|
|
کدخبر: ۱۶۹۵۸۲

در حال به روز رسانی / لاریجانی در جمع فرماندهان عقیدتی سپاه:

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس گفت: تئوری جمهوری در مکتب اسلام براساس عدالت شکل گرفته است، زیرا در فلسفه سیاسی اسلام، عدالت یک رکن است، تحقق جمهوریت با عدالت انجام می شود

به گزارش گروه پارلمانیخبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فرماندهان عقیدتی سیاسی و حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع) و همچنین سالروز شهادت استاد مطهری، گفت: اگر در آثار استاد مطهری تأمل کنید، می بینید در شاخه های مختلف فکر اسلامی ایشان آثار ارزشمندی دارند.

وی افزود: در حوزه مسائل کلانی به مانند تاریخ اسلام و ایران، حقوق زنان در مسائل اقتصادی، در مسائل اسلام و مقتضیات زمان، در مسائل اجتماعی، در مسائل دفاع، در بحثنهضت های اسلامی و بیداری اسلامی خیلی متنوع است.

رئیس مجلس ادامه داد: باید دید از همه حرف هایی که استاد مطهری می زدند چه مبنای مهمی برای جامعه وی ترویج می کند.

لاریجانی تأکید کرد: اینطور نیست که همه این افکار را جزیره های جداگانه از همه تشکیل دهند بلکه یک روحی از همه اینها دمیده و دغدغه ای از همه این ها در آن نهفته است که برای همه ما که در نظام اسلامی زندگی می کنیم به خصوص برای سپاه پاسداران که مهم ترین شغل را در نظام اسلامی دارد و امین نظام است و قدرت و توانمندی اصلی برای پیشبرد اهداف انقلاب است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری یکی از پایه گذاران تفکر نوین در جمهوری اسلامی برای شکل دادن به چارچوب این نظام بود، افزود: بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب به ایشان لقب ایدئولوژ نظام دادند.

رئیس مجلس، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی ممکن نیست این حرف بسیار مهمی است که گاهی مورد غفلت قرار گرفته است.

لاریجانی ادامه داد: گاهی اینگونه اندیشیده می شود که ما باید توسعه اقتصادی را با الگوهای متعارف پیگیری کنیم در ضمن باید به مسائل فرهنگی متناسب با مختصات بومی توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: سخن رهبر معظم انقلاب این است که اگر توسعه ای براساس مکتب بخواهید انجام دهید بدون توسعه فرهنگی امکان پذیر نیست که این حرف حقی است.

رئیس مجلس گفت: اگر ما می خواهیم رشد متوازنی از نظر اقتصادی داشته باشیم که هم آبادانی و رفاه برای مردم ایجاد و عدالت را محقق و ارزش های مختلف اجتماعی را محقق کند، بدون درک مشترک از مسائل مکتب امکان پذیر نیست و این مسئله نیاز به رشد فرهنگی دارد و این موضوع تنها به اقتصاد مربوط نیست و سیاست هم همین گونه است.

لاریجانی ادامه داد: اگر سیاست بخواهد در جامعه رشد پیدا کند، نیاز به رشد فرهنگی داریم و اگر مسیر مبتنی بر مکتب نباشد افراد را دچار تزلزل می کند؛ یا ناخودآگاه چیزهایی را از افراد می گیرد و این مسئله ای بود که شهید مطهری با آن مواجه بود.

وی افزود: در زمان رژیم دیکتاتوری برای مبارزه با این رژیم، جریان هایی حتی در درون مبارزین اسلامی ایجاد می شد که تلاش می کردند مفاهیم اسلامی را با سایر مکاتب توجیه کنند که در آن زمان بیشتر جریان های مارکسیستی بود.

رئیس مجلس، گفت: اگر ما مستضعفین می گوییم، آنها سعی می کردند مستضعفین را با پرولتاریا یکی کنند، چون در مکتب مارکسیسم پرولتاریا باید جریان پیشرو در مبارزه باشد، اما هیچگاه ما اینگونه نبوده ایم که در مکتب مارکسیسم این موضوع وجود دارد.

لاریجانی ادامه داد: اگر ما صحبت از مبارزه حق و باطل که امر وسیع و مکتبی است را مطرح می کنیم، آنها براساس مبارزه با بورژوازی این موضوع را مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: شهید مطهری یکی از کسانی بود که با این تفکر مواجه بود و با آن مبارزه می کرد و آن را یک التقاط می دانست. چرا این حادثه رخ می داد؟ به خاطر اینکه رشد فرهنگی پایه رشد سیاسی قرار نگرفته بود.

رئیس مجلس ادامه داد: بنده به خاطر دارم، یک زندانی سیاسی سال ۵۶ آزاد شده بود و شهید مطهری گفتند برویم به دیدن وی. در آن جلسه برخی افراد دیگری هم حضور داشتند از همین موارد مطرح می کردند که امروز زمان مبارزه است و وحدت ایجاد شود اما شهید مطهری می لرزید که پاسخ او را بدهد که شما نمی فهمید، دو مکتب و دو هدف و دو مبنا وجود دارد؛ چطور می توانید با آنها وحدت کنید.

لاریجانی ادامه داد: این حکایت از این داشت که شهید مطهری با یک رشد سیاسی مواجه بود که این رشد سیاسی در بعضی از امور مبتنی بر رشد فرهنگی نیست، همینطور رشد دفاعی کشور بدون فهم فرهنگ عمیق امکانپذیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در کشور، گفت: پیشرفت در حوزه های اجتماعی بدون رشد فرهنگی امکانپذیر نیست. به طور مثال حجاب و عفاف یکی از دغدغه های شهید مطهری بود و این یک پدیده اجتماعی است که با دستورالعمل و بخشنامه علاج نمی شود که باید در این حوزه رشد فرهنگی ایجاد شود.

رئیس مجلس، تصریح کرد: اینکه شما می بینید در آثار شهید مطهری به استقلال فرهنگی تکیه شده به این دلیل است که یک بخشی از آن در حوزه اقتصاد رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و استقلال فرهنگی حکایت از یک موضوع می کند این است که ما صاحب یک مکتب هستیم که این مکتب همه جانبه است و در ابعاد مختلف فکر دارد، ممکن است در برخی امور تئوری پردازی کامل نباشد ولی رجوع به مکتب باعثمی شود به روشی درست دست یابیم.

لاریجانی با اشاره به ترورهای گروه فرقان، گفت: این جریان یک جریان افراطی و بدون منطق بود که به سراغ به شهادت رساندن شخصیت ها و برگزیدگان کشور رفتند. در آثار آن ها و گفت وگوها و جلسات محاکمه حرف هایی زدند که نشان داد که آنها بی دین نبودند، بلکه برداشت انحرافی و بدون روش از مکتب داشتند و تلاش داشتند قرآن را براساس اهداف خود توجیه کنند.

وی ادامه داد: برای شناخت مکتب نیاز به متادولوژی است و اسلام شناسی نیز نیاز به روش شناسی دارد و نمی توان گفت که همه اسلام شناس هستند و این حرف هایی که گاهی پیش از انقلاب و پس از انقلاب به وجود آمد، مرحوم آیت الله مطهری نسبت به این گونه برداشت ها از اسلام که بدون روش و سیستم باشد مبارزه می کرد.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه شهید مطهری با شریعتی در همین زمینه ها اختلاف نظر داشت، افزود: اختلاف اصلی در همین بود که برداشت از اسلام باید متناسب با روش هایی باشد که ما آنها را اخذ کرده ایم.

لاریجانی با طرح این سؤال که آیا ما دستاوردهای بشر را باید نادیده بگیریم؟ گفت: خیر اینگونه نیست و باید تعامل با سایر دستگاه های فکری بشری داشته باشیم اما این به آن معنا نیست که روش های فکر اسلامی را فراموش کنیم، بلکه از دستاوردها باید استفاده کنیم، کما اینکه شهید مطهری در کلیه آثارش نوعی فکر و حرکت تطبیقی داشت.

وی ادامه داد: در دستگاه فلسفی غرب راجع به حقوق طبیعی انسان ها سخن گفته می شود و می گویند که همه انسان ها دارای حقوق طبیعی هستند، نمی شود مثل مارکسیست ها انسان ها را مهندسی کرد. شهید مطهری این فکر را قبول داشت اما براساس مکتب آن را می پذیرفت و می گفت که انسان دارای فطرت است و باید در این چارچوب استعدادهای بشری شکوفا شود.

رئیس مجلس با اشاره به مسئله آزادی فکر در سنت لیبرالیسم، گفت: شهید مطهری آزادی فکر را قبول دارد، اما نه به مبنایی که لیبرالیست ها می پذیرند. مبنای آزادی در سنت لیبرالیسم چون حقوق طبیعی برای انسان قائل هستند، انسان آزاد است و این آزادی حد و مرزی ندارد که شهید مطهری آن را رد می کند و می گوید که براساس آموزه های دینی چون انسان دارای فطرت است، برای شکوفا شدن این استعدادها به آزادی نیاز دارد.

لاریجانی در ادامه اظهارداشت: حرف شهید مطهری این بود که هر فردی که صاحب هر شغلی است دارای مکتبی است که فراگیر است، اگر کسی در حوزه سیاست کار می کند باید مکتب را بشناسد وگرنه دچار انحراف می شود، کما اینکه در طول سال های اول انقلاب با این موضوعات درگیر بودیم.

وی ادامه داد: زمانی بحثهایی درباره توسعه اقتصادی، سیاسی و آزادی در کشور می شد که با رجوع به مکتب نبود تصور می شد که چون ما یک کشور دموکراتیکی هستیم جمهوریت نمی تواند با اسلام سازگار باشد و این دو مکتب است.

رئیس مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه جمهوریت اساسش اراده مردم است و اسلامیت براساس وحیانیت شکل گرفته، بنابراین تصور می شد که قرار دادن این دو در کنار هم امکانپذیر نیست که این عدم رشد در حوزه فرهنگی را نشان می دهد. زمانی که ما جمهوریت را می پذیریم به این معناست که یک تئوری دموکراتیک در جایی سامان پیدا کرده و در دنیای امروز رشد پیدا کرده و ما کشور مسلمانی هستیم. برای انکه به یک طریقی این دو را در کنار هم قرار دهیم، جمهوری اسلامی را تشکیل داده ایم.

لاریجانی در ادامه افزود: تئوری جمهوری در مکتب اسلام براساس عدالت شکل گرفته است، زیرا در فلسفه سیاسی اسلام عدالت یک رکن است، تحقق جمهوریت با عدالت انجام می شود که برای به فعل در آوردن آن نیاز به حرکت داریم که این حرکت مشارکت سیاسی است.

این خبر تکمیل می شود…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار