|
|
کدخبر: ۹۴۵۹۴

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه با تاکید بر آن که مصرف شیر کم چرب بر انواع پرچرب ارجح است، گفت: چربی موجود در شیرها و لبنیات پرچرب مربوط به چربی شیر نیست، بلکه چربی شیر گرفته شده و روغنی به نام «پالم» به شیر اضافه می‌شود.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، دکتر مجید حاجی فرجی در نخستین همایش کشوری تغذیه سالم، گفت: دو دوره بررسی جامع الگوی مصرف در خانوارهای ایرانی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ انجام و وضعیت موجود گزارش شد. پیرو آن نیز سبد مطلوب غذایی ایرانیان نوشته شد که البته باید اجرا می‌شد. اما هنوز بسیاری از مشکلات همچنان باقی است و باز هم ۲۰ درصد مردم مصرف کم انرژی و ۴۵-۴۰ درصد مصرف زیاد انرژی را دارند. این در حالی است که با وجود مصرف زیاد انرژی، اما سلول‌ها گرسنه‌اند. ۵۵-۵۰ درصد نیز اضافه وزن و چاقی دارند.

وی به برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک اشاره کرد و گفت: اوایل امسال با دستور وزیر وقت بهداشت، بررسی نان در کشور آغاز شد تا بلکه بتوانیم مشکل نان را به عنوان قوت قالب حل کنیم. در این زمینه اقدامات لازم، انجام و سیاست‌ها هم نوشته شد. اما با روی کار آمدن دولت جدید، دوباره به ما گفتند که بنشینید و ببینید که باید چه کار کنیم. ۹ ماه گذشته ما روی بحثنان متمرکز شده و کار اقتصادی انجام داده‌ایم تا بلکه مشکل حل شود، اما نشد. در حال حاضر نیز سیاست‌های جدید، تدوین و آماده طرح در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.

رییس انستیتو تحقیقاتتغذیهبا انتقاد از برخی تبلیغات در مورد مصرفمواد غذاییمختلف، گفت: بسیاری از کارخانجات تولید را قطع کرده‌اند و به واردات روی آورده‌اند. آن هم واردات و خوردنی‌هایی که جز ضرر، چیزی ندارند. باید در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

حاجی فرجی درباره مصرف لبنیات پرچرب نیز گفت: لازم است که مصرف‌کنندگان لبنیات پرچرب بدانند که روغن شیر نمی‌خورند، چرا که روغن شیر گرفته می‌شود و به جای آن روغن پالم به آن اضافه می‌شود. بنابراین ترجیح آن است که شیر کم چرب مصرف شود.

وی به بحثمراقبت تغذیه‌ای و پایش آن در کشور اشاره کرد و افزود: برای اجرای این برنامه‌ها نیازمند حمایت هستیم. البته استان‌ها هم باید در این زمینه همراه شوند. بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر با مراقبت‌های تغذیه‌ای به حداقل کاهش می‌یابد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه در عین حال گفت: برنامه ارزیابی وضعیت تغذیه‌ای زیرگروه‌های جمعیتی و عوامل تعیین‌کننده محیطی، اجتماعی و اقتصادی حدود یک سال است که به تاخیر افتاده و نیازمند پول است. حتی این برنامه را به مجلس هم بردیم. اما هنوز نتوانستیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

حاجی فرجی در ادامه افزود: ۹۰-۸۰ درصد مردم به درجات مختلفی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. بنابراین تنها بحثمصرف شیر مطرح نیست. بلکه باید غنی‌سازی یک ماده غذایی با ویتامین D هم انجام شود. این موضوع را از سال ۸۶ دنبال می‌کنیم. این برنامه هم برای اجرا آماده است.

وی در مورد نان مصرفی مردم نیز گفت: علاوه بر مباحثی نظیر جوش‌شیرین و نمک، در نان بحثبافت، سبوس و … نیز مطرح است. ۳۰ درصد کلسیم دریافتی ما از نان تامین می‌شود. نان قوت قالب کشور است و ۳۰ درصد انرژی افراد از آن تامین می‌شود. در این سال‌ها نه تنها نتوانسته‌ایم نانی معقول ارائه دهیم، بلکه کیفیت‌ها نیز کاهش یافته است و نان بی‌کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه در پایان از طراحی تحلیل و تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: البته استقرار این برنامه مهم است. تهیه جدول ترکیبات مواد غذایی نیز در کشور بسیار ضروری است. این جدول ترکیبات مواد غذایی حتی در کشورهای فقیر هم وجود دارد. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم مدل بومی خود را بنویسیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار