|
|
کدخبر: ۱۶۸۳۴۵

مشروح / رئیس مجلس در بندرعباس:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی در بندرعباس گفت: خلیج فارس می تواند مظهر خدمات متقابل ایران و اسلام باشد نه اینکه به مظهر کشمکش تبدیل شود و این رویکرد تعاملی به نفع تمامی کشورهای خلیج فارس است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازبندرعباس، علی لاریجانی در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس که در تالار شهیدآوینی بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه خلیج فارس موضوع مهمی است که باید به مسائل گوناگون آن توجه کنیم، اظهار کرد: خلیج فارس می تواند مظهر برکت و رحمت برای منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های آن استفاده کنیم، افزود: رویکرد دیگر در مورد خلیج فارس می تواند رویکرد چالش برانگیز باشد، آن هایی که بر این طبل باطل می کوبند دچار زیان و خسران خواهند شد و کشورهای حق طلب دراین عرصه سربلندهستند.

ضرورت بهره گیری صحیح اقتصادی از خلیج فارس

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه همه گان باید به مسئله خلیج فارس با دقت توجه کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم، استفاده درست اقتصادی از خلیج فارس است؛ این خلیج سفره بزرگی است که همه می توانند از آن بهره ببرند.

لاریجانی بیان کرد: اهمیت موضوع خلیج فارس از دیرباز مورد توجه بوده، به گونه ای که انگلیسی ها و پرتعالی ها دراین منطقه حضور یافتند که بیشتر برای استفاده از ذخایر عظیم نفتی و گازی در خلیج فارس بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ذخایر نفت و ۳۰ درصد از گاز دنیا در منطقه خلیج فارس وجود دارد، گفت: این ظرفیت های بزرگ نشان دهنده آن است که می توانیم بهره های اقتصادی خوبی از خلیج فارس داشته باشیم که باید این امر به نحو احسن صورت گرفته و منافع تمامی همسایگان خلیج فارس حفظ شود.

ورود بیگانگان به منطقه خلیج فارس دارای طبعات زیست محیطی است

لاریجانی در ادامه سخنانش بحثمحیط زیست خلیج فارس را از دیگر موارد مهم دراین رابطه دانست و تصریح کرد: ورود بیگانگان و همچنین کشتی های بزرگ به منطقه خلیج فارس دارای طبعات زیست محیطی برای این خلیج است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسائل امنیتی و اهمیت ژئوپلوتیک و استراتژیک خلیج فارس اشاره و اظهار کرد: منطقه خلیج فارس همواره منطقه ای زنده و پویا و دارای موقعیت اقتصادی خوبی بوده که به این دلیل توجهات سراسر دنیا به این منطقه جلب شده و خلیج فارس محل رفت و آمد کشورها بزرگ وآوردگاه فعال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با اشغال عراق و افغانستان مدعی بودند که می خواهند سایه دموکراسی را در منطقه ایجاد کنند اما در باطلاق مشکلات ناشی از این اشغال فرو رفته اند وبر خلاف ادعای آنها تروریسم دراین کشورها گسترش پیدا کرد.

پایداری امنیت منطقه خلیج فارس با تکیه بر امنیت درونی و هم افزایی ایجاد می شود

لاریجانی گفت: امنیت خلیج فارس موضوعی اساسی است که بیشتر به آن نگاه برون گرا شده اما ثبات و پایداری امنیت منطقه بیشتر وابسته به ساز و کارهای درونی است و با تکیه بر امنیت درونی و هم افزایی، امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس ایجاد می شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اسناد بسیاری در اثبات نام خلیج فارس وجود دارد، گفت: یکی از مسائلی که در بحثچالش امنیت خلیج فارس ایجاد شده، بازی اسم بوده و این در حالی است که اسناد تاریخی ثابت کننده نام خلیج بوده و حتی یکی از شیوخ خلیج فارس در رساله دکتری جغرافیای خود از نقشه های تاریخی استفاده کرده که در آن نام خلیج فارس ذکر شده است.

دوران برخی رفتارهای مبتنی بر گرایش ناسیونالیسم به سر آمده است /ایران هرگز به دنبال تحقیر دیگران نیست

وی با تاکید براینکه دوران برخی رفتارهای مبتنی بر گرایش ناسیونالیسم به سر آمده است، تصریح کرد: ایران هرگز به دنبال تحقیر دیگران نیست و همواره همسایگان خود را عزیز می داند و با آنها رفتار دوستانه داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه تفکری که ما دنبال می کنیم این است که ایران و اسلام خدمات متقابلی به یکدیگر بدهند، خاطرنشان کرد: تفکر اسلامی مشکلی با ملی گرایی ندارد اما ملی گرایی باید در جای خود و به اندازه خود باشد.

وی افزود: فلاسفه، فقها و عرفای ایرانی در راستای نشر ارزش های دین اسلام تلاش کرده اند و همچنین اسلام به تعالی ایرانیان کمک کرده اند و تفکر انقلاب اسلامی نیز این است که خدمات اسلام و ایران متقابل بوده است.

خلیج فارس می تواند مظهر خدمات متقابل ایران و اسلام باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خلیج فارس می تواند مظهر خدمات متقابل ایران و اسلام باشد نه اینکه به مظهر کشمکش تبدیل شود و این رویکرد تعاملی به نفع تمامی کشورهای خلیج فارس است و سبب امنیت پایدار و توسعه ظرفیت های اقتصادی می شود و تمامی کشورها می توانند در سایه آن عزتمند زندگی کنند.

اگر تعامل سیاسی فرهنگی و امنیتی میان ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس شکل بگیرد، همه کشورها بصورت عزتمندانه در منطقه زندگی می کنند.

برگزاری همایش ها و جشنواره هایی همچون جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دورنمای منطقه خلیج فارس را پاک تر از گذشته می بینم و همچنین بیداری اسلامی مردم منطقه نیز پدیده ای واقعی است و موقتی نیست.

انتهای پیام / آ

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار