|
|
کدخبر: ۱۵۳۰۸۲

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جرار ون بوهمن، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند صبح امروز یکشنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و در خصوص روند توسعه روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به روابط خوب سیاسی بین دو کشور، بر وجود ظرفیت های گسترده و فراوان برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه بویژه در ابعاد اقتصادی، بازرگانی و انرژی بین ایران و نیوزیلند تاکید کرد.

وزیر امور خارجه با استقبال از سفر متقابل مقامات دو کشور افزود: امیدواریم با تلاش سفیر جدید نیوزیلند و اهتمام و پیگیری مسئولین دو کشور شاهد رفع برخی موانع موجود و جهش در سطح مناسبات اقتصادی ایران و نیوزیلند باشیم.

ظریف همچنین با تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بهره مندی از انرژی هسته ای و تاکید بر این مهم که سلاح هسته ای در راستای مبانی دینی و دکترین دفاعی ایران نیست، به دوگانگی رویکرد غرب در برخورد سیاسی با موضوع هسته ای ایران علیرغم حمایت از برنامه اتمی و استفاده کشورمان از انرژی صلح آمیز هسته ای در دوره قبل از پیروی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

وی افزود: ایران در عین تلاش برای استفاده از حقوق مشروع خود در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، نگرانی مشترکی با بسیاری از کشورهای جهان در ارتباط با توسعه سلاح های کشتار جمعی و عاری سازی جهان از سلاح اتمی در عرصه منطقه ای و بین المللی دارد و معتقدیم تداوم روند مذاکرات کنونی و حصول توافق نهایی یک مسئولیت سنگین و مشترک و در راستای منافع هر دو طرف است.

وزیر امور خارجه با اشاره به حوزه های مشترک همکاری امنیتی و اقتصادی بین ایران و بسیاری از کشورهای جهان از جمله در غرب، به رشد پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم اشاره کرد و افزود: ایران همواره آمادگی خود را برای تعامل سازنده در این راستا اعلام کرده است.

جرار ون بوهمن نیز در این دیدار با ابلاغ سلامهای وزیر امور خارجه کشورش، پیام کتبی تبریک وی را به مناسب سال نو و عید نوروز تسلیم ظریف کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی به خصوص نقش مهم کشورمان در روند توسعه سیاسی، امنیتی و اقتصادی و ثبات و امنیت در منطقه، بر عزم کشورش برای توسعه و گسترش روابط همه جانبه با ایران به خصوص در ابعاد اقتصادی و بازرگانی تاکید کرد.

بوهمن همچنین بر موضوع شفاف کشورش در حمایت از حق ایران در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس معیارهای بین المللی و در چارچوب ان پی تی تاکید کرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیوزیلند در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به نامزدی کشورش برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گزارشی از تلاشهای کشورش در حمایت از صلح و امنیت در مناطق مختلف جهان از جمله در قاره آفریقا ارائه کرد و خواستار حمایت کشورمان از عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

وی همچنین با اشاره به نقش حساس و موثر ایران در تثبیت ثبات و امنیت در منطقه از جمله افغانستان بر آمادگی کشورش برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری بین تهران و ولینگتون در عرصه های بین المللی تاکید کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار