|
|
کدخبر: ۱۵۹۳۳۰

سعید زیباکلام در گفت و گو با فارس:

استاد دانشگاه تهران با انتقاد از متن توافقنامه ژنو آن را با استقلال و حاکمیت ملی ایران در تضاد دانست و گفت: تداوم رویکرد توافقنامه ژنو در مذاکرات وین، برای کشور و منافع آن، بسیار ویرانگرتر و خطرناک تر خواهد بود.

سعید زیباکلام در حاشیه برگزاری جشن هسته ای در دانشگاه بو علی سینا در گفت و گو با خبرنگار فارس در همدان با انتقاد از متن توافقنامه ژنو آن را با استقلال و حاکمیت ملی ایران در تضاد دانست و افزود: تداوم رویکرد توافقنامه ژنو در مذاکرات وین، برای کشور و منافع آن، بسیار ویرانگرتر و خطرناک تر خواهد بود.

وی مذاکرات وین را عاملی برای بسط و گسترش توافقنامه ژنو عنوان کرد و ابراز داشت: مذاکرات وین با ادامه روند موجود، موجبات بروز مشکلات بسیاری را در آینده است مگر اینکه مردم و خواص جامعه، مبنای فعلی تیم مذاکره کننده را بر هم بزنند.

* مبنای سیاست خارجی کشور، وادادگی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر مبنای سیاست خارجی کشور «وادادگی» است، گفت: ما در سیاست خارجی مدام از تنش زدایی با غرب دم می زنیم و این در حالی است که سابقه نشان از تنش زایی آمریکا و خرج میلیون ها دلار علیه ایران اسلامی دارد.

وی با طرح این سئوال که چرا ما به دنبال تنش زدایی هستیم در صورتی که غرب و در رأس آن آمریکا باید در این زمینه اقدام کند، گفت: متأسفانه نگاه آقایان در ایران به غرب و به ویژه آمریکاست.

زیباکلام با بیان اینکه من در این دولت باور جدی به ملت ایران و انقلاب اسلامی نمی بینم، ادامه داد: این دولت اعتمادی به مردم، جوانان و توانمندی های این مرز و بوم ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد حق غنی سازی ایران و نظر آمریکا در این خصوص گفت: حق غنی سازی ایران اسلامی توسط آمریکا با قوت تمام نفی می شود به طوری که در توافقنامه ژنو نیز، چنین حقی عنوان نشده است.

* نسبت به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ حساس باشیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: در تواقفنامه ژنو، برنامه غنی سازی ایران با توجه به نیازهای عملی این کشور، حتماً باید مورد تأیید آمریکا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با برنامه غنی سازی باید رضایت آمریکا را جلب کنیم، ادامه داد: در حوزه نیازهای عملی خود در ارتباط با هسته ای نیز باید، آمریکا موافقت خود را اعلام کند در غیر این صورت نمی توانیم کاری انجام دهیم که این وضعیت فاجعه است.

زیباکلام با تأکید بر اینکه باید نسبت به این وضعیت حساس بود، خواستار مخالفت مردم، نمایندگان و مسئولان جامعه نسبت به این توافقنامه و البته شفاف سازی در مورد مذاکرات وین شد.

انتهای پیام / ۸۹۰۰۲ / صا۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار