|
|
کدخبر: ۵۸۰۲۹

رؤسای مجالس ایران و لبنان پس از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه در جمع خبرنگاران حاضر شده و در خصوص مسائل منطقه و دوجانبه صحبت کردند.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، علی لاریجانی گفت: از حضور نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و هیات همراه در ایران بسیار خرسندم.

وی افزود: لبنان کشور دوست و برادر ایران است روابط ما با لبنان در عرصه‌های مخلتف بسیار نزدیک است. اگرچه لبنان کوچک است اما درخشندگی زیادی در حوزه مقاومت داشته است که همواره مورد توجه کشورهای اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه سفر رئیس پارلمانی لبنان به لبنان در موقعیت بسیار خوبی انجام شد، گفت: مردم ایران از مسائل مختلف روز به ویژه موضوع هسته‌ای مطلع‌اند و سفر رئیس پارلمان لبنان به ایران در موقعیت بسیار خوبی انجام شد.

وی با اشاره به مذاکرات دوجانبه گفت: امروز فرصتی بود تا رئیس پارلمان لبنان خدمت رهبری رسیدند و با ایشان ملاقات داشتند همچنین مذاکرات بسیار سازنده و خوبی در خصوص روابط دوجانبه و مسائل بسیار حساس و مهم منطقه داشتم.

رئیس مجلس افزود: نگاه ما در تقویت مقاومت و حل مسال پیچیده منطقه و ایجاد ثبات در خاورمیانه است. که نگاه رئیس پارلمان لبنان نیز بسیار به ما نزدیک است.

وی ابراز امیدواری کرد سفر رئیس پارلمان لبنان و هیات همراه به ایران پرخیر و برکت باشد و حضور وی در ایران منجر به توسعه روابط دو کشورشود.

پس ازلاریجانینبیه بری در سخنانی گفت: به نمایندگی از پارلمانی لبنان و هیات همراه از لاریجانی تشکر می‌کنم به دلیل دعوتی که انجام داد و فرصت دیدار از ایران را برایمان به وجود آورد.

وی افزود: در آغاز این دیدار فرصت گران‌بهایی دست داد تا با رهبری معظم انقلاب ملاقاتی پربار داشته باشیم.

نبیه بری با اشاره به مذاکرات دوجانبه گفت: در این دیدار درباره همه مسائل رایزنی کردیم هم مسائل حساس منطقه‌ و هم مسائل مرتبط با دو کشور همکاری‌مان در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و مسائل داغ سیاسی انجام شد. همچنین حادثه دردناک و اسفناک انفجار سفارت ایران در بیروت را بررسی کردیم به این دلیل به ملت و رهبری ایران تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به توافقنامه ایران و ۱ + ۵ آن را توافق بزرگی دانست و گفت: این توافق، توافق هسته‌ای توافقی بزرگ در روزگار ماست. با رئیس مجلس ایران در این باره صحبت کردم ایران با صبر و حوصله خستگی‌ناپذیر و تدبیر توانست به این موفقیت بزرگ دست یابد. این مساله می‌تواند بسیاری از مسائل دیگر را حل و فصل کند.

وی افزود: بنده در دیدار با سایر مقامات ایران درباره کاربرد صبر و حوصله در حل مسائل مختلف به ویژه پرونده لبنان و روابط ایران با سایر کشورهای عربی صحبت خواهم کرد.

نبیه بری در پاسخ به این پرسش که عوامل حادثه تروریستی بیروت چه کسانی بودند و چه هدفی را دنبال می‌کردند، گفت: این اقدام توسط همه طوایف و گروه‌های لبنانی و آحاد مردم لبنان محکوم شد. بانی این اقدامات ترورسیتی، تروریست‌های القاعده بودند که دو نفر از آنها شناسایی شده است، هویت یک نفر از آنها لبنانی و نفر دوم فلسطینی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما درباره توافق هسته‌ای با غرب چیست، گفت: نظر نبیه بری نظری عمیق است. ایران همیشه نگاه دوستانه‌ای نسبت به کشورهای عربی و اسلامی داشته اما برخی اوقات برخی عقاید در این رابطه، مساله‌ ایجاد کرده است.

لاریجانی افزود: باید درک درستی از حل مسائل منطقه وجود داشته باشد تا دیگران رخنه نکنند. این ظرفیت در کشورهای همسایه و کشورهای عربی نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: آغوش باز ایران گسترده است و باید از این فرصت استفاده شود.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز در اظهارنظری کوتاه گفت: پاسخ لاریجانی را به عنوان یک وکیل دادگستری قبول دارم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار