌های بازار ارز تا حد زیادی کاسته و روند اصلاحی را در این بازار موجب شده است که درنتیجه نااطمینانی‌های پیشروی فعالان واقعی اقتصاد و بازار ارز را به‌طور معنی‌داری تقلیل داده است. به‌تبع این تحولات مثبت، میزان فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار ارز به شدت کم‌رنگ شده است.

بانک مرکزی نیز در تلاش بوده است با استقرار انضباط پولی و تقویت فضای کاهش انتظارات تورمی - که خود را در روند نزولی تورم نقطه به نقطه نشان داده و احتمالاً در ماههای آتی به کاهش تورم منجر خواهد شد - در جهت ثبات‌بخشی به فضای اقتصاد کلان گام بردارد. اثر بخشی این گام‌ها در مبارزه با تورم با التزام دولت یازدهم به رعایت انضباط مالی تقویت خواهد شد.

بدیهی است به موازات این تلاش‌ها، افزایش دسترسی به ذخایر خارجی، زمینه‌های تقویت بیشتر عرضه ارز در بازار و تثبیت بیش‌از پیش روندهای مثبت مشاهده شده را فراهم خواهد ساخت. خوشبختانه، نتایج موفقیتآمیز مذاکرات اخیر در جهت تنش‌زدایی از روابط خارجی و حرکت به سمت رفع کامل تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی نیز افق مناسبی را در جهت تقویت منحنی عرضه ارز و افزایش انعطاف‌پذیری آن فراهم کرده است.

بر این اساس، تحولات روزهای اخیر بازار ارز، متناسب با افق ترسیم شده و پیشرفت‌های نسبی حاصل شده در عوامل اقتصادی و غیراقتصادی موثر در تعیین نرخ ارز بوده و بالطبع، این روند مورد حمایت بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول و متولی این بازار نیز می‌باشد.

لازم به توضیح است در سال جاری کلیه عملیات ارزی بانک مرکزی از طریق اتاق مبادلات ارزی صورت پذیرفته و تلاش‌های این بانک بر تعمیق و گسترش این بازار در تامین نیازهای ارزی کشور متمرکز بوده است. در نتیجه این تلاش‌ها طی ماه‌های اخیر، شاهد ثبات در بازار غیررسمی ارز بوده‌ایم بدون این‌که هیچ گونه مداخله‌ای از سوی این بانک صورت پذیرفته باشد.

رویکرد بانک مرکزی در قبال بازار ارز و تحولات آن چگونه خواهد بود؟

بدیهی است بانک مرکزی از روند تقویت باثبات و پایدار ارزش پول ملی متناسب با عوامل بنیادین و اقتضائات تعادل عمومی اقتصاد استقبال نموده و همچون گذشته از یک بازار ارز با ثبات، پویا و به دور از نوسانات هیجانی و سفته بازانه حمایت می‌نماید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار