|
|
کدخبر: ۱۷۲۹۷۳

معاون وزیر خارجه اعلام کرد:

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با رد ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: نگاه ما به عراق طایفه ای نیست و ایران دارای نفوذ معنوی درمنطقه از جمله عراق است که این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور باز می گردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اظهار داشت: این انتخابات برای اولین بار و بدون حضور نظامی نیروهای آمریکا و در شرایط استقلال سیاسی و حاکمیتی دولت منتخب مردمی عراق برگزار شد.

وی افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات در هر ۱۸ استان کشور علاوه بر حمایت مردم از پارلمان این کشور، نشان می دهد که دولت عراق در فضای امن توانست این انتخابات را برگزار کند و این تایید کننده توانایی دولت، ارتش، پلیس و دستگاههای امنیتی عراق در برقراری امنیت در این کشور است.

امیرعبداللهیان افزود: انتخابات عراق، این پیام مهم را برای مردم جهان داشت که مردم عراق با حضور گسترده در پای صندوقهای رای، به تروریسم، به مداخله خارجی در کشور خود «نه» گفتند و از وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی در کشورشان استقبال کردند.

وی تاکید کرد: ما اطمینان داریم که نتایج انتخابات منشا خیر، برکت، ثبات و آرامش برای کشور مهم همسایه ما و کشور مهم در منطقه، جمهوری عراق، خواهد بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که برخی ایران را به مداخله در عراق به نفع برخی گروه ها متهم می کنند، گفت: ما مایلیم که به صراحت اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران دارای نفوذ معنوی درمنطقه و از جمله در عراق است و این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور باز می گردد.

وی تصریح کرد: اما این ادعا را که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق، به دخالت در عراق تعبیر شود؛ قویا رد می کنیم. فراموش نمی کنیم زمانی هم که امریکایی ها و برخی از متحدینشان با بیش از ۱۷۰هزار نیروی نظامی در سراسر عراق حضور داشتند و این کشور را به اشغال خود درآورده بودند، ادعا می کردند که ایران در امور عراق دخالت می کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه روابط تهران - بغداد پس از سقوط صدام روابط مبتنی بر حسن همجواری، دوستی و برادری است، افزود: مایلیم که با افتخار و با صدای بلند اعلام کنیم که روابط تهران - بغداد برای مردم دو کشور و برای مردم منطقه جز خیر و ثبات چیز دیگری در پی نداشته است و ما با جدیت به روابط استراتژیک خودمان با عراق ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از چه کسی برای نخست وزیری در عراق حمایت می کنید؟ گفت: هرآنچه را که در مسیر قانونی در پارلمان عراق مورد تایید و توافق قرار بگیرد، به عنوان رای نمایندگان منتخب مردم عراق، مورد تایید ما است.

امیرعبداللهیان که با یکی از رسانه های عرب زبان مصاحبه کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا افراد مشخصی مدنظر قرار ندارید که آنها را برای نخست وزیری یا ریاست مجلس عراق ترجیح دهید؟ گفت: ما معتقد هستیم در داخل عراق در سالهای اخیر، آقای نوری مالکی، با وجود فشارهای خارجی و فشارهای مختلفی که حتی در سطح منطقه علیه دولت حاکم در عراق وجود داشت، توانست بر مشکلات به مقدار زیادی غلبه کند و موفقیت هایی را برای عراق ایجاد کند.

وی افزود: علاقه مند هستیم کسانی در راس دولت در عراق و در راس سیستم های حکومتی در عراق قرار بگیرند که به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی این کشور کمک کنند و با گروه ها و جریان های تروریستی در این کشور مقابله کنند و نیز به صلح و پیشرفت و ثبات در این کشور و به برقراری یک روابط متوازن با کشورهای منطقه کمک کنند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سوال که رسانه های برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سفر محرمانه نوری مالکی صحبت می کنند؛ اما دولت عراق و به ویژه مشاور نخست وزیر این امر را تکذیب کردند، اظهار داشت: آقای مالکی مقام اول اجرایی و به تعبیری به عنوان نخست وزیر بالاترین مقام در جمهوری عراق هستند، سفر ایشان به جمهوری اسلامی ایران هرزمان که انجام شده است، کاملا رسمی و علنی و آشکار صورت گرفته است. هیچ گونه سفر محرمانه از سوی اقای مالکی به تهران انجام نشده است و هرگونه سفر در چارچوب رسمی و قانونی خود انجام خواهد شد.

امیرعبداللهیان، با رد حمایت ایران از گروهی خاص در عراق، گفت: نگاه ما به عراق نگاه طایفه ای نیست، نگاه ما به عراق، به عنوان یک کشور مستقل تحت عنوان جمهوری عراق است و ورود به عراق با انگیزه طایفه ای به نفع ایران، عراق و منطقه نیست.

ین مقام مسوول در وزارت امورخارجه کشورمان، درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه و نامزدی بشار اسد رییس جمهوری کنونی این کشور در انتخابات گفت: با وجود تلاش آمریکا برای واگذاری حکومت به معارضان اما بالاخره بشار اسد به عنوان رییس جمهوری قانونی سوریه پس از پیروزی بر جریانات تروریستی در این کشور تصمیم گرفت که انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. برگزاری انتخابات یک تصمیم داخلی در سوریه است و به مقامات سوری مربوط می شود.

وی افزود: ما بشار اسد را رییس جمهوری قانونی سوریه می دانیم و تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود و مردم رییس جمهوری خود را انتخاب کنند، بشار اسد را به عنوان رییس جمهوری قانونی به رسمیت می شناسیم.

وی افزود: اکنون فرصت خوبی در سوریه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم شده است و کسانی که از راهکارهای دیپلماتیک حمایت می کنند، با ورود به انتخابات و پروسه سیاسی می توانند نقش مثبتی ایفا کنند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: انتخابات در سوریه می تواند با نوعی نظارت بین المللی همراه باشد و ما آماده نقش آفرینی در این زمینه هستیم. معتقدیم برای دست یابی به راه حل سیاسی همیشه فرصت وجود دارد. تصمیم بشار اسد برای برگزاری انتخابات یک راه حل سیاسی است و راه حل نظامی و امنیتی نیست.

معاون وزیر خارجه درباره طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: ایران از طریق وزیر امور خارجه طرحی را به سازمان ملل متحد برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه ارائه کرده و با «اخضر ابراهیمی» و مقامات سازمان ملل در تماس است و این طرح را دنبال می کند. برگزاری انتخابات یکی از موارد طرح ۴ ماده ای جمهوری اسلامی ایران است. ما این طرح را به صورت جدی پیگیری می کنیم و در دستورکار خود جلب حمایت های منطقه ای و بین المللی را از این طرح گنجانده ایم.

وی همچنین درباره مخالفت «دشمنان سوریه» با انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: مخالفین مردم سوریه در سال های گذشته برای براندازی نظام این کشور هر کاری که از دستشان برمی آمد، انجام دادند و اقدام نظامی و امنیتی را در دستورکار خود گنجاندند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: به جرات می توان گفت که هم اکنون هیچ گزینه ای درباره بحران سوریه بجز راه حل سیاسی روی میز نیست. تلاش های ائتلاف مخالف سوریه فقط خسارت های انسانی و مالی را افزایش می دهد و این کشور را به تجمع تروریست ها و صادرات تروریسم تبدیل می کند و منطقه را ناامن می کند. این تلاش ها به نفع هیچ کشوری در منطقه و خارج از منطقه نیست.

معاون وزیر امور خارجه با رد نقش داشتن بحران اوکراین بر حمایت روسیه و ایران از سوریه گفت: ما هیچ تغییری در سیاست روسیه در قبال سوریه مشاهده نمی کنیم و از آغاز بحران سوریه گفت و گوهای نزدیک و سازنده ای با روسیه و چین به عنوان ۲ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد داشتیم و این گفتگوها به صورت جدی ادامه دارد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت که با ˈمیخائیل باگدانفˈ همتای خود در وزارت خارجه روسیه و نماینده آقای ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه در تهران درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه گفت و گو کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار