|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۳۱

روزانه 4000 تا 5000 افغان وارد ایران می شوند

شورای پناهندگان نروژ می گوید که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، 300000 افغان از مرز عبور کرده اند.

شورای پناهندگان نروژی (NRC) روز چهارشنبه اعلام کرد از زمانی که طالبان کابل را در ماه اوت تصرف کردند روزانه 4000 تا 5000 افغان وارد ایران شده اند و انتظار می رود صدها هزار نفر دیگر در زمستان آینده وارد ایران شوند.

این گروه کمک رسانی گفت که از زمان پیروزی طالبان تا کنون 300000 افغان از مرز عبور کرده اند و خواستار حمایت بیشتر بین المللی از ایران شد که با بحران اقتصادی عمیق خود دست و پنجه نرم می کند.

یان اگلاند، دبیرکل NRC در بیانیه‌ای گفت: «نمی‌توان انتظار داشت که ایران میزبان این همه افغان با حمایت اندک جامعه بین‌المللی باشد». باید فورا کمک‌ها در داخل افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران، قبل از سرمای مرگبار زمستان افزایش یابد.»

پیروزی شوک‌آمیز طالبان در حالی که آخرین سربازان آمریکایی برای ترک افغانستان آماده می‌شدند، باعث مهاجرت دسته‌جمعی از مقامات و سایر افراد مرتبط با دولت سابق مورد حمایت غرب و دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر شد.

پایان ناگهانی حمایت بین‌المللی و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان که در خارج از کشور نگهداری می‌شوند نیز کشور را به فروپاشی اقتصادی نزدیک کرده است و ترس از بحران پناهجویان مشابه مهاجرت سال ۲۰۱۵ از سوریه را که اروپا را تکان داد، افزایش داده است.

ایران و پاکستان روی هم حدود 90 درصد از پنج میلیون افغانی را که در خارج از کشورشان آواره شده اند، در خود جای داده اند، اگرچه همه آنها به عنوان پناهنده به حساب نمی آیند.

ما ایران را به خاطر استقبال و میزبانی از میلیون‌ها آواره افغان در چهار دهه گذشته ستایش می‌کنیم. اما اکنون جامعه بین المللی باید برای حمایت از همسایگان افغانستان گام بردارد.»

آژانس های سازمان ملل می گویند که 22.8 میلیون نفر - بیش از نیمی از جمعیت 39 میلیونی افغانستان - در مقایسه با 14 میلیون نفر فقط دو ماه پیش با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار