|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۳۲

سلامت > بیماری - زهرا رفیعی: لوپوس نوعی بیماری خودایمن است که در آن سیستم دفاعی بدن، به اشتباه علیه سلول های بدن واکنش نشان می دهد و باعثآسیب در ارگان های مختلف ازجمله مفاصل، پوست، کلیه، سیستم عصبی و غیره می شود.

این بیماری اکثرا زنان جوان را مبتلا می کند به طوری که در زنان ۹برابر مردان دیده می شود. براساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران از هر ۲۵۰۰نفر ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا می شود. جمعه روز جهانیلوپوساست. دکتر سیده طاهره فائزی روماتولوژیست در گفت وگو با همشهری به مناسبت این روز گفت: عوامل مستعد در بروز و ایجاد بیماری لوپوس شامل نور خورشید، استرس های روحی و عفونت های ویروسی است.

این عوامل در یک فرد مستعد از نظر ژنتیک، باعثایجاد بیماری می شود. ورزش منظم مانند پیاده روی و شنا، دوری کردن از آفتاب، تغذیه سالم(مصرف غذای کم نمک، کم چرب، روغن زیتون، ماهی آب پز به همراه روغن زیتون) نکات کلیدی در زندگی کسانی است که بیماری لوپوس دارند. دکتر فائزی گفت: سیستم های حمایتی در بیماری لوپوس شامل خانواده، دوستان، گروه های اجتماعی و پزشکان نقش مهمی در بهبود بیماری دارند. مراسم روز جهانی لوپوس، جمعه در بیمارستان هاشمی نژاد از ساعت ۱۰تا ۱۳برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار