|
|
کدخبر: ۱۵۷۳۳۳

غرقی در گفت وگو با فارس:

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره وظیفه دولت برای مقابله با این بی قانونی آمریکا گفت: سازمان ملل از کمیته مهمان برخوردار است که از حقوق کشورها در سازمان ملل دفاع می کند و ایران باید به این کمیته سازمان ملل شکایت کند.

مرتضی غرقی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزابخبرگزاری فارس، با اشاره به اقدام آمریکا در عدم صدور ویزا برای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام اخیر آمریکا کاملاً غیرقانونی بوده و نقض مقررات حقوقی محسوب می شود.

غرقی ادامه داد: زمانی که سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد آمریکا به عنوان کشور میزبان تعهدنامه ای را با سازمان ملل امضاء کرد تا کلیه تسهیلات را برای میهمانان و سفرای سازمان ملل مهیا کند.

این کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه اگر دولت آمریکا درباره صدور ویزا بخواهد تصمیم بگیرد، سازمان ملل از این قضیه مستثنی است، افزود: در حال حاضر چالش و دعوای اصلی بین آمریکا و سازمان ملل است و این سازمان باید از حقوق خود دفاع کند اما از آنجایی که اختیار و قدرت لازم را ندارد، این امر به یک دعوا بین ایران و آمریکا تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان ملل باید بتواند از حقوق ایران در این زمینه دفاع کند، یادآور شد: آمریکا پیش از این نیز برای رئیس مجلس ایران و یکی از وزرای کشورمان ویزا صادر نکرد از این رو آمریکا با کشورهایی که با آنها دچار اختلاف سیاسی است از این طریق به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.

غرقی این موضوع را یک خطر جدی برای جامعه بین الملل دانست و گفت: اگر تصمیمات پارلمانی داخلی کشورها بخواهد تعهدات بین المللی را نقض کند، در این صورت قوانین بین المللی بی ارزش خواهد شد و قطعاً مبنای این بی قانونی را نیز آمریکا گذاشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا امری علیه سازمان ملل است، تصریح کرد: آمریکا نشان داده هرگاه مقررات بین المللی با منافع ملی آنها در تضاد باشد، تعهدات بین المللی را زیر پا می گذارد.

وی درباره وظیفه دولت برای مقابله با این بی قانونی بین المللی به راهکاری در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان ملل از کمیته مهمان برخوردار است که از حقوق کشورها در سازمان ملل دفاع می کند و ۱۹ عضو دارد و ایران باید به این کمیته سازمان ملل شکایت کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار