|
|
کدخبر: ۱۰۰۵۴۰

وزیر امور خارجه بعد از پایان سفر ۵ روزه به لبنان، عراق، اردن، سوریه و روسیه بامداد روز جمعه به کشور بازگشت.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، محمد جواد ظریف روز دوشنبه برای انجام سفری منطقه ای فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد بیروت ترک کرد تا با مقامات لبنانی در خصوص تحولات این کشور و منطقه به تبادل نظر و رایزنی بپردازد.

ظریفدر لبنان علاوه بر دیدار با عدنان منصور همتای لبنانی با رئیس جمهورلبنانو نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت و دبیرکل حزب الله لبنان و جمعی از شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی از گروه های مختلف لبنانی دیدار کرد.

ظریف در بیروت همچنین بر مزار شهید عماد مغنیه از رهبران برجسته حزب الله لبنان حضور یافت و با نثار گل یاد وی را گرامی داشت.

وزیر خارجه در لبنان همچنین با دبیرکل جهاد اسلامی دیدار کرد و در ضیافت ناهار رئیس مجلس لبنان حضور یافت و در دیدار با وی پیام علی لاریجانی همتای ایرانی اش را ابلاغ کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه رهسپار بغداد شد و علاوه بر دیدار با هوشیار زیباری با رئیس مجلس و نخست وزیر عراق نیز به تبادل نظر پرداخت.

وزیر خارجه و هیئت همراه بعد از انجام ملاقات ها در بغداد روانه امان پایتخت اردن شدند و در این کشور ملاقات وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه، نخست وزیر و پادشاه اردن انجام شد و در ادامه هیئت دیپلماتیک ایران وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

در دمشق هم وزیر خارجه علاوه بر دیدار با ولید المعلم همتای خود، به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نیز وائل الحلقی نخست وزیر این کشور رفت که در این دیدار ها مقامات سوری از حمایت های ایران از دولت و ملت سوریه قدردانی کردند.

دیدار با رئیس مجلس و معاون وزیر خارجه سوریه از دیگر برنامه های ظریف در سوریه بود و همچنین احمد جبرئیل دبیر کل جبهه خلق آزادی فلسطین فرماندهی کل، ابواحمد فواد عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین، ابوطارق معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فسلسطین، خالد عبدالمجید دبیر کل جبهه مبارز مردمی فلسطینی و ابوحازم دبیرکل جبهه آزادیبخش ملی فلسطین از جمله این شخصیتهای سیاسی فلسطین بودند که عصر روز چهارشنبه با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

مسکو آخرین ایستگاه سفر منطقه ای ظریف بود و وزیر خارجه ایران در فرودگاه این شهر رایزنی پیرامون تحولات منطقه و به خصوص برقراری صلح و ثبات در سوریه را از جمله اهداف سفر خود بر شمرد.

دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین مهمترین برنامه ظریف در مسکو بود و علاوه بر این وزیر خارجه ایران ملاقات دو جانبه ای با سرگی لاوروف همتای روس برگزار کرد و همچنین وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه نیز اجلاس سه جانبه ای را در مسکو برپا کردند.

رئیس جمهور روسیه در دیدار با ظریف با بیان اینکه حضور ایران در ژنو ۲ برای ما خوشایند است، گفت: ایران کشور مهم و غیر قابل جایگزین برای حل و فصل تمامی مسئله های منطقه است و من اطمینان دارم پیشرفت هایی که در منطقه و به خصوص موضوع هسته ای حاصل شده است، مرهون تلاش های مدیریتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با همتایان از لبنان، عراق، روسیه، سوریه و اردن از دیگر بخش های سفر فشرده وزیر خارجه به برخی کشورهای منطقه بود.

مهمترین موضوعی که ظریف در دیدار با مقامات کشورهای مختلف با آنان به رایزنی پرداخت تحولات سوریه و به خصوص برگزاری اجلاس ژنو ۲بود.

ظریف در لبنان در خصوص اقدام تروریستی صورت گرفته مقابل سفارت ایران در بیروت با مقامات این کشور گفتگو کرد و در نشست مشترک وی با همتای لبنان، عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین اقدامات دولت لبنان در دستگیری و مجازات عوامل اصلی و همچنین عوامل پشت پرده جنایت تروریستی سفارت ایران در بیروت چه بوده است و آیا با مرگ مشکوک ماجدالماجد این پرونده تروریستی به صورت ناتمام مختومه اعلام می شود یا خیر؟ گفت: من می خواهم تاکید کنم که این تهاجم تروریستی که علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت صورت گرفت، به قلب خود کشور و ملت لبنان واقع شد؛ به ویژه اینکه این کار قبیح تروریستی در خاک بیروت علیه کشور دوست و برادر ایران صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این حادثه تروریستی باعثبه شهادت رسیدن تعداد قابل توجهی از شهروندان ایرانی و لبنانی از جمله رایزن فرهنگی ایران در لبنان شد، تصریح کرد: دولت لبنان خود را مسئول می داند بطور اساسی این پرونده را تا آخر و دستگیری تمام کسانیکه در این حادثه تروریستی دست دارند پیگیری کند.

وزیر امور خارجه لبنان با تاکید براینکه این پرونده با مرگ ماجدالماجد به پایان نخواهد رسید، گفت: تمام دستگاه های دولتی لبنان اعم از کیفری، قضایی، امنیتی و نیروی نظامی و انتظامی تا زمانیکه به نتیجه مثبتی در این زمینه برسند فعال خواهند بود.

وی همچنین در نشست خبری با همتای روس خود با اشاره به مذاکرات آتی ژنو ۲ اشاره کرد و گفت: راه حل اساسی بحران سوریه را فقط مردم سوریه می توانند تعیین کنند و اطراف خارجی نمی توانند در این موضوع تصمیم گیرنده باشند. باید اجازه دهند و کمک کنند گفتگو بین طرف های مختلف سوری انجام شود و اجازه دهند آنها خودشان به تفاهم برسند و این تفاهم نهایتا در پای صندوق های رای و نمایش اراده مردم سوریه شکل خواهد گرفت.

ظریف در سفر منطقه ای زیارت برخی اماکن مقدسه را نیز در برنامه داشت که از آن جمله می توان به زیارت مرقد حضرت امام موسی بن جعفر(ع) و حضرت جواد(ع) در کاظمین عراق و مرقد حضرت رقیه(س) در دمشق اشاره کرد.

با این حال محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در سفر ظریف حضور داشت در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که در دیدار با رئیس جمهور روسیه قرارداد تحویل موشک های اس ۳۰۰ از سوی طرف ایرانی مطرح و همچنین در دیدار با مقامات اردنی نسبت به پذیرش اعضای گروهک تروریستی منافقین موضع ایران اعلام و در دیدار مقامات لبنانی نیز نسبت به لزوم دقت کافی برای حفظ جان یکی از همدستان ماجد الماجد تروریست سعودی تاکید شده است.

در نهایت سفر منطقه ای وزیر خارجه شامگاه پنجشنبه پایان یافت و ظریف و هیئت همراه مسکو را به مقصد تهران ترک کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار