|
|
کدخبر: ۶۱۶۵

رئیس‌کل بانک مرکزی هفته گذشته کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۹۰۰ تومان را «منطقی» ندانست. آیا اگر امروز هم که دلار دوباره روند نزولی به خود گرفته و به نزدیکی ۲۹۰۰ تومان رسیده، بر اساس همان «منطق»، آقای رئیس‌کل در بازار دخالت می‌کند؟

به گزارشامیدبه نقل از مشرق، هفته گذشته که قیمت دلار روند نزولی طی می‌کرد و برای اولین بار طی یک سال اخیر به ۲۹۰۰ تومان هم رسید، ابراز مخالفت رئیس‌کل بانک مرکزی با تداوم نزول دلار موجب معکوس شدن روند قیمتی آن شد.

روز سه‌شنبه صبح در حالی که نرخ دلار در صرافی‌های سراسر کشور به ۲۹۰۰ تومان کاهش یافته بود و انتظار می‌رفت کاهش قیمت دلار تداوم هم داشته باشد، رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه‌ای در جمع اعضای اتاق بازرگانی در اظهاراتی قابل تامل گفت: «قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست. الان قیمت نرخ دلار کف خود در بازار رسیده است و اگر از این رقم پایین‌تر بیاید منطقی نیست.»

انتشار این سخن آقای ولی‌الله سیف موجب شد روند بهبود چندروزه ارزش پول ملی کشورمان متوقف شود و دوباره دلار روی به گرانی بیاورد.

انعکاس همین جمله از جانب رئیس‌کل بانک مرکزی کافی بود، تا دوباره سرمایه‌های سرگردان وارد بازار ارز شود و دلالانی که با مشاهده کاهش اخیر قیمت دلار از این بازار خارج شده بودند دوباره وارد بازار ارز شده و به خرید دست بزنند و با اطمینان از اینکه ریسک کاهش قیمتی وجود ندارد، خریدار شوند. تاثیر سخنان رئیس‌کل بر بازار ارز، آنچنان آشکار بود که یک روز بعد سخنگوی دولت مجبور شد به توجیه سخنان سیف بپردازد.

محمدباقر نوبخت با ارائه توضیحاتی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد بهای ارز تلاش کرد ظن قوی درباره مخالفت دولت با کاهش قیمت دلار را پاک کند. او گفت: «سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی به این مفهوم نیست که دولت به دنبال افزایش ارز باشد بلکه دولت اصلا چنین قصدی ندارد و خواهان ثبات بخشیدن به بازار ارز است.»

سخنگوی دولت در ادامه توضیحاتش با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته که باعثاز بین رفتن کنترل اقتصاد از کشور شده بود، توپ را از زمین دولت به زمین بانک مرکزی انداخت و گفت: «بانک مرکزی باید در خصوص ثبات نرخ ارز و ثبات در بازار پاسخگو باشد.»

از آنجا که اظهارات رؤسای بانک‌های مرکزی به اقتضای سمت حساس و تخصصی آنها، طبیعتا بر مبنای منطق اقتصادی باید باشد، ابراز مخالفت آقای ولی‌الله سیف با کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۹۰۰ تومان بر پایه دلایل و استدلالاتی بوده که حتما هنوز هم جاری است.

بنابراین انتظار می‌رود با توجه به روند نزولی قیمت دلار در روز جاری، آقای سیف امروز هم با واکنش به بازار، مانع کاهش بیشتر قیمت دلار شوند. مطمئنا سکوت آقای سیف درباره کاهش کنونی قیمت دلار، به منزله اعتراف وی به اشتباه بودن موضع هفته‌ گذشته‌اش خواهد بود.

شنیده شده اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته، با انتقادهایی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان دولت مواجه شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار