|
|
کدخبر: ۱۷۵۱۶۲

در دیدار معاون اول نخست وزیر عراق

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حجم مبادلات بازرگانی ایران و عراق در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید، گفت: این رقم در مقایسه با ظرفیت های عظیم اقتصادی دو کشور رقم قابل قبولی نیست.

به گزارش حوزه دولتخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دیدار روژ نوری شاویس معاون اول نخست وزیر عراق اظهار داشت: روابط دو جانبه با اراده مقامات عالی دو کشور با قدرت در حال توسعه و تعمیق است و ایران و عراق می توانند مکمل ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر در حوزه های اقتصادی باشند.

وی افزود: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در عرصه سازندگی و در بخش دانش فنی و مهندسی و دستاوردهای علمی و فناوری به کشور عراق انتقال دهد.

معاون اول رئیس جمهور جهانگیری همچنین ضمن تبریک به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی عراق تصریح کرد: مشارکت گسترده در این انتخابات نشان از بلوغ سیاسی مردم عراق و روند غیرقابل بازگشت دموکراسی در این کشور دارد و تلاش های دولت عراق در برگزاری به موقع انتخابات و مطابق با معیارهای بین المللی قابل تقدیر است.

جهانگیری ادامه داد: استقبال پرشور مردم از انتخابات ضمن تحکیم روند مردم سالارانه در عراق و تقویت وحدت و یکپارچگی میان آحاد و گروه های سیاسی، آبادانی این کشور را سرعت بخشیده و به انزوای افراطیون خواهد انجامید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حجم مبادلات بازرگانی ایران و عراق در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید، گفت: این رقم در مقایسه با ظرفیت های عظیم اقتصادی دو کشور رقم قابل قبولی نیست و لازم است دو کشور به منظور ارتقای حجم مناسبات تجاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برنامه ریزی کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه و افزایش فعالیت گروه های افراطی و تروریست، بر لزوم تلاش جامعه بین المللی در جلوگیری از روند تقویت افراط گرایی تاکید کرد.

وی گفت: با توجه به پیوستگی امنیتی منطقه، تروریست ها در هر نقطه ای که با شکست مواجه شوند، ناامنی ها را به نقطه دیگر انتقال می دهند و پیروزی های مردم و دولت سوریه باعثشده تروریست ها این بحران را از سوریه به کشورهای دیگر انتقال دهند اما حامیان تروریسم باید بدانند این ناامنی ها دامن خودشان را نیز خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه وحدت داخلی و یکپارچگی عراق همواره مورد تاکید تهران است, افزود: جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خود در منطقه استفاده می کند تا عراق مشکلات خود را برطرف کند.

معاون اول نخست وزیر عراق نیز در این دیدار هدف از سفر خود به تهران را تقویت روابط اقتصادی و دستیابی به نتایج مثبت و ثمربخش در این راستا عنوان کرد و گفت: ارتقای حجم مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور نیازمند سازماندهی و برنامه ریزی دقیق است که در این زمینه هیئت های کارشناسی دو کشور به نتایج قابل قبولی دست یافته اند.

روژ نوری شاویس همچنین با تاکید براینکه شرکت های فنی، مهندسی و صنعتی ایرانی در عراق از دانش و توانمندی خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: عراق در راستای سازندگی از تجربیات این شرکت ها استفاده می کند.

وی با بیان اینکه رویارویی با پدیده تروریسم از داخل کشورها آغاز می شود، گفت: این مقابله نیاز به ثبات سیاسی دارد که به لطف خدا عراق توانسته در این زمینه گام های مثبتی بردارد.

معاون اول نخست وزیر عراق همچنین بر لزوم تقویت روابط و هماهنگی ها میان تهران و بغداد تاکید کرد و گفت: همبستگی و اتفاق نظر نقش موثر و سازنده ای در مقابله با تروریسم دارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و تقویت روند دموکراسی در این کشور افزود: این انتخابات با تایید سازمان های بین المللی، دقیقاً منطبق بر شرایط و ضوابط قانونی برگزار شد و رضایتمندی همه طرف ها و گروه های سیاسی در عراق را به همراه داشت.

روژ نوری شاویس افزود: برگزاری انتخابات در عراق نشان از پایبندی به قانون اساسی این کشور دارد و منجر به تقویت یکپارچگی و وحدت همه گروه ها در عراق خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار