|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۹۵

طرز تهیه میرزا قاسمی معروف گیلانی با دو دستور پخت متفاوت را یادتان داده ایم. کافیست یکبار این غذای بی نظیر را امتحان کنید تا عاشقش شوید.

طرز تهیه میرزا قاسمی که یک غذای بدون گوشت و مرغ خوشمزه است را یادتان می دهیم تا در خانه یک غذای خوشمزه و در عین حال اقتصادی تهیه کنید. امیدنیوز فوت و فن های تهیه یک میرزا قاسمی اصیل شمالی را یادتان می دهد.

طرز تهیه میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی ا غذاهای اصیل ایرانی است که محبوبیت زیادی دارد و به یک غذای نونی محسوب می شود. یکی از دلایل آن طعم بی‌نظیر این غذاست. اما میرزا قاسمی غذایی است که با بادمجان کبابی تهیه می‌شود به همین دلیل از یک غذای سالم است و حتی به علت مواد تشکیل دهنده آن انتخاب مناسبی برای گیاه خوران عزیز نیز هست. طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی مواد بسیار ارزانی استفاده شده است و از این رو میرزا قاسمی یک غذای مقرون به صرفه نیز است.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

طرز تهیه میرزا قاسمی خوشمزه اصیل

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان ۱ کیلو
سیر ۷ الی ۸ حبه
گوجه نیم کیلو
زرد چوبه ۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
نمک ۱ الی ۲ قاشق چای خوری
رب گوجه ۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۳ عدد

مراحل تهیه میرزا قاسمی

نکته: برای درست کردن بادمجون میتونید به چند روش این کار رو انجام بدید، بادمجون رو روی کباب پز و روی گاز کبابی کنید، روی منقل این کار رو انجام بدید یا در نهایت میتونید توی فر و با دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱ ساعت بزراید که درست بشه. من تو این دستور بادمجونا رو گذاشتم تو فر.

طرز تهیه کال کباب گیلانی را در امیدنیوز بخوانید.

گام اول

طرز تهیه میرزا قاسمی ساده رو به این صورت شروع میکنیم که بادمجون‌ها رو هرطور که میدونید بزارید که کاملا کبابی بشه و نرم بشه و در نهایت بعد از خنک شدن، پوستشون رو جدا کنید.

نکته: واسه استفاده از فر، بادمجون رو روی سینی  فر بچینید و به مدت ۱ ساعت داخل فر داغ بزارید.

میرزا قاسمی - طرز تهیه میرزا قاسمی

گام دوم طرز تهیه میرزا قاسمی

نحوه آماده سازی میرزا قاسمی خوشمزه رو با خورد کردن سیر و بعد گوجه‌ها ادامه بدید، به این صورت که سیرها رو ریز خورد کنید و نصف گوجه ها رو به صروت نگینی و نصفشون رو رنده کنید و کنار بزارید.

گام سوم

حالا یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید و در ادامه شروع کنید به تفت دادن سیرهای خورد شده. وقتی رنگ سیر عوض شد، ادویه و نمک و رب گوجه رو بهش اضافه کنید.

گام چهارم طرز تهیه میرزا قاسمی

روند تهیه میرزا قاسمی رو با تفت دادن مواد ادامه بدید و وقتی که خامی رب گرفته شد، مخلوط گوجه رنده شده و خورد شده رو بهش اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و اجازه بدید که گوجه بخوبی بپزه.

یادتون باشه که حتما باید آب گوجه تبخیر بشه و مواد باهم یکدست بشن، وقتی که مخلوط گوجه و سیر آماده شد، اون رو داخل یه ظرف بریزید و کنار بزارید که بریم سراغ بادمجون‌ها.

گام پنجم

بادمجون‌های کبابی که حالا به خوبی دماشون پایین اومده رو، شروع کنید به پوست کندن. برای انجام این کار یه کاسه آب سرد رو نزدیکتون بزارید و دستتون رو تو آب بزارید و بعد پوستشون رو جدا کنید.

گام ششم

بادمجون‌های میرزا قاسمی رو بعد از اینکه پوستوشن رو جدا کردید، همه رو کنار هم بزارید و برای این کار بهتره که به صورت ساتوری اونها رو خورد کنید و داخل یه تابه بریزید.

غذا با بادمجان - طرز تهیه میرزا قاسمی

گام هفتم طرز تهیه میرزا قاسمی

این مرحله رو با اضافه کردن روغن به تابه ادامه بدید و به خوبی بادمجون ها رو به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید و حالا نوبت به اضافه کردن سس گوجه و سیر میرسه که باید مواد رو به خوبی با هم مخلوط کنید.

گام هشتم

نحوه پختن میرزا قاسمی رو با مخلوط کردن گوجه و بادمجون ادامه بدید و بعد از حدود ۱۵ دقیقه تخم مرغ‌ها رو داخل تابه بریزید و با بقیه مواد هم بزنید. اینکه تخم مرغ تا چه اندازه سفت بشه به سلیقه خودتون بستگی داره.

نکات تکمیلی در مورد میرزا قاسمی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15دقیقه میباشد .

میرزا قاسمی را می توانید در وعده نهار - میان وعده - شام - پیش غذا - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

کباب کردن بادمجان

اگر می خواهید بادمجان شما طعم دودی داشته باشد حتما بادمجان ها را روی زغال یا شعله اجاق گاز کباب کنید زیرا کباب کردن بادمجان ها در فر باعث می شود که بوی دودی نگیرند. رستوران های شمالی برای کباب بادمجان از منقل ذغال استفاده می کنند که طعم بسیار عالی به بادمجان می دهد.

درست است که محبوبیت میرزا قاسمی به دلیل طعم دودی بادمجان آن است ولی افرادی هم هستند که به همین دلیل دودی بودن طعم بادمجان میرزا قاسمی را نمی پسندند. افرادی که طعم دودی بادمجان را دوست ندارند می توانید از فر برای کباب کردن بادمجان ها استفاده کنند تا بوی دودی نداشته باشد.

غذای گیلانی - طرز تهیه میرزا قاسمی

استفاده از رب گوجه فرنگی

بعصی آشپزها اضافه کردن رب گوجه فرنگی به میرزا قاسمی را کاری اشتباه می دانند زیرا بر این این باورند که اضافه کردن رب گوجه فرنگی طعم اصلی میرزا قاسمی را از بین می برد و باعث می شود میرزا قاسمی طعم رب گوجه فرنگی بگیرد.

البته من با این موضوع مخالف هستم چون رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم بهتری به میرزا قاسمی می دهد باعث می شود میرزا قاسمی خوشرنگ تر نیز شود. شما هم در صورت تمایل می توانید رب گوجه فرنگی را از دستور بالا حذف کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

در برخی شهرها برای تزیین میرزا قاسمی از مغز گردو هم استفاده می شود ، در صورت تمایل می توانید برای تزیین و مجلسی تر کردن میرزا قاسمی خود پس از آنکه آنرا در ظرف مورد نظرتان کشیدید با چند عدد مغز گردو آنرا تزیین کنید.

تلخ شدن میرزا قاسمی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با ذوق و شوق این غذای خوشمزه را درست کرده و باشید و در زمان سرو متوجه شوید طعم غذا تلخ است. دلیل تلخ شدن میرزا قاسمی استفاده از بادمجان هایی است که دارای تخم هستند. اگر بادمجانی که استفاده می کنید دارای تخم هست، حتما بعد از کباب کردن تخم های آنرا جدا کرده و دور بریزید تا در پایان طعم میرزا قاسمی تلخ نشود.

تزیین میرزا قاسمی

برای تزیین روی میرزا قاسمی میتوانید از یک عدد تخم مرغ استفاده کنید. تخم مرغ را نیمرو کنید و روی میرزا قاسمی بگذارید و به هرشکل دوست دارید تزیین کنید.

هر کسی ممکنه برای تهیه‌ی میرزاقاسمی روش تهیه مخصوص به خود رو داشته باشه. بعضی ها تخم مرغ را مستقیم در ترکیب گوجه و بادمجان می‌شکنند و هم میزنند.

غذای محلی - طرز تهیه میرزا قاسمی

ماهی شور و کته در کنار میرزا قاسمی سنتی

بعضی از مردم گیلان، در کنار میرزا قاسمی، ماهی شور و برنج کته قرار می‌دهند. در واقع میرزا قاسمی هم با نان هم با برنج میل میشود.

ماهی را در کاسه‌ای قرار دهید و درون قابلمه روی کته بگذارید. همان‌طور که برنج دم می‌کشد، ماهی هم درون کاسه بخارپز می‌شود.

چرا باید غذا هایی که در آن‌ها بادمجان به کار رفته است مصرف کنیم ؟

  • بادمجان جزء صیفی‌جات محسوب می‌شود و در اکثر فصل‌های سال موجود و از خاصیت زیادی برخوردار است.
  • بادمجان سرشار از ویتامین است و از نظر خاصیت دارویی، برای سلامتی بدن مفید و مغذی است.
  • بادمجان سرشار ویتامین آ، پتاسیم، کلسیم، ویتامین ب و آهن است.
  • مصرف بادمجان برای تنظیم خواب بسیار مفید است.
  • بادمجان برای هضم غذا مفید است.
  • برای افزایش موی سر می‌توانید بادمجان استفاده کنید.
  • بادمجان برای افرادی که دیابت دارند مفیداست و قند خون را کنترل می‌کند.
  • برای تقویت سیستم ایمنی مصرف بادمجان تأکید می‌شود.
  • مصرف بادمجان برای کسانی که پوست چرب و لک دارند بسیار تأکید می‌شود.
  • به علت دارا بودن فیبر زیاد، مصرف بادمجان در رژیم غذایی بسیار کاربرد دارد و مصرف آن باعث سیری طولانی‌ مدت می‌شود.
  • مصرف بادمجان از حمله‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
  • بادمجان کالری کمی دارد و برای کاهش وزن مفید است.

با همه این تفاسیر بهتر است بادمجان را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از خوردن غذاهایی مانند میرزاقاسمی که یک غذای بدون گوشت است، لذت ببرید.

غذای معروف گیلان - طرز تهیه میرزا قاسمی

نکات مهم در طرز تهیه میرزا قاسمی

  • برای خوش طعم تر شدن میرزا قاسمی در انتهای آماده شدن آن می توانید دو قاشق غذا خوری آبلیمو تازه یا آبغوره به آن اضافه کنید.
  • برای خوشمزه تر شدن میرزا قاسمی می توانید در کنار سیرها که تفت می دهید. یک عدد پیاز را خلالی کنید و آن را نیز تفت دهید تا غذای شما طعمی بی نظیر به خود بگیرد. در دستور پخت گیلانی در میرزا قاسمی پیاز وجود ندارد، اما می شود آن را برای مزه خوبش به غذا اضافه کرد.
  • در مرحله اضافه کردن تخم مرغ می‌توانید تخم مرغ‌ها را در تابه‌ای دیگر درست کنید و به صورت مخلوط نشده با بادمجان‌ها روی مواد میرزاقاسمی قرار دهید.
  • میرزاقاسمی با برنج کته هم سرو می‌شود.
  • می‌توانید از گردوی خرد شده در میرزا قاسمی استفاده کنید.
  •  اگر شما طعم سیر را دوست ندارید از سیر کمتری در تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید ولی آن را هرگز حذف نکنید.
  •  برای خوشمزه تر شدن میرزا قاسمی می توانید گوجه ها را هم به صورت کبابی به غذا اضافه کنید.
  •  برای اینکه میرزا قاسمی طعم و عطر بی نظیری بگیرد، در انتهای آماده شدن آن یک قالب کره ۵۰ گرمی را در داخل تابه قرار بدهید تا آب شود و خوب غذا را هم بزنید تا غذا کاملا چرب و خوشمزه شود.
  •  در صورت تمایل و با توجه به ذائقه تان می توانید مقداری نعناع داغ درست کنید و در آخر به میرزا قاسمی اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا با مواد یکدست شود. یا از آن برای تزیین میرزا قاسمی استفاده کنید.
  •  برای اینکه غذای شما خوش رنگ و خوش طعم تر شود می توانید از فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید. به این صورت که فلفل دلمه ای را به همراه بادمجان ها کباب کنید و به غذا اضافه کنید.
  •  برای تزیین میرزا قاسمی از سیر داغ هم می توانید استفاده کنید.
  •  سعی کنید که از بادمجان های مناسب در تهیه میرزا قاسمی استفاده کنید و در صورت امکان دانه های آن را خارج کنید. این کار الزامی نیست اما باعث خوشمزه تر شدن غذای شما می شود.
  •  طرز تهیه میرزا قاسمی که به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

دستور پخت میرزا قاسمی با گردو

  1. طرز پخت میرزا قاسمی با گردو رو با کباب کردن بادمجان‌ها شروع کنید و اجازه بدید که به خوبی کباب شده و وقتی که پوسشون سوخته شد و نرم شدن اونها رو جایی بزارید که دماشون پایین بیاد.
  2. پوست بادمجان‌ ها رو جدا کنید و با یه چاقو به خوبی اونها رو ساتوری خورد کنید و در ادامه یه تابه مناسب رو روی حرارت ملایم گذاشته و یک لیوان آب داخلش بریزید و بعد بامجان خورد شده و ۲ حبه سیر رو بهش اضافه کنید.
  3. آماده سازی میرزا قاسمی خوش طعم رو با تفت دادن گردوها تو یه تابه ادامه بدید و وقتی که خامیشون گرفته شد، گردوهای آسیاب شده رو به بادمجان و سیر اضافه کنید و با هم مخلوط کنید که گردوها روغن بندازن.
  4. حالا گوجه ها و ۲ عدد سیر رو به صورت ریز خورد کرده و تابه رو روی حرارت ملایم بزارید و کره رو داخلش بریزید و زمانی که کره آب شد، گوجه و سیر رو بهش اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن مواد.
  5. برای مزه دار شدن میرزا قاسمی، نمک و فلفل و زردچوبه رو به مخلوط گوجه و سیر اضافه کنید و بعد از هم زدن مواد، اون‌ها رو به بادمجان اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.
  6. حالا وقتشه که حرارت رو کم کنید و اجازه بدید که میرزا قاسمی به خوبی پخته و له بشه و فقط بعضی وقتا اون رو هم بزنید. وقتی که آماده شد، تخم مرغ ها رو به صورت نیم رو آماده کرده و روی میرزا قاسمی بزارید و نوش جان کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار