|
|
کدخبر: ۱۸۳۵۱۲

تولیت آستان قدس رضوی:

تولیت آستان قدس رضوی گفت: موضوع توجه به زائر و زیارت محور فعالیت‌های آستان قدس رضوی است.

حجت الاسلام مروی بعدازظهر شنبه در مراسم تکریم و معارفه تولیت آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: افتخار خادمی آستان قدس رضوی را از عنایات خاصه صاحب این مضجع شریف می دانم که در همه لحظات زندگی از خوان لطف و کرم آن حضرت بهرمند بوده‌ام.

وی افزود: یاد شهیدان سرافراز و بزرگوار را گرامی می‌دارم که عطر ولایت را در جامعه پراکندند و شمیم ولایت را در جهان پخش کردند. از اعتماد و بزرگواری رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی هم بسیار سپاس‌گزارم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اعتماد و بزرگواری رهبر معظم انقلاب نسبت به این حقیر از سال‌ها قبل آغاز شده بود و با عنایت و توجه خاص معظم له، توفیق خدمتگزاری در دفتر رهبر معظم انقلاب حدود ۳۰ سال نصیب بنده شد.

وی با بیان اینکه اعتماد پدرانه رهبر معظم انقلاب نسبت به این حقیر با اعتمادی دیگر قرین شد، اظهار کرد: خدمت در آستان قدس رضوی مسئولیتی سخت و سنگین اما شیرین است که امیدوارم با لطف حضرت رضا (ع) از این امتحان، سربلند بیرون بیایم و بتوانم تحقق بخش منویات رهبر معظم انقلاب باشم.

مروی بیان کرد: از خدمات و تلاش‌های خالصانه همه خادمان آستان قدس رضوی به ویژه تولیت فقید مرحوم آیت الله واعظ طبسی تشکر می‌کنم که آثار ماندگار و نمونه‌ای از مدیریت قوی اسلامی برجای گذاشته و کارآمدی نظام اسلامی را در توسعه حرم مطهر رضوی نمایان کردند.

وی ادامه داد: از دوست و برادر بزرگوار و ارجمندم آیت الله رئیسی تشکر می‌کنم که در این دوره سه ساله مسئولیت، خدمات ارزنده و رویکردهای مثبتی را در آستان قدس رضوی تحقق بخشید و همین بس که این اقدامات مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

جوهره خدمت رضوی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه جوهره خدمت رضوی را در احیای امر اهل بیت (ع) می دانم، گفت: تلاش خواهیم کرد که راه‌های موفق پیموده شده در دوره‌های گذشته را پیگیری کنیم و در جهت توسعه فعالیت‌ها در ادامه راه گام برداریم.

وی افزود: حقیقت موجود در بیانات ائمه اطهار (ع) به منزله گوهر درخشنده‌ای است که اگر آن را به دست آوریم و به دیگران تقدیم کنیم، خود مابقی راه را خواهند رفت، البته ارتباط با این معارف نورانی جز با دل‌های پاک میسر نخواهد شد چرا که بیانات ائمه در واقع تفسیر وحی است.

مروی با بیان اینکه محور فعالیت ما در آستان قدس رضوی مسأله زائر و زیارت است، ادامه داد: بر اساس این نگرش که جوهره خدمت رضوی، احیای امر اهل بیت (ع) است، مفهوم خدمت و زیارت معنا و مفهومی جدید و جایگاه مهمتری پیدا می‌کند.

وی گفت: تشرف سالانه میلیون‌ها انسان دل باخته به این مضجع نورانی فرصتی برای جلای دل‌ها، غبارزدایی و رفع کدورت از دل و قلب انسان و فرصتی مناسب برای تربیت انسانی مؤمن و متخلق و جامعه‌ای متعالی و بافضیلت است.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: همه دستگاه‌های مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی و علمی آستان قدس رضوی باید در جهت تحقق چشم انداز ترسیم شده برنامه ریزی کنند و تربیت زائر و بالابردن معرفت دینی محور تمامی فعالیت‌ها باشد.

وی ادامه داد: ما هم وظیفه داریم که برای زائران تسهیلات فراهم کنیم تا در مدت اقامت خود به راحتی بتوانند به زیارت بپردازند و هم در جهت رشد معرفتی و تربیت دینی آن‌ها گام برداریم.

مروی با بیان اینکه شاخص کارآیی، پیشرفت و موفقیت هر واحد سازمانی در آستان قدس رضوی میزان تحقق این هدف متعالی است، گفت: بنا بر تاکید رهبر انقلاب، در مسیر سیاست زائرمحوری علاوه بر استفاده از خدمات سنتی و متعارف، از رسانه‌های نوین و به ویژه فضای مجازی بهره بیشتری خواهیم برد.

وی گفت: در مسأله زائر و زیارت، فقط به ظرفیت دستگاه‌های آستان قدس رضوی بسنده نمی‌کنیم؛ چرا که معتقدیم دوران کارهای جزیره‌ای تمام شده است و برای انجام اقدامات بهتر و استمرار ارتباط زائر با مضجع شریف حضرت رضا (ع)، باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات استانی، ملی و مردمی استفاده شود.

نقش پررنگ آستان قدس در گام دوم انقلاب

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: بخش مهمی از نقشه راه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم متمرکز بر حوزه‌های گسترش اخلاق و معنویت است و در این زمینه آستان قدس می‌تواند نقش پررنگ و اثرگذاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) امام گفت و گو و آزاداندیشی بودند، افزود: این بعد زندگی حضرت نباید منحصر به دوران حیات ظاهری ایشان باشد و باید از این ظرفیت عظیم در جهت بالندگی و گفت و گو میان فرق و مذاهب مختلف و جهان اسلام بهره برداری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه ساکنان مشهد مقدس دارای دو شأن مهم در مسئله زائر و زیارت هستند، تأکید کرد: مجاوران حضرت رضا (ع) علاوه بر اینکه شأن میزبانی زائران را برعهده دارند، در زمینه تقویت فرهنگ زیارت نیز از جایگاه مهمی برخوردارند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به مدیریت انقلابی، این نوع مدیریت را مشتمل بر دواصل علمی و جهادی بودن دانست و افزود: در حد توان در آستان قدس رضوی تلاش می‌کنیم که به این مطالبه رهبری جامه عمل پوشانده و از اقدامات شتاب زده و غیرعلمی پرهیز کنیم.

مشهد پیشرو در انقلاب

وی با تاکید بر اینکه خاستگاه انقلاب اسلامی را مشهد مقدس می‌دانیم، گفت: انقلاب و شعائر انقلاب همواره مورد توجه ما خواهد بود.

مروی افزود: ما وجود بابرکت امام راحل عظیم الشان، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری را هدیه حضرت رضا (ع) می‌دانیم و بر همین اساس در این آستان نورانی در هیچ اقدامی، از نگاه، اندیشه و عمل انقلابی غفلت نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در این مسیر باید از ظرفیت جوانان متدین، انقلابی و متخصص و نیز عقل جمعی استفاده شود که در این راستا نیز گام‌های جدی برداشته خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی بسیار ارزشمندی هم چون علما و اساتید فاضل، حوزه علمیه غنی و پرافتخار و دانشگاه‌های برجسته علمی وجود دارد، گفت: باید از این ظرفیت عظیم در خدمت به آستان قدس رضوی بهره برداری کنیم.

مروی محرومیت زدایی و رفع آسیب‌های اجتماعی را از دیگر نکات مورد توجه در فعالیت آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین، اقدامات آغاز شده در این حوزه را ادامه می‌دهیم و به تقویت منابع پایدار خواهیم پرداخت.

وی با تاکید بر شفافیت مالی و انضباط اداری در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به جایگاه این آستان مقدس شایسته است شفافیت، انضباط و تعهد را بیش از دیگر دستگاه‌ها مدنظر داشته باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی هم چنین به بند سوم منشور ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: هر چه بتوانیم به نهادهای دولتی به ویژه در شرایط اضطراری هم چون بلایای طبیعی کمک خواهیم کرد.

وی افزود: در ارتباط پیوسته و صمیمی با نماینده معظم ولی فقیه در استان و هم چنین در تعامل فعال با مقامات شهری، استانی و ملی، زمینه خدمت هر چه بهتر برای زائران و تحقق منشور ابلاغی را فراهم خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان از همه اساتید، فضلا و کارشناسان خواست؛ نقدها، دیدگاه‌ها و پیشنهادات راهگشای خود در راستای تحقق وظایف آستان قدس رضوی را ارائه کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار