|
|
کدخبر: ۱۶۷۶۵۹

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس:

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر بود به جای انصراف دلخواه از دریافت یارانه، با اعلام معیارهایی شفاف پر درآمدها حذف می شدند.

جعفر قادری امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: از ابتدا قابل پیش بینی بود که تعداد انصراف دهندگان از یارانه زیاد نباشد.

وی افزود: دولت نباید بر سر انصراف دلخواه مانور می داد، بلکه بهتر بود ملاک و معیار تشخیص گروه های پر درآمد اعلام و اعمال می شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار و ذهنیت جامعه نیز همین بود و گمانه زنی هایی وجود داشت که دولت تنها درآمد یا درآمد و ثروت را در نظر می گیرد و با ساز و کارهایی آن را اعمال می کند.

وی اضافه کرد: دولت می توانست با شفافیت کانال های دسترسی به اطلاعات را اعلام کند، چرا که به این صورت نشان می داد به هر آن چه می گوید عمل می کند.

قادری خاطرنشان کرد: باید به افراد گفته می شد ثبت نام کنید، اما دولت استحقاق شما را بررسی می کند و در آن صورت به طور مسلم تعداد انصراف دهندگان بیشتر می بود.

وی بیان کرد: این امکان وجود داشت یک سقف درآمدی برای حذف از شمول یارانه اعلام می شد و قضیه به صورتی روشن پیش می رفت.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در شرایط فعلی این ذهنیت ایجاد شد که دولت اهل برخورد و اعمال قانون نیست و تنها می خواهد با توصیه کار خود را پیش ببرد.

وی با بیان این که تجربه ناموفق دعوت به انصراف در دولت گذشته نیز وجود داشت، گفت: اکنون این بحثها گذشته و بهتر است به سمت استفاده صحیح از منابع هدفمند کردن یارانه ها برویم.

قادری افزود: اگر منابع و نقدینگی این طرح به سمت اوراق مشارکت و امتیاز خرید سهام شرکت های دولتی برود و به مردم سهام یا امتیاز خرید سهام اوراق مشارکت و امتیاز خرید واحدهای تولیدی داده شود، بسیار کارگشاتر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان که توزیع نقدی می شود به زیرساخت ها و طرح های تولیدی برود، ظرفیت درآمدی دولت افزایش پیدا کرده و پرداخت اصل و سود این یارانه بسیار راحت می شود.

به گفته وی، با این کار، قدرت دریافت مالیات و سرمایه گذاری بخش خصوصی، صادرات غیر نفتی و اشتغال بالا می رود و تورم نیز کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: حتی اگر در این حوزه با یک تنفس سه ساله تا ۲۷ درصد به مردم سود داده شود، باز توجیه دارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: تصور کنید تنها در یک سال ۴۲ میلیارد از منابع هدفمندی را به پارس جنوبی ببریم که در نتیجه در یک سال تمام فازهای آن تکمیل و درآمدی که نصیب دولت می شود، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

عرضه بیشتر سهام واحدهای دولتی برای جمع آوری نقدینگی ها و هدایت آن به سمت طرح های عمرانی و یا واحدهای تولیدی نیمه تمام مورد تاکید قادری قرار گرفت و افزود: استفاده از یارانه قابل پرداخت به افراد برای تکمیل طرح های عمرانی و یا طرح های تولیدی نیمه تمام و واگذاری اوراق مشارکت چندساله به مردم با سودی بالاتر از اوراق مشارکت های منتشر شده قبلی، بهبود فضای کسب و کار را در پی دارد.

حذف یارانه ها و تبدیل آن به اوراق مشارکت با سود ۲۷ درصد

وی با بیان اینکه عدم پرداخت نقدی یارانه ها و تبدیل آن به اوراق مشارکت بانرخ سود ۲۷ درصد توجیه دارد، اضافه کرد: در شرایطی که کشور به نقدینگی برای تکمیل طرح های عمرانی و تولیدی با نرخ بازده بالا و دوره بازگشت کمتر از یک سال نیاز دارد، پرداخت نقدی یارانه ها به مردم هیچ توجیهی ندارد.

قادری خاطرنشان کرد: با دریافت ۹۰ درصدی مبالغ جمع آوری شده و محاسبه کارمزد دو درصدی و پرداخت ۲۳ درصدی به خریداران، دولت حدود ۲۸ درصد سود باید پرداخت کند.

به گفته قادری، اگر دولت مشمولان دریافت یارانه را مخطار به دریافت نقدی یارانه و یا خرید اوراق مشارکت ۲۷ درصدی کند، هم به نفع دولت است و هم بیشتر مردم از این طرح استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام / ۲۴۴۸ / ب۴۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار