|
|
کدخبر: ۱۶۸۸۱۹

رئیس شورای عالی استان ها خبر داد

رئیس شورای عالی استان ها از فعالیت بیش از ۱۱۷هزار عضو شورا در قالب شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور خبر داد.

به گزارشخبرگزاری فارساز یزد، مهدی چمران، پیش از ظهر امروز در همایش ملی بزرگداشت شوراها در یزد با اشاره به صدور فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل شوراها در ۹ اردیبهشت ماه سال ۵۹ اظهار داشت: قانون شوراها نیز در سال ۶۱ تهیه شد و در سال ۶۹ اصلاحاتی به آن افزوده شد و در سال ۱۳۷۵ با یک بازنگری کلی، قانونی کلی شوراها به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه تشکیل شوراها به دلایل مختلف از جمله جنگ تحمیلی، از زمان صدور فرمان امام به تعویق افتاد اما اکنون ۱۵ سال از فعالیت شوراها می گذرد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نظام، انقلاب، دولت، مجلس و شوراها همه مردمی است و با رای مردم شکل گرفته است، بیان کرد: پایه و اساس کشور ما بر اساس رای مردم است و مانند بحرین شیعه نشین که امیر آن را از یکی از بادیه های عربستان انتخاب کرده اند و او نیز خوی وحشی گری وهابی را رواج داده و کشتار و جنایت به راه انداخته و هیچکس نیز مدعی حقوق بشر در این کشور شیعه نشین نمی شود، نیستیم.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات و معضلات شوراها و شهرداری ها عنوان کرد: یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلات شوراها و شهرداری ها، کسب درآمد برای شهرداری هاست.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ها بر اساس قانون خودکفا شدند اما قانونی تصویب نشد تا بگوید شهرداری منابع مالی خود را از چه راهی و از کجا تامین کند.

چمران بیان کرد: به شهرداری ها از سوی ارگان ها کمک هایی می شود اما اینگونه نیست که شهرداری ها یک بودجه قانونی و پایدار داشته باشند.

رئیس شورای عالی استان ها عنوان کرد: حتی برخی زیرساخت ها نظیر مترو و اتوبوس که دولت باید هزینه های آن را تامین کند نیز، نیمی از آن توسط دولت تامین می شود و بقیه منابع را شهرداری ها باید تامین کنند.

وی با اشاره به پیشینه درآمد شهرداری ها در طول سال های گذشته خاطرنشان کرد: درآمد اصلی شهرداری ها، عوارض ساختمانی، بنزین، جرائم راهنمایی و رانندگی، کارخانجات و… بود اما در سال ۸۱ بر اساس قانون، بحثتجمیع عوارض مطرح شد و در مجلس تصویب شد تا کلیه عوارض به وزارت کشور برود و وزارت کشور بر اساس جمعیت و وسعت استان ها، این بودجه را بین شهرداری ها تقسیم کند.

چمران با بیان اینکه به تجمیع این عوارض مالیات تعلق می گرفت، تصریح کرد: این مالیات بعدها حذف شد و مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد که قرار شد این رقم نیز بر اساس دو سهم مساوی بین شهرداری ها و دولت تقسیم شود.

وی بیان کرد: در برنامه پنجم، دولت تمام تلاش خود را برای ۸۰ به ۲۰ کردن این رقم کرد اما در نهایت پس از تلاش ها و پیگیری های متعدد، این سهم سه به دو شد و اکنون سهم شهرداری ها از ارزش افزوده به نسبت دولت دو است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: البته قبول داریم که رقم مازادی که دولت دریافت می کند، به دانشگاه ها، کتابخانه ها، مراکز درمانی و… می رود اما باید در نظر داشت که شهرداری ها نیز درآمد پایدار ندارند و بسیاری از آنها شش ماه است که نتوانسته اند حقوق کارگران و کارمندان خود را پرداخت کنند.

چمران با بیان اینکه با همه این اوصاف، مالیت بر ارزش افزوده یک درآمد پایدار برای شهرداری هاست، تصریح کرد: بر اساس قانون باید حساب و کتاب این مالیات بر ارزش افزوده و نحوه توزیع آن به شهرداری ها ارائه شود اما وزارت کشور تاکنون آن را ارائه نکرده و امیدواریم وزارت کشور در دولت یازدهم، این اقدام را انجام دهد.

وی با بیان اینکه با وجود چنین درآمدی و با وجود شهرداری در شهرها، وضعیت شوراهای شهر بهتر است اما در روستاها هیچ درآمدی برای شورا وجود ندارد و بسیاری از شوراهای روستایی در منازل یکی از اعضای شورا برگزار می شود و از مهمانان استانی و شهرستانی نیز در منزل اعضای شورا میزبانی می شود و تازه باید پاسخگوی مردم و مسئولان نیز باشند.

چمران با بیان اینکه آبادانی شهرها، از آبادانی روستاها می گذرد، تصریح کرد: اگر روستاها آباد نباشند و زیرساخت های لازم در آنها فراهم نباشد، مردم به شهرها مهاجرت می کنند و تبعات منفی ناشی از مهاجرت از جمله حاشیه نشینی و تورم جمعیت، بر آبادانی شهرها تاثیر منفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شوراها توانسته اند در این مدت فعالیت خود بارهای بزرگی از دوش دولت بردارند، بیان کرد: اگر مدیریت یکپارچه شهری نیز توسط شوراها اجرایی شود، بار بسیار سنگین تری از دوش دولت برداشته می شود و دولت بسیار چابک تر و سبک تر می تواند به سایر وظایف و فعالیت های خود بپردازد.

این همایش با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا و شهرستان های استان یزد در استانداری یزد با حضور نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس، معاونان استاندار و جمعی از مسئولان استان یزد برگزار شد.

انتهای پیام / ۲۴۶۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار