|
|
کدخبر: ۱۶۹۹۲۴

شاید صندلی و نحوه نشستن روی آن در ظاهر چندان هم مهم نباشد اما بهتر است بدانید برخی از بیماری ها و مشکلات مربوط به کمر و ستون فقرات به دلیل بد نشستن روی صندلی ایجاد می شوند. پس اگر می خواهید از دردهای ستون فقرات دور بمانید و کمردرد راتجربه نکنید، در چند موقعیت آداب درست نشستن را تمرین کنید.


مجله زندگی ایده آل:شاید صندلی و نحوه نشستن روی آن در ظاهر چندان هم مهم نباشد اما بهتر است بدانید برخی از بیماری ها و مشکلات مربوط به کمر و ستون فقرات به دلیل بد نشستن روی صندلی ایجاد می شوند. پس اگر می خواهید از دردهای ستون فقرات دور بمانید و کمردرد راتجربه نکنید، در چند موقعیت آداب درست نشستن را تمرین کنید.

وقتی پشت میز می نشینید

بیشتر افرادی که در شرکت ها و ادارات مختلف مشغول به کار هستند باید بخشی از روز را پشت میز بنشینند. از طرفی ممکن است در خانه هم روزانه چند ساعت برای کار با اینترنت و جست و جو در شبکه های اجتماعی وقت بگذارید و بی توجه به روش نشستن صحیح، ستون فقرات، مهره ها یا سایر بخش های بدن را در معرض آسیب هایی قرار دهید. بنابراین از همین امروز قبل از اینکه روی صندلی پشت میز کامپیوتر یا میز تحریر معمولی بنشینید، اصول نشستن صحیح را به یاد بیاورید و بعد آن را موبه مو اجرا کنید.



- اولین و مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید ارتفاع صندلی است. هنگامی که روی صندلی می نشینید ارتفاع آن باید در حدی باشد که وقتی کف پاها را روی زمین می گذارید، زانوها با کمر در یک راستا قرار گیرند و زانوها بالاتر از سطح ران ها یا پایین تر نباشند. در صورتیکه ارتفاع صندلی برای قد شما بلند است، یک زیرپایی پایین پای تان قرار دهید تا به وضعیت استاندارد برسید.

- بهتر است آرنج ها به بدن چسبیده و عمود بر میز قرار گیرند. اگر قرار است روی میز کار کنید بیشتر قسمت های ساعد را روی میز قرار دهید و آنها را درحالت موازی با زمین روی میز حفظ کنید.

- درد مچ و انگشتان یکی از مشکلاتی است که بیشتر کاربران کامپیوتر به دلیل طرز نشستن اشتباهی با آن روبه رو می شوند. به همین دلیل هنگام نشستن مچ دست های تان را در حالت صاف نگه دارید و سعی کنید مچ تان خم نشود. هنگام کار با موس به این نکته دقت کنید.

- به چپ و راست صندلی خم نشوید یا وزن تان را روی دسته ها نیندازید. وقتی روی صندلی می نشینید کمرتان باید کاملا صاف باشد. حواس تان باشد که هنگام تایپ کردن پشت تان خم نشود و قوز نکنید. این حالتی است که ممکن است هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر پیش بیاید و اگر از همین امروز به آن توجه نکنید تا چند سال آینده دیگران شما را با گوژپشت نتردام اشتباه می گیرند!

- یکی دیگر از اصول نشستن صحیح به وضعیت گردن شما مربوط است. سر شما باید به گونه ای مقابل مانیتور باشد که صفحه مانتیور کمی پایین تر از سر قرار داشته باشد. با این حال نباید گردن تان را زیاد خم کنید.

وقتی پشت فرمان می نشینید

دانستن این نکات برای افرادی که شغل آنها رانندگی است و باید ساعت زیادی از روز را پشت فرمان بنشینند، بیشتر اهمیت دارد اما این روزها با وجود ترافیک های سنگین درون شهری هر شخصی ممکن است چند ساعت در روز را در حال رانندگی باشد. تحقیقات زیادی در زمینه کمر درد و علل بروز آن انجام شده که یکی از آنها بین ۷۰۰۰ نفر از مردم پاریس صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که دردهای بخش پایینی کمر بیشتر در بین خانم ها دیده می شود ولی کمر دردی که در اثر رانندگی طولانی مدت به وجود می آید، در بین مردان شایع تر است و افرادی را در بر می گیرد که حداقل ۴ ساعت از روز را پشت رل می نشینند. تا وقتی ماشین شما حرکت نمی کند درست مثل این است که روی یک صندلی ثابت نشسته اید ولی به محض اینکه ماشین به راه افتاد قضیه فرق می کند. چپ و راست شدن ماشین، افزایش و کاهش سرعت آن، نوسانات جانبی و حرکت ارتعاشی به بالا و پایین به بدن شما به ویژه بخش پایینی فشار وارد می کند. اگر صندلی تان خوب نباشد کمرتان زیر این فشار ها دچار مشکل می شود. از این رو برای پیشگیری از کمر درد بهتر است وقتی پشت فرمان می نشنید به این نکات دقت کنید. حتی در سفرهای طولانی و نشستن روی صندلی وسایل نقلیه دانستن این نکات اهمیت دارد:

- قبل از اینکه روی صندلی وسایل نقلیه بنشینید آن را بر حسب قدتان تنظیم کنید. صندلی باید به گونه ای باشد که پاهای شما به راحتی روی زمین قرار بگیرد و فضای کافی برای جابه جایی پاها وجود داشته باشد. اگر جای کافی برای پاها وجود ندارد صندلی تان را عقب ببرید.

- کمر شما باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و صندلی را کمی عقب یا جلو ببرید تا قوس کمر به طور کامل روی صندلی قرار گیرد.

- به وضعیت سر دقت کنید. سر باید به پشتی صندلی بچسبد. در صورتی که فاصله سر تا پشتی صندلی زیاد است از بالش های کوچکی استفاده کنید تا این فاصله پر شود.

- هنگامی که روی صندلی اتومبیل می نشینید زانوهای شما باید با لگن هم تراز باشد.

- صندلی را به اندازه کافی به جلو بکشید تا مجبور نباشید برای رساندن پاها به کلاچ، گاز و ترمز کمرتان را خم کنید. اگر صندلی از پاهای شما دور باشد و برای رسیدن به پدال پاهای تان را می کشید، این شیوه نشستن به کمر شما آسیب می رساند.

- پشت فرمان صاف بنشینید و روی صندلی قوز نکنید. با یک دست روی فرمان خم نشوید.



- اگر گودی کمر دارید بالش کوچکی را پشت تان قرار دهید تا قوس کمرتان پر شود.

- پشتی صندلی را به اندازه کافی عقب ببرید، بطوریکه زاویه آن با نشیمن گاه صندلی ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه باشد.

- در صورتیکه صندلی ماشین تان خراب شده یا نیاز به تعمیر دارد هر چه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کنید.

- هر یک ساعت یکبار به بهانه ای از ماشین پیاده شوید، کمی راه بروید و چند حرکت کششی ساده را انجام دهید.

- از ژست گرفتن و فیگورهای مختلف پشت فرمان بپرهیزید چون کج و کوله نشستن پشت فرمان کلاس شما را بالاتر نمی برد و فقط به بدن تان آسیب می رساند.

- مرتب ورزش کنید. انجام ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری خطر ایجاد کمر درد ناشی از نشستن طولانی مدت پشت فرمان اتومبیل را کاهش می دهد.

وقتی روی مبل راحتی لم می دهید

هنگامی که درخانه روی کاناپه یا مبل های راحتی می نشینید باید به قوانین درست نشستن توجه کنید. ممکن است لم دادن شما و تماشای چند ساعته تلویزیون در دراز مدت سبب کمر درد و ناراحتی هایی ستون فقرات شود، چرا که روش های درست نشستن را رعایت نمی کنید. پس این نکات را به خاطر بسپارید و این بار که روی کاناپه می نشینید، این نکات را با دقت تمرین کنید.

- بیشتر مبل های راحتی ارتفاع کوتاهی دارند و به علت نرم بودن، داخل آنها فرو می روید. اگر قد بلندی دارید سعی کنید به کمک کوسن های اضافی سفت، ارتفاع مبل را افزایش دهید. می توانید این کوسن ها را در بخش زیرین تشک اصلی مبل قرار دهید تا ظاهر مبل شما به شکل فعلی حفظ شود. در این صورت زانوها در ارتفاع مناسب تری قرار می گیرند.

- ارتفاع مبل راحتی شما باید به اندازه ای باشد که وقتی روی مبل می نشینید و کف هر دو پا را روی زمین قرار می دهید، فشاری به زانوهای تان وارد نشود. هنگام خرید مبل های راحتی به این استاندارد توجه کنید.

- اگر مبل شما دسته های بسیار کوتاهی دارد یا اصلا دسته ای روی آن نیست کنار آن یک بالش یا کوسن به جای دسته قرار دهید تا بازوهای تان روی آن قرار گیرد، در این صورت وقتی در طولانی مدت روی مبل راحتی می نشینید، دچار گردن درد نمی شوید.

- هنگامی که روی مبل نشسته اید و می خواهید کتاب بخوانید، کتاب را روی یک کوسن قرار دهید تا در سطح بالاتری قرار گیرد. در این صورت مجبور نیستید برای خواندن کتاب سرتان را پایین نگه دارید و بدین ترتیب دچار گردن درد نمی شوید.

- اگر می خواهید زیر پای تان یک صندلی کوچک قرار دهید، مراقب باشید که زانوها بالاتر از سطح بدن قرار نگیرد و حالت نشستن شما از وضعیت استاندارد خارج نشود.

- برای اینکه قوس کمر شما در وضعیت طبیعی قرار گیرد یک بالش کوچک در بخش گودی کمرتان قرار دهید تا ضمن نشستن روی مبل های راحتی، ستون فقرات شما قوس طبیعی اش را حفظ کند.

- به مدت طولانی روی مبل ننشینید و مشغول تماشای تلویزیون نشوید. بهتر است بعد از هر نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه بلند شوید و کمی راه بروید. در این صورت جریان خون در بدن شما بهتر به حرکت در می آید و به دلیل یک جا نشینی دچار کسالت و کرختی نمی شوید.

- وقتی مشغول تماشای تلویزیون هستید و پخش آگهی های بازرگانی شروع می شود، فرصت مناسبی است تا از جای تان بلند شوید. ضمن اینکه می توانید وضعیت نشستن تان را کنترل کنید تا طبق عادت قبلی روی مبل لم ندهید.

- وقتی به مدت چند هفته روش درست نشستن را تمرین کنید، این کار به عادت روزانه شما تبدیل می شود و از آسیب های احتمالی و صدمه به کمر و ستون فقرات در امان می مانید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار