|
|
کدخبر: ۱۸۰۴۵۳

مشاور پیشین امنیت ملی عراق ضمن هشدار نسبت به حضور نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در شرق فرات، اظهار داشت که این مسئله نیز به شکست سختی برای این کشورها ختم خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وفیق السامرائی» تحلیلگر، سرلشکر بازنشسته ارتش و مشاور پیشین امنیت ملی عراق نسبت به خطر حضور نیروهای کشورهای حاشیه خلیج فارس در منطقه شرق فرات هشدار داد.

وفیق السامرائی در صفحه فیسبوک خود نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد نیروهای خود را از شرق سوریه خارج کرده و آن را در اختیار دیگران از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرار دهد.

وی تصریح کرد که ترامپ با این اقدام مانع از هدر رفت داراییهای آمریکاییها میشود ولی احتمالا این مسئله سبب خواهد شد که بعدها بهره‌مندی از عایدات نفتی عراق را مطالبه کنند.

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد، مشکل اصلی موجود بر سر راه ترامپ، نبود نیروی زمینی عربستانی است که بتواند بجنگد و انسجام داشته باشد، به همین دلیل سعودیها نتوانستند جنگ یمن را به سود خود پایان دهند.

السامرائی با اشاره به اینکه مسئولان عربستانی در تلاشند که ائتلاف موسوم به «اسلامی» تشکیل دهند، اظهار داشت که سعودیها قصد دارند از این ائتلاف به عنوان ابزاری «برای اجرای مداخلات فاجعه بارشان استفاده کنند، ولی در انجام این مسئله نیز شکست خواهند خورد».

وی با تأکید بر اینکه هر گونه حضور نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس در شرق فرات سوریه «سخت شکست خواهد خورد» اعلام کرد که این مسئله «هسته تغییرات منطقه ای را تشکیل می‌دهد» که عربستان را از داخل تکان خواهد داد.

مشاور اسبق امنیت ملی عراق بر این باورست که حضور نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موجب خونریزی در منطقه خواهد شد و «مدعیان انقلاب عشایر را تشویق خواهد کرد».

السامرائی با اشاره به اینکه حضور نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زنگ خطر را برای ترکیه، سوریه، عراق و ایران به صدا درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «ملت عراق در حال حاضر درباره آنچه پیرامون تلاشهای عربستان برای سرمایه‌گذاری در اراضی غرب و جنوب عراق گفته می‌شود، بسیار حساس شده اند. این یک خطای بزرگ و نقض فاحش امنیت راهبردی عراق است... روز گذشته نیز شاهد اعتراض واضحی از سوی شیخ همام رئیس شورای عالی نسبت به وجود تولیدات عربستان در عراق به جای تولیدات عراقی بودیم که با حمایت گسترده روبرو شد».

وی در پایان با اشاره به اینکه رؤیای عربستان در انتخابات عراق قطعا نقش بر آب خواهد شد و حمایتهای آنان بی فایده خواهد بود، اظهار داشت، حساب باز کردن ترامپ بر نقش نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ممکن است به فاجعه منجر شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار