|
|
کدخبر: ۴۶۴۴۶

دیدار وزیر امور خارجه ژاپن از ایران می‌تواند حامی پیام مهمی در این باره باشد که فصلی جدید از روابط دو جانبه تهران و توکیو به عنوان دو قدرت در شرق و غرب آسیا آغاز شده است.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، جمهوری اسلامی ایران و ژاپن از کشورهای مهم و تاثیرگذار در غرب و شرق آسیا بوده و در طول تاریخ مناسبات دو کشور، همواره روابط حسنه و دوستانه و رایزنی های مستمری میان طرفین برقرار بوده است.

روابط دو کشور بیش از هر چیز بر مبنای روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته است و ژاپن بیش از آنکه یک شریک تجاری صرف باشد همواره الگوی برای توسعه اقتصادی در ایران بوده است.

همچنین ژاپنی‌ها به دلیل عدم همراهی‌ با انگلیس و کشورهای غربی درتحریم‌هانفتی علیه ایران در زمان نخست وزیری محمد مصدق در دهه ۶۰ میلادی چهره منفوری در تاریخ ایران ندارند.

تبادلات سیاسی دو کشور طی ۸ سال گذشته نیز با وجود تلاش‌های آمریکا برای ایجاد شکاف در سطح وزاری خارجه در جریان بوده اما پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات فصلی جدید در این ارتباطات آغاز شد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی سران دو کشور در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند، همچنین «ماسا هیکوکومورا» فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن هم مدتی قبل از این دیدار به تهران آمد تا زمینه آغاز فصل جدید روابط دو کشور را کلید بزند.

اوج رفت‌وآمدهای ژاپنی‌ها به تهران سفر دو روزه فومیو کیشیدا وزیر خارجه این کشور به ایران پس از چهار و نیم سال از آخرین سفر یک وزیر خارجه ژاپنی به تهران بود.

وی در حالی طی سفری دو روزه وارد تهران شد که همتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف به دلیل به طول انجامیدن مذاکرات ژنو ۵ مجبور شد دیدارهایش با کیشیدا را لغو کند.

با این حال کیشیدا سفر خود به تهران را به تعویق نیانداخت و با حضور در تهران با مقامات ارشد کشورمان از جمله حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان و ابلاغ سلام‌های گرم نخست‌وزیر ژاپن به وی بر توسعه و تحکیم روابط تهران–توکیو، تصریح کرد که ما آرزو داریم تا بر مبنای روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران به مسایل و موضوعات مهم جامعه بین‌المللی بپردازیم.

حسن روحانی هم در این دیدار گفت: ایران و ژاپن می‌توانند در زمینه‌های گوناگونی از جمله مسایل مرتبط با حفاظت از محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر بویژه فاجعه‌های زیست محیطی همچون دریاچه ارومیه و … با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

کیشیدا همچنین در ادامه حضورش در تهران با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی مراودات دوستانه میان دو ملت چشم‌انداز همکاری‌های فی‌مابین را بسیار مثبت و درحال توسعه خواند و افزود: تقویت مناسبات دو کشور به ویژه از نظر اقتصادی در تحکیم صلح و امنیت پایدار در منطقه موثر خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی در عرصه‌های گوناگون به ویژه صنایع، نفت و گاز و انجام پروژه‌های زیربنایی برای گسترش همکاری‌های خود برخوردارند، افزود: حضور شرکت‌های ژاپنی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک در ایران به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی مناسبات دو کشور گفت: مردم ژاپن به تاریخ و فرهنگ غنی ملت ایران احترام می‌گذارند.

وی در دیدار با لاریجانی افزود: توکیو مایل است در مسئله حل بحران سوریه و افغانستان و استقرار صلح و امنیت در منطقه با ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

اما آخرین پرده از سفر وزیر امور خارجه ژاپن از تهران دیدار دقیقه ۹۰ وی با همتای ایرانی‌اش در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان به محض بازگشت از ژنو به همراه عباس عراقچی معاونش که پیشتر سفیر ایران در ژاپن هم بوده با همتای کیشیدا دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراقچی پس از دیدار ظریف و کیشیدا در فرودگاه گفت: این دیدار در فرودگاه نشان‌دهنده علاقه دوستانه ژاپن برای گسترش روابط با ایران است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

پس از پایان گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه ژاپن تاکید کرد که روابط دو جانبه بین تهران و توکیو، مسائل منطقه‌ای و مسئله هسته‌ای محور رایزنی‌هایش با همتای ایرانی بود.

در سوی مقابل وزیر امور خارجه کشورمان هم پس از دیدار متفاوتش با کیشیدا از انتشار اولین بیانیه مشترک بین وزاری خارجه دو کشور خبر داد.

خبرنگاران همراه وزیر امور خارجه ژاپن در حال بررسی نقشه ایران

به هرحال سفر دو روزه کیشیدا با پایانی خوش همراه بود که می‌تواند نشانه‌ای از چشم انداز مثبت در رابطه دو کشور مهم و تاثیرگذار باشگاه آسیایی‌های سازمان ملل باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار